Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Brijner
Contacteer:

Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner » 27 nov 2017 18:27

Hallo Forum gangers,
Ik heb me op dit forum geregistreerd in de hoop van jullie kennis omtrent cnc machines gebruik te mogen maken. Ik zal maar met de deur in huis vallen: Ik ben nieuw in de wereld van de cnc portaal frezen.

Hiervoor ben ik vooral bezig geweest met het maken van modellen in Fusion360 en de resulterende modellen heb ik altijd geprint op mijn 3d printers. Ik ben er niet vies van om met een schroevendraaier, soldeerbout of multimeter aan de slag te gaan en heb al mijn printers zelf van de grond op opgebouwd. Zo heb ik in de loop der tijd een mendelmax 1.3, een originele prusa i3, een prusa i3 mk2 en mk2s en een conversie van een prusa i3 mk2s naar een haribo 3030 alu extrusie frame gebouwd en er honderden uren modelleren, slicen en printen op zitten.

Ok, leuk dat 3d printen, maar wat doe ik dan hier op een cnc forum?

Nou, het zit zo:
Het idee om ook materialen als aluminium, hout en plexiglas etc te kunnen bewerken heeft me altijd aangetrokken. Ik ben vrij vaardig in het modelleren in fusion360 maar loop daar regelmatig tegen beperkingen aan omdat ik al mijn modellen alleen kan printen en de materialen waarmee je prints kan maken en de maximale bouwafmetingen dan al snel de toepassingen die je voor je prints kunt aanwijzen beperken.

Nu ben in ik het bezit van een portaalfrees gekomen. Het is geen nieuw beestje. Als ik van de factuur uitga stamt hij al uit 2009 maar ik heb hem aan het werk gezien, en in mijn beperkte opinie, deed ie het prima (kwestie van goed onderhoud, denk ik). Hij is voornamelijk gebruikt als modelbouw freesje om vliegtuig onderdelen te frezen uit hout. Als ik hem breder wil inzetten (en dat wil ik) dan zal hij hier en daar anders moeten worden afgesteld, gok ik?

Afbeelding