Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Brijner
Contacteer:

Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner » 27 nov 2017 18:27

Hallo Forum gangers,
Ik heb me op dit forum geregistreerd in de hoop van jullie kennis omtrent cnc machines gebruik te mogen maken. Ik zal maar met de deur in huis vallen: Ik ben nieuw in de wereld van de cnc portaal frezen.

Hiervoor ben ik vooral bezig geweest met het maken van modellen in Fusion360 en de resulterende modellen heb ik altijd geprint op mijn 3d printers. Ik ben er niet vies van om met een schroevendraaier, soldeerbout of multimeter aan de slag te gaan en heb al mijn printers zelf van de grond op opgebouwd. Zo heb ik in de loop der tijd een mendelmax 1.3, een originele prusa i3, een prusa i3 mk2 en mk2s en een conversie van een prusa i3 mk2s naar een haribo 3030 alu extrusie frame gebouwd en er honderden uren modelleren, slicen en printen op zitten.

Ok, leuk dat 3d printen, maar wat doe ik dan hier op een cnc forum?

Nou, het zit zo:
Het idee om ook materialen als aluminium, hout en plexiglas etc te kunnen bewerken heeft me altijd aangetrokken. Ik ben vrij vaardig in het modelleren in fusion360 maar loop daar regelmatig tegen beperkingen aan omdat ik al mijn modellen alleen kan printen en de materialen waarmee je prints kan maken en de maximale bouwafmetingen dan al snel de toepassingen die je voor je prints kunt aanwijzen beperken.

Nu ben in ik het bezit van een portaalfrees gekomen. Het is geen nieuw beestje. Als ik van de factuur uitga stamt hij al uit 2009 maar ik heb hem aan het werk gezien, en in mijn beperkte opinie, deed ie het prima (kwestie van goed onderhoud, denk ik). Hij is voornamelijk gebruikt als modelbouw freesje om vliegtuig onderdelen te frezen uit hout. Als ik hem breder wil inzetten (en dat wil ik) dan zal hij hier en daar anders moeten worden afgesteld, gok ik?

Afbeelding

Het probleem is nu, dat ik niet heel veel documentatie erbij heb. Ik heb een pdf-je van de catalogus waar hij in staat en een verwijzing naar de webshop waar hij vandaan komt: cnc-multitool.com maar op die site is dit model al lang vergeten en is er niets meer van terug te vinden.

Ik zal een opsomming geven wat ik weet van deze portaalfrees:
  • - Het type is, volgens factuur, een ML1000F van cnc-multitool
    - De werkruimte is ongeveer 70 bij 50 cm en hij is loodzwaar
    - Hij heeft een kress 1050 FME router
    - De z-as motor is een 17H185H-01A MS Motor van 2008 01 05
    - De x-as motor is een 23H256-21-8A, 2.1A/phase 0.9Nm uit 2006 09 26
    - De 2 y-as motoren zijn allebei 23H276-21-8A, 2.1A/phase 14kg.cm MS motor uit 2008 10 16
    - Er zit deskcnc software bij met bijbehorende controller (afgaande op afbeeldingen, een v2, maar ben me niet zeker) die via een kabeltje een seriele connectie maakt met een usb poort op een pc en via een paralel poort een connectie maakt naar een kastje met daarin een voeding en een pcb met wat volgens mij een 3A steppermotor driver board is.
    - Een 3d probe van cnc-multitool scan 100
Meer afbeeldingen volgen hier:

De ML1000F frees in zn geheel:
Afbeelding

De voeding met stepperdriver:
Afbeelding

Het stepperdriver board:
Afbeelding

En als laatste het deskcnc boardje:
Afbeelding

In mijn beperkte kennis dacht ik dat een cnc portaalfrees, werkend op gcode, niet erg anders is dan een cartesian stijl 3d printer, dus ik wil jullie vragen mij te helpen met de volgende vragen:
  • - Is het mogelijk met deze hardware om iets anders dan deskcnc (mach3/4 of een betere mij nog onbekende optie) te gebruiken om de frees aan het werk te zetten.
    - Zo nee, wat zijn dan mijn opties om dat wel voor elkaar te krijgen (bijvoorbeeld een andere controller/ driverboard set)
    - Welke opties heb ik naast deskcnc? Wat wordt bijvoorbeeld het meest gebruikt in deze hobby en werkt het beste samen met fusion360 etc?
    - Ik heb hier een smoothiebord liggen, een mks base v1.3, kan ik hier bijvoorbeeld iets mee doen om de portaalfrees aan te sturen?
    - Is er ook zoiets als octoprint voor cnc portaal frezen?
Het is niet dat ik te lui ben om zelf onderzoek te doen en dingen uit te zoeken, maar ik merk al snel dat ik vanuit mijn visie uit de 3d printer hobby niet de juiste plekken vind om me te laten verlichten. Ik geef meteen toe dat ik waarschijnlijk nummer zoveel ben die onvoorbereid aan deze hobby begint en ik snap de reservering om meteen behulpzaam te zijn van nummer zoveel die zich niet eerst inleest.

Ik hoop echter dat jullie me ondanks dat toch willen helpen. Alle begin is moeilijk en als jullie mij willen helpen door me met de neus de juiste kant op te zetten dan zou ik daar heel dankbaar voor zijn.

Alvast bedankt voor de tijd en de moeite om me te helpen!

serum
Donateur
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum » 27 nov 2017 20:13

Welkom op dit mooie forum!

Vind het toch altijd fascinerend dat zo rond de wintermaanden de topics toenemen met mensen zoals jij :) Zoals je zo netjes 'nummer zoveel die onvoorbereid aan deze hobby begint'

Allereerst het goede nieuws;
Je hebt een werkende machine gekocht, da's prachtig, maar een slechte leerschool.

Ik zou eens kijken naar UCCNC, of naar Estlcam icm een grbl breakout. (estlcam kan je ook meteen inzetten voor je cad/cam, maar als je fusion hebt, heeft Fusion in dit geval voor het leeuwendeel mijn voorkeur).

Helemaal handig; aangezien hij een parallele poort heeft, kan je hem ook prima besturen met bv. linuxcnc

Octoprint heeft wel wat features om een CNC te besturen. Zoek maar eens op octoprint for cnc (google)

En foei! je mks base v1.3 (closed source) GEEN smoothieboard noemen. Ga je schamen. Smoothieware compatible, omdat er een commerciegeile Chinees is geweest die de 'open source' community leegrooft en vervolgens met closed source verder gaat. Geen greintje respect voor het intellectuele eigendom. Je hebt een smoothieware compatible bord.

Ik ga nog even door met het slechte nieuws; de niet ondersteunde assen zijn niet super-stabiel, Te harden, omdat ze per 2 komen, maar de Z-as spant wel de kroon. Ik denk als je daar je bakje vanillevla mee wilt roeren, dat je al serieus een aanslag doet op de toenemende metaalmoeheid van het stuk metaal waar de assen op staan. (geintje natuurlijk, maar uberstabiel zijn ze helaas niet)

Je zou er aluminium mee kunnen versnipperen, maar dan wel met een dusdanig kleine voorzet/afname dat je meer aan het poetsen dan het verspanen bent. (zoek eens op het begrip 'chatter')

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 27 nov 2017 21:04

Hoi Serum,

Allereerst dank voor je reactie.

Ik geef je gelijk waar het gaat om het mks bordje.

Ik heb dat bordje over omdat ik een defecte tiny boy (mini printertje) van school had meegenomen (ik ben docent) en we er al snel achter kwamen dat repareren niet in verhouding stond tot aanschaf van een nieuwe. Ik heb toen de bruikbare onderdelen verwijderd en daarin bleek een mks base v1.3 bord verwerkt te zitten. Wij maken gebruik van ultimaker Rambo boards voor onze printers, dus het bord heeft nooit een toepassing gevonden en ligt hier nu stof te vangen.

Deze borden zijn inderdaad smoothieware compatible en gezien de controverse rondom de open source ideologie van smoothieboards had ik daar iets meer rekening mee kunnen houden. Bij deze dus mijn welgemeende excuses aan de smoothie gemeenschap.

Ik heb me, voor zover de tijd dat toeliet, ingelezen in de zelfbouw projecten rondom cnc mills als de mpcnc (mostly printed cnc), shapeoko, xcarve en openbuilds c-beam machines. Allemaal leuke projecten en heel leerzaam om te doen, maar nu ik deze machine hier heb, stel ik de aanschaf van een andere optie even uit.
Deze machine is weliswaar al een relatief "oudje", maar zelfs in de huidige toestand kan hij worden gebruikt voor de basis toepassing: mdf platen frezen.

Voor mij is het nu de sport om met een redelijke investering hetgeen ik hier heb zo goed en efficiënt mogelijk te benutten. Dat aluminium verspanen een tak van sport is die niet altijd voor dit soort machines is weg gelegd was me al duidelijk. Aluminium staat dan ook niet hoog op mijn to-do lijst tot ik meer kijk heb op wat deze machine wel en niet kan.

Voor ik me in deze hobby stort met een dure machine met alle toeters en bellen wil ik eerst een gevoel krijgen voor wat ik er echt mee kan en daadwerkelijk ga doen. Ik zou echter wel graag hout en verschillende plasticsoorten willen bewerken. Daar ligt voorlopig de uitdaging voor mij. De modelleer stap beheers ik voor 3d printen, nu wil ik me toeleggen op het modelleren voor een frees en de CAM stappen die daarbij horen.

Ik ga vanavond eens even zitten en verder kijken naar linuxcnc en octoprint for cnc.

Je opmerking over de assen piekt wel mijn interesse. Ik heb hier, vanuit mijn ervaring met 3d printers, geen kijk op. Als je me eens met de neus in de richting van meer informatie hierover kan zetten dan lees ik hier graag meer over. Is dit een zwak punt van deze specifieke machine, of is dat normaal voor machines in deze prijsklasse?

Ik kan verder niet voor anderen spreken, maar wintertijd is voor mij bij uitstek de tijd om met dit soort projecten bezig te zijn nu het vroeg donker wordt en er buiten niet zo veel te beleven valt na 5 uur. Misschien dat daarom het aantal posts zoals die van mij toeneemt?

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 27 nov 2017 21:44

Voor mij is de wintertijd ook weer inherent aan meer hobby, denk dat dat techneut/hobbyist eigen is.

Reden dat niet ondersteunde assen bij printers werken is dat er geen krachten op de kop komen te staan. Wel heb je meteen een goede reden te pakken waarom eigenlijk iedere printer met ronde assen last heeft van 'ringing' (als de motoren+aansturing in ieder geval geen rekening houden met de relatief slappe constructie)

Je hebt een prima stap genomen om aan CNC frezen te ruiken; klein en goedkoop beginnen en je leert vanzelf de tekortkomingen van je machine. Zo is Ballegooijen begonnen met een balsahouten basis en met naaigaren aangedreven ladegeleidingssysteem met trilmotoren uit Nokia 3310's (ik geloof 2 per as). Ondertussen heeft zijn gepimpte machine al serieus aluminium staan verspanen. (eerste deel van het verhaal kan licht geromantiseerd zijn in het voordeel van de verteller)

Leeftijd speelt geen rol bij een machine. Echt niet. er is weinig ontwikkeld op gebied van hardware; in 2009 had je ook al epoxy graniet, lineaire geleiders met voorspanning en hoognauwkeurige kogelomloopspindels.

De lagering van je geleiders; is dat een bronzen bus of kunststof? D

Voor je verspaan-wensen; zoek op internet eens naar feeds en speeds icm het materiaal dat je wilt verspanen, zoek een controller die compatible is met Fusion360 en maak je de CAM van fusion machtig.

Ik ben bang dat je machine qua stijfheid onderdoet voor een Shapeoke, dus zet laag in met de feeds en speeds, is mijn advies. Zorg dat je een controller krijgt waarmee je gedurende je freesopdracht de snelheid kan verhogen/verlagen. Je krijgt dan al snel een fatsoenlijk gevoel bij wat de machine kan.

Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden. Ik vind het sowieso dapper van je dat je er zo ingesprongen bent!

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2017 21:49

Je opmerking over de assen piekt wel mijn interesse. Ik heb hier, vanuit mijn ervaring met 3d printers, geen kijk op. Als je me eens met de neus in de richting van meer informatie hierover kan zetten dan lees ik hier graag meer over.
Als je mijn draadje eens doorleest dan krijg je er wellicht kijk op https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 27 nov 2017 22:09

Je laat 'trilmotoren uit de 3310' vallen en hij is weer paraat! ;-)

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2017 22:41

Je laat 'trilmotoren uit de 3310' vallen en hij is weer paraat!
Ja, daar staat mijn laptop op ingesteld :lol:

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 27 nov 2017 23:41

Heren, bedankt voor de moeite en de goede antwoorden!

Die thread van Ballegooien is laaaaaang, maar het bevat wel een hoop vragen die ik ook heb, dus dat is mooi om te lezen. Gaat me even wat tijd kosten om daardoorheen te lezen, maar ik vermoed dat 80% van mijn eigen vragen hier wel langs komen.

@Serum: Over de geleiding moet ik je nog even het antwoord schuldig blijven, ik zal er morgen eens even naar kijken :)

De vraag bij een apparaat als deze is in eerste instantie altijd "kan hij *vulhierwatin*" dan is de volgende vraag meestal "kan hij dat goed genoeg" bijna altijd gevolgd door "Hoe kan hij dat beter" en dan is het meestal een kwestie van hoe gek wil je het maken en wat wil je er voor betalen.

Dat hij kan waar ik hem in eerste instantie voor wilde hebben, namelijk sleufjes trekken in 18mm MDF platen en vormen uit diezelfde platen frezen, heb ik gezien.

Als ik me niet laat weerhouden deskcnc op de meegeleverde windows xp pc te gebruiken dan kan ik hem bij wijze van spreken morgen al gcode voeren en dan zal hij er waarschijnlijk ook wel iets van maken.

Waar ik (uiteindelijk) naartoe wil is een frees waar ik geen grote (relatief)antieke pc naast moet zetten en ach.. ik wil nog zoveel meer..

Wat me duidelijk is geworden uit de thread die ballegooijen linkte is dat veel van de lingo die gesproken wordt me af en toe boven mijn pet schiet. Mijn ervaring is dat het meestal geen zin heeft om kennis te haasten en dus is het slim om misschien eerst eens met deze machine te gaan stoeien in zijn huidige vorm.

Zoals Serum al aanraadde, verdiep ik me eerst maar eens in de feeds en speeds voor de materialen die ik wil gaan bewerken. Deze machine heeft een geen regelbare spindel maar een kress router die deze taak uitvoert. Die kan ik wel met de hand regelen, maar dus niet softwarematig.
Omdat ik nauwelijks iets heb dat lijkt op een handleiding van deze machine zal ik de komende tijd mijn handen wel vol hebben aan de trial en error experimenten die nodig zijn om deze machine te leren kennen. Ik verheug mij daar nu al op omdat ik daar, in mijn ervaring, meestal het meeste van leer :)

Nu ga ik even kijken wat autodesk online heeft staan mbt de cam module van fusion360, misschien dat ik daar nog wat wijzer van word. Ik wist dat ik in het diepe zou springen met deze machine maar voor mij is dat half the fun. Als docent predik ik altijd een leven lang leren als de gospel en ik hou van dit soort uitdagingen :mrgreen:

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 28 nov 2017 07:19

Ik ga me onthouden van commentaar op de machine zelf, zoals je zelf al stelt kan het altijd beter, dat geldt zeker ook voior deze machine.
Wil je snel aan de gang met een moderne PC er naast en moet het daarbij ook nog betaalbaar blijven dan is mijn advies om een Leafboy77 kaartje te kopen en dat zelf of met behulp van een medeforumlid aan de machine te knopen, dat moet in een middag voor elkaar te krijgen zijn terwijl de kosten beneden de 100 Euro zullen blijven. zeker als je aan een gebruikt kaartje kunt komen.
Voor wat beterft de besturingssoftware zit je dan eigenlijk vast aan Mach3.
Mach3 werkt tot 500 regels zonder licentie, dat is voorlopig (maar niet zo heel erg lang denk ik) genoeg.
Als CAM software kun je dan Fusion 360 gebruiken, dat is ook gratis en heeft een Mach3 postprocessor.

De Leafboy77 interface heeft een USB aansluiting dus dat draait eigenlijk op elke PC, inclusief laptops.

Om hulp van medeforumleden te krijgen is het heel handig te weten waar je ergens in het land zit, is het misschien een idee om je woonplaats bij je (nick)name te vermelden?

joeljonker
Donateur
Contacteer:

Bericht door joeljonker » 28 nov 2017 13:39

Wellicht financieel te enthousiast... Maar in Fusion 360 zit standaard een postprocessor voor EdingCNC. Dus dan hoef je niets anders te leren dan het CAM gedeelte van Fusion en omdat je met Fusion al bekend bent zal dat dan wel snel gaan.

Tevens als je dan je volgende machine (ja die komt in de toekomst!) gaat bouwen dan heb je meteen een mooie aansturing.

Is natuurlijk wel wat duurder, maar ondertussen komen die kaartjes ook wel tweedehands voorbij.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 28 nov 2017 14:17

Ik weet niet waar je zit maar je bent bij mij van harte welkom om eens van dichtbij de frees aan het werk te zien.

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 29 nov 2017 02:42

Ik zit in het zuiden van het land, Limburg, Sittard om precies te zijn :)

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 29 nov 2017 08:32

Lijkt mij een no-Brijner..

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 29 nov 2017 19:55

He he he, het smalste stukje nederland he ;)
Heb het even druk gehad met werk maar ben me langzaam aan beginnen inlezen.
Ik heb wel al begrepen dat de kress 1050 voor hout in iedergeval geen slechte machine is en kwa geluid niet overdreven veel lawaai maakt in mijn werkplaatsje (lees garage). Zijn de buren ook weer blij :D
Morgen heb ik een dagje vrij en kan ik alles eens op mijn gemak aansluiten en kijken of alles nog werkt naar behoren.
Ik denk dat ik hem eerst maar eens goed inspecteer en schoonmaak. Wat me wel al zorgen baart zijn alle losse kabels. Dat gaat al snel in de weg zitten denk ik en mijn OCD wordt daardoor getriggerd. Een kabelketting is daarom wel de eerste aanpassing denk ik. Hij zal er niet beter door gaan frezen, maar de gemoedsrust is me ook wat waard :)
Bij een 3d printer zou ik een calibratie test uitvoeren en enkele test printjes maken om de stappen te controleren en de z hoogte en ideale nozzle temperaturen voor het te gebruiken materiaal te bepalen.
Is er een soortgelijke stap voor een cnc machine? Als iemand info heeft en eventueel linkjes naar calibratie materiaal hou ik me aanbevolen.
Uit ervaring weet ik dat het geen zin heeft iets anders te doen zolang de machine niet goed gecalibreerd is, dan maak je meestal alleen maar brokken.

Plaats reactie