Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen » 29 nov 2017 20:42

Sittard om precies te zijn
Tja, dat is idd een beetje ver rijden :roll:
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Sven
Contacteer:

Bericht door Sven » 29 nov 2017 21:26

"Calibreren" doe je op een frees met een haak en een meetklok.

Het snelste vind je die info door te zoeken op "tramming a cnc", dan krijg je engelstalige resultaten.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 01 dec 2017 13:16

Nou, het was even puzzelen, maar het is me gelukt om de machine in beweging te krijgen.
En daar is ook meteen alles mee gezegd ;-)

Ik heb de machine helemaal nagelopen en heb de volgende dingen geconstateerd:
- Een van de x-as motoren (dat zijn er twee bij mij) beweegt regelmatig de y-as, waar bij mij ook de z-as op zit, niet.
- De andere x-as heeft aan de motorkant een behoorlijke uitslag als hij omloopspindel draait
- Bij een home commando negeert de machine de eindstop schakelaars en stopt de motoren niet als deze worden geactiveerd.
- Dit doet hij voor alle eindstops
- De kress heeft maar 1 gereedschap houder en er zijn ook geen fluitjes meer bij.

Aan de slag dus:
Ik heb de x-assen los gehad, schoongemaakt en opnieuw ingevet.
De geleiderails en y-as blijken bij inspectie contact te maken via kunststof busjes, weten we dat ook weer.
Na een uurtje of drie had ik de x-assen schoongemaakt en weer in elkaar staan en liepen beide motoren weer.

De uitslag (wobble) op ene as heb ik niet kunnen oplossen. Ik moet nog eens onderzoeken of aan de as van de motor ligt of dat de koppeling gewoon krom is. Ik heb van die dunne rechte koppelstukken erop zitten en ik vraag me af of dat de beste manier is om die assen aan de motoren te koppelen. Bij 3d printers gebruiken we daar anti-backlash koppelaars voor, maar ik weet nog te weinig over cnc om te kunnen zeggen of je dat wilt op je aandrijving van de x-as.

Voor wat betreft de fluitjes heb ik wat advies nodig. Ik wil in eerste instantie toch maar eerst met hout aan de slag. In mijn geval zal dat zwart gelamineerd MDF van 18mm dik zijn. Ik wil uit panelen van ongeveer 60 bij 50 zijpanelen voor een mini arcade kast frezen. Na wat onderzoek van mijn kant op het glorieuze internet begrijp ik dat ik dan iets nodig heb dat ze in het engels een "end mill bit" noemen. Ik heb echter geen idee hoe we dat hier in nederland noemen?

Als iemand me kan helpen met welk bit ik moet nemen voor bovenstaande toepassing zou dat fijn zijn :)
Andere vraag die daar aan gerelateerd is: Waar kun jein nederland het beste terecht voor dit soort zaken?
Welke winkels, liefst een lokale winkel in limburg maar online is ook goed, kan ik het beste gebruiken hiervoor?

Ik wil graag kijken of de eindstops wel door de machine worden gezien. In repetier host geef ik dan doorgaans een m119 commando om bij een 3d printer te kunnen zien wat de status van die schakelaars is. Bij Deskcnc zie ik nergens een mogelijkheid om direct commando's naar de cnc machine te sturen en ik kan dus niet bepalen of de eindstops worden gezien, of ze wel werken en of de machine er rekening mee houdt.

Ik weet dat je zelf handmatig de 0 coördinaten van de machine kunt instellen, maar eindstops zijn handig om de totale afmeting van de werkruimte te bepalen (denk ik) dus ik wil ze toch wel graag werkend krijgen.

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 01 dec 2017 20:21

Heb de surface pro gepakt en deskcnc erop gezet in een poging die enorme oude pc met 22" scherm uit mn werkplaats te krijgen en ik ben blij dat ik mag zeggen dat het werkt!
Voorlopig kan ik dus de machine hiermee in beweging brengen en win ik weer wat ruimte in mijn werkplaats terug. Dat is in iedergeval alweer goed nieuws :P

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 02 dec 2017 15:43

Brijner schreef:Als iemand me kan helpen met welk bit ik moet nemen voor bovenstaande toepassing zou dat fijn zijn :)
Andere vraag die daar aan gerelateerd is: Waar kun jein nederland het beste terecht voor dit soort zaken?
Welke winkels, liefst een lokale winkel in limburg maar online is ook goed, kan ik het beste gebruiken hiervoor?
Voor hout heb je niet persé het hardste van het hardste nodig, maar kwaad kan het ook niet. Je zou aan HSS kunnen denken. Maar ook VHM voldoet uitstekend, duurder maar ook harder en dus langer scherp.
VHM staat voor Vol Hard Meta(a)l (WolframCarbide, in het Engels Tungsten).
Een gewone 1-2-3-.. flute frees heeft in hout als nadeel dat hij het hout omhoog trekt. Daarmee voer je de spanen goed af, maar je creëert ook een braam aan de rand. Zeker bij MDF/spaanplaat met een harde toplaag loop je het risico dat er stukjes van die toplaag uitbreken.
Speciaal daarvoor heb je freesjes met de spiraal naar beneden, maar die zijn meestal weer een flinke slag duurder. Er zijn ook freesjes waarvan alleen de eerst paar mm's naar beneden gericht zijn (om door die toplaag heen te gaan) en dan weer normaal lossend zijn. Je raadt het al: nog een slag duurder.
En dan heb je nog zgn. diamand-vertande freesjes (een soort op de frees gerolde hout-vijl) en rechte freesjes (niet spiraal, maar recht).

Ik raad je aan om eens goed in deze reeks draadjes te kijken.
of freesjes.nl

Of zoeken op http://www.aliexpress.com of http://www.ebay.com
Engelse zoektermen zijn o.a. end mill, tungsten, carbide, 2 flute, ....

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 02 dec 2017 16:22

Ik zou snel voor carbide frezen gaan; aangezien deze machine meer zal aaien dan verspanen is het hittebestendige vhm/carbide/widia/tungsten een dikke aanrader

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 03 dec 2017 23:30

Even voor mijn begrip, is mijn machine een slechte opzet?
Ik wil hem natuurlijk eerst eens goed uitproberen en kijken wat ie wel kan, maar heeft het zin om in deze machine te investeren om hem beter te maken, of raden jullie me aan het geld te bewaren en later een nieuwe te bouwen met betere specificaties?

Ik lees veel over shapeoko 2 of 3 en de openbuilds OX en de Xcarve. Zijn dat betere machines?
Stel dat ik mijn machine zou willen verbeteren, waar zou ik dan momenteel de meeste winst mee behalen?

Ik zit momenteel te twijfelen wat wijsheid is. Ik dacht dat ik een machine nodig had met een werkbereik van 50 bij 70 omdat ik mini arcade kasten maak. Zogenaamde Bartop Arcades zoals deze die ik een paar weken geleden heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Nu doe ik dat als volgt:
Ik zaag 12 of 18mm MDF platen op maat met mijn tafel zaag.
Op de gezaagde platen leg ik een multiplex mal en met een bovenfrees met kopieer bit frees ik de zijplaten van de kast uit de platen.
Op het controle paneel leg ik een mal, ik teken de platsen van de knoppen af en met een kolom boor en een forstner bit boor ik de gaten.
Met de bovenfrees en een zelfgemaakte jig frees ik een 4mm brede gleuf voor de plexiglas plaat in aan de binnenkant van de zijplaten.
Ik ontwerp het artwork voor de kast en druk die af op een vinylprinter
De zijplaten frees ik met een schijffrees zodat er plastic t-molding in kan worden gebruikt.

De portaalfrees, als hij werkt, zou veel van deze stappen kunnen automatiseren, dacht ik.
Ik heb youtube filmpjes gezien waar mensen dit in een paar uur uit zwart gelamineerd mdf frezen, en dat wil ik ook graag. Nu ben ik er twee a drie weekenden mee zoet (het houtwerk bedoel ik dan).

Mijn ontwerpen bestaan al als fusion 360 ontwerpen, dus dat werk heb ik al gedaan. Ik dacht deze door de cam te halen en dan met de resulterende g code de frees aan het werk te kunnen zetten.

Zit ik ernaast als ik denk dat mijn huidige machine hiervoor geschikt is?

In de toekomst wil ik, als ik de smaak te pakken heb, me eens bezig gaan houden met andere materialen zoals hdpe, carbon of aluminium, maar in eerste instantie zou het al leuk zijn als hij me het hout werk uit handen kan nemen.

vincent1971

Bericht door vincent1971 » 04 dec 2017 00:31

Ik voor mij zou verder gaan met deze machine. Waarom? Zo te zien zijn de geleidingen van metaal. Bij de meeste machines die je opnoemt zijn die van (rubberen)kettingen..niets mis mee maar kans dat ze uitrekken en zo bij het frezen. Zou zelf die gehele machine uit elkaar hebben gehaald als die zolang staat. Schoonmaken en kijken welke olie je kan gebruiken. De elektronica zou ik zelf vervangen door nieuwe steppenmotoren drivers. Ook een usb i.p.v. een printerpoort.

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 04 dec 2017 01:02

De drivers en controller staan op het to-do lijstje als ik hem ga aanpassen.
Heb alleen nog geen idee welke drivers en controller ik moet nemen en het aanbod is groot.
Dat gaat dus nog flink wat leeswerk vergen voor ik zover ben denk ik :)

vincent1971

Bericht door vincent1971 » 04 dec 2017 11:43

Vergeet de voeding niet. Welke voltage en welke stroom heb je nodig? Ik zelf heb goede ervaring met arduino ( grbl ) + tb6600 stepperdrivers ( ja ik weet er zijn betere en duurdere ). Maar om er een nema 23 mee aan te sturen vind ik het goed.

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 04 dec 2017 15:05

Ik heb mijn oog laten vallen op een xhc mkx-IV, ik moet me echt nog inlezen in de drivers.

Ik kom uit de 3d printers en daar zijn dat kleine chips, hier zijn dat hele blokken en ik heb er gewoonweg nog geen kaas van gegeten. Als ik iets koop wil ik het wel futureproof doen, en niet na een paar maanden erachter komen dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt en weer mag investeren ;)

Het liefst zou ik een controller/voeding/driver box maken die ik later ook kan gebruiken om een ander frame te besturen, als ik daar ooit naar over zou stappen (je weet maar nooit he). Momenteel heb ik een 3-assige opstelling.
Simpelweg een X met 2 motoren, y met een motor en een z-as met een nema 17 motortje.
Ik wil de end-switches ook graag gebruiken als zowel limitswitch en machine home (zoals ik dat gewend ben uit de printertjes wereld).

Ik heb begrepen dat ik daarna de 0 punten kan aanpassen voor de plek en dikte waar het te bewerken materiaal komt. Er zijn vast en zeker veel betere controllers dan de xhc, maar is dit in zijn prijsklasse (tot 150 eu) een goeie, of zet ik dan weer in op het verkeerde paard?

Kwa voeding weet ik nog niet wat ik nodig heb en ook daar moet ik me in gaan lezen..

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 04 dec 2017 19:16

Als ik iets koop wil ik het wel futureproof doen, en niet na een paar maanden erachter komen dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt en weer mag investeren ;)
Leg me dan eens uit; Hoe kom je bij die XHC? waarom bewandel je niet de eerder aanbevolen paden? Je komt hier voor advies, maar doet er niets mee. Ik zou sterk geneigd zijn voor UCCNC te kiezen ipv een mach3 controller. Mach 3 wordt bij mijn beste weten niet maar aan ontwikkeld. is toch wel een tamelijk onoverzichtelijk kitscherige flipperkast qua UI. Ontwikkeling ligt volledig op zijn gat van die applicatie.

Zelf weten natuurlijk, jouw feestje, maar heb je uberhaupt het in dit topic genoemde advies meegenomen in je besluit? (ik zie daar namelijk 0,0 van terug).

Wil je future-proof zijn, kies dan eerder voor een controller van edingcnc en beknibbel niet op 100e. Koop je die XHC, kan je er alsnog een licentie voor mach3 op kapotslaan. (neem aan dat je niet met een illegale mach3 licentie wilt draaien)

Brijner
Contacteer:

Bericht door Brijner » 04 dec 2017 20:00

Beste Serum..

OK, niet vervelend bedoeld maar, is advies niet precies dat? Advies..

Je trekt de conclusie dat ik er 0,0 mee doe, maar dat is me iets te kort door de bocht.

Ik heb een aantal afwegingen waar ik momenteel in het proces ben om ze te maken.
Een van de afwegingen is dat ik het geld slim wil inzetten.
Een andere afweging is dat datzelfde geld niet op mijn rug groeit en dat ik het maar één keer kan uitgeven.

Ergens in het midden van die twee afwegingen bestaan een paar mogelijkheden en een controller van meerdere honderden euro's bestaat momenteel niet tot de mogelijkheden. Evenals drivers van honderd-plus euro's per stuk.
De door jou genoemde edingcnc controller kost bijvoorbeeld zomaar 251 euro.

Het zal vast wel taboe zijn om in deze aan te geven dat je niet onbetamelijk rijk bent en met beperkte middelen je succes wil behalen. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar wil met het geld dat ik heb de beste plaats krijgen die bij dat bedrag hoort en dat ijkt me niet onredelijk, toch?

Ok, ik ben geen cnc guru. Jij zult vast denken "je hebt er de ballen verstand van" en dan geef ik je gelijk.
Dat is de reden dat ik me hier op dit forum heb geregistreerd. hier zitten mensen die er wel verstand van hebben, en in mijn naïviteit dacht ik dat vragen hier vrij stond, dus heb ik precies dat gedaan.

Waarom het je zo irriteert dat ik vervolgens die informatie ter kennis heb aangenomen en daarnaast mijn zoektocht naar informatie gewoon verder volg snap ik alleen niet zo goed. Het zal wel aan mij liggen, en ik zal mijn situatie wel niet goed hebben uitgelegd en zo, maar je kan me toch niet kwalijk nemen dat ik naar alternatieven kijk die bij mijn budget passen?

Als je maximaal een nieuwe aygo kunt betalen en dan een tweedehands golf van een paar jaartjes ouder vindt in datzelfde budget, dan maak je een afweging. Ga je voor een nieuwe auto, maar kleiner, of voor een grotere auto maar ouder en onderhoud behoevend. De keuze is vrij en elk kent zijn eigen voor- en nadelen.

Mijn situatie is vergelijkbaar met het krijgen van een golf en dan uitzoeken wat voor golf het is, wat er mis mee is en of je er nog een goed rijdende auto aan hebt, of moet besluiten dat het beestje zijn beste tijd heeft gehad.
In dat geval ga je er ook niet meer in investeren dan het beestje nog waard is als ie in rijdende staat wordt aangeboden. Maar als je hem gaat opknappen wil je wel dat de dingen die eraan gebeuren niet over een paar maanden weer moeten worden aangepast of vervangen.

Mijn nadeel is dat ik in de wereld van de componenten niet zo thuis ben als jullie dat zijn. Het gevolg is dat ik verschillende fora in het engels afstruin, youtube filmpjes bekijk en verschillende sites bezoek op zoek naar informatie om keuzes te kunnen maken. Tuurlijk, als je je auto naar de garage brengt dan maken zij al die keuzes en als ik een monteur vraag wat het beste is om te doen dan krijg ik dat antwoord ook.

Daarna is het aan mij om af te wegen of dat in het kader van de andere afwegingen in mijn specifieke geval voor mij zinvol is.

Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten, en als het vervelend is dat ik hier vragen stel dan zal ik daarmee stoppen. Wat ik niet ga doen, is me verontschuldigen voor het stellen van die vragen. Ergens is er vast iemand aardig genoeg om mij te helpen om van ongeïnformeerd onbekwaam over te gaan naar geïnformeerd onbekwaam zodat ik langzaam kan gaan groeien naar bekwaam.
Niemand komt alwetend uit het ei, ik al zeker niet, en alles moet geleerd worden, dit dus ook.

Nogmaals, ik pretendeer niet een cnc operator te willen worden. Ik wil er mijn brood niet mee gaan verdienen of zo. Ik ben gewoon iemand die via via een frees heeft gekregen, daar mogelijkheden in ziet, en nu op zoek is naar de kennis om die mogelijkheden te kunnen benutten.

Eigenlijk zijn het de opmerkingen hier, over de staat en kwaliteit van de machine, die me op het pad van de verbetering van die machine hebben geleid. Daar is niks mis mee. Als mijn koplampen het niet doen dan vind ik het ook fijn als iemand me daar op wijst zodat ik er iets aan kan doen.

Ik behoor niet tot de kring van ingewijden in de wereld van cnc componenten, software pakketten enzovoorts.
Ik begrijp nu dat het ook niet de bedoeling is dat ik er hier naar vraag als ik niet bereid ben flink de beurs te trekken voor topkwaliteit onderdelen. Een machine van balsahout met nokia 3310 motortjes wordt hier immers niet gewaardeerd en de lachwekkendheid van mijn huidige machine staat daar niet ver van af begrijp ik.

Dan blijft er niet veel anders over dan zelf maar weer op zoek gaan naar antwoorden op het mooie wereldwijde web.

Het is jammer dat het altijd zo moet gaan op fora. Er is een elite kern die onderling elkaar schouderklopjes geeft als het nieuwste van het nieuwste wordt aangeschaft en gebruikt, en meewarig gekeken naar de onwetende nieuwkomers die vooral vervelend aanwezig zijn met de zoveelste domme vragen. Van de stelling dat kennis zich vermenigvuldigt als men het deelt is nog slechts ergens in de verte een zachte echo te horen en over het geluid van de incrowd.

Als teleurgestelde nieuwkomer wil ik alleen nog meegeven dat ik me niet schaam voor het feit dat ik niks weet van jullie hobby en mijn onzekerheid ten toon stel in elke vraag die ik stel. Vroeger werd daar rekening mee gehouden, maar ja, dat is waarschijnlijk uit een tijd dat mensen elkaar nog hielpen om te helpen, en niet om hun status in het forum te bevestigen. Maar ok, het is goed zo. Ik neem mijn balsa houten speelgoed wel onder de arm en ga een paar meter verderop zitten, uit het zicht van de alfa cnc-ers.

Ik dank ondanks bovenstaande toch de mensen die de moeite hebben genomen om vanuit hun eerlijke wens te helpen mijn vragen te beantwoorden. Het was leerzaam en het heeft me in ieder geval met de neus in een paar goede richtingen gezet. Ik denk dat ik nu maar mijn eigen keuzes ga maken zonder me druk te hoeven maken of ik er een anoniem iemand mee voor het hoofd stoot.

Vaarwel!

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 04 dec 2017 20:12

Ik voel een mislukt project aankomen geloof ik :roll:
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Plaats reactie