Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door vincent1971 »

Heb voor mij even een berekening gemaakt hoeveel ik kwijt was voor mijn besturing:
Heb alles gehaald op aliexpress
1 arduino mega €4,-
1 arduino mega shield voor bedrading €2,-
4 tb6600 stappen motor drivers 4 * €5,50
1 voeding 24v 5a €12,- ( voor de spindle )
1 voeding 48v 5a €15,- ( voor de stappenmotoren )
bekabeling ( < €10,- )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Je trekt het uit verband.

Het verhaal van de balsa-houten machine met 3310 motortjes was een knipoog naar de gebruiker Ballegooien, niets over jouw machine. Lachwekkend vind ik je machine evenmin.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik kan je met zekerheid melden dat ik mij niet snel ergens te goed voor voel.

Je geeft aan dat edingcnc 251e kost, maar de controller waar jij naar kijkt kost ook 150e en de mach3 software nog eens 150e. UCCNC kost, incl controller ook 150e. Beiden dus een voordeligere optie dan de xhc die je noemt.

Neem dan een controller die wel op de toekomst gericht is. XHC wordt niet genoemd als advies, maar toch lijkt dit je eerste keuze, ik vraag mij daarom af 'waarom die controller' (de prijs is in deze geen geldig argument geef ik hierboven aan)

Ik denk niet dat je er 'de ballen verstand van hebt'. Je bent beginnend en doet je best.

Je overweging om niet meteen voor de duurste optie te gaan is ook logisch.

Mocht je willen, (lees kosten te drukken) ik heb nog een paar drivers voor je. (4,2A 50V).
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door DirkSchipper »

serum schreef:Je geeft aan dat edingcnc 251e kost, maar de controller waar jij naar kijkt kost ook 150e en de mach3 software nog eens 150e. UCCNC kost, incl controller ook 150e. Beiden dus een voordeligere optie dan de xhc die je noemt.
De prijs voor de EdingCNC is ook incl. de software.
Die software kun je overigens gewoon vrij downloaden en proberen. Als die software nl. de EdingCNC-hardware niet ziet gaat hij in simulatie-mode. Perfect om eens uit te proberen ...

N.B.
Dat EdingCNC-bordje is €251,- ex BTW. Incl. wordt dat €303,71
Maar .... Dat is voor het 4-axis bord. Jouw machine is 3 assig (ook al zijn er 4 stappenmotoren). Die de drivers voordie 2 stappenmotoren van die ene x-as (of y-as, what's in a name) kunnen prima op 1 uitgang van het EdingCNC-bordje worden aangesloten. En dan praat je over €219,- + €45,99 = €264,99
Nog steeds incl. software.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door audiomanics »

Voordeel van een 4 assen controller in je machine is wel dat je beide X-motoren apart kan aansturen en dan het zgn Tandemhomen kan uitvoeren waarbij de brug, bij het homen, automatisch haaks gesteld kan worden.
Natuurlijk kan je de twee motoren/assen koppelen met een tandriem bijvoorbeeld, maar dan moet je ook al twee tandriemwielen en een tandriem plus spanner er bij op kunnen zetten.. Dat is volgens mij net zo duur als het prijsverschil tussen die twee..
Overigens kan je bij een 3 assen uitvoering later ook een licentie-code kopen en dan wordt het een 4 assen controller.. Ik dacht dat dat iets duurder is dan..
Ethernet is ook wel heel erg fijn.. USB is toch iets minder stabiel.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Tonybryden »

Het blijft toch een probleem , om de reacties beter te lezen/begrijpen.
Brijner , je instelling is nu prima , ga er gewoon eens aan beginnen en de rest komt wel.
Serum bedoeld het goed, bied je zelfs nog drivers aan.
Het is moeilijk om antwoorden en advies te geven , op een manier dat het niet verkeerd begrepen word.
Om het verhaal van de nokia 3310 motoren te begrijpen moet je de bouw van ballegooien gelezen hebben,
In deze bouw zijn er veel grapjes gepost, leuk en leerzaam topic, moet je eens gaan lezen daar leer je veel van.

Vervelende vragen zijn er niet, maar lees de antwoorden en tips nog eens een keer door, zul je zien dat je na 3 keer lezen veel minder boos bent ;-)

Ps de echt vervelende vragen komen wel weer als ik uit het gips ben, en met mijn frees verder kan :lol: :lol:
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Ik zal nog even de link neerzetten naar het draadje over de 3310 en zo. Veel leesplezier. https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Tonybryden »

Dat is een goede manier van beginnen, ga er mee aan de slag en kijk waar je zoal tegen aan loop.
Je heb ervaring met printen en daar ben je al een goed end mee op weg.
Je heb dan enig kennis van besturing etc etc.
En geloof mij, als je eenmaal wat meer op het forum aanwezig bent en vragen stelt komt er zeker hulp.
Ik heb in het verleden ook wat vervelend gereageerd en daar kwam ik echt niet mee verder.
Kennis delen op dit forum doen ze graag, wat ze niet leuk vinden is alle advies wat er gegeven word in de wind gooien.
En het alle belangrijkste op het forum is, niets komt vanzelf , er word je niets voor gekauwd.
Toon je inzet en doorzettingsvermogen om iets werkend te krijgen dan komen de hulp troepen vanzelf.

Plaats eens een foto van je geprinte dustshoe, en blijf vooral je vragen plaatsen .
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Tonybryden »

Voor een eerste poging ziet het er wel heel netjes uit.
Leuk werk dat printen, ik wil er toch ook wel eens aan beginnen.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Plaats reactie