Bedenking tweede zelfbouwmachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door b1078 »

Hallo,

Ik geniet volop van mijn eerste zelfbouwmachine, maar waarschijnlijk als zovelen liep ik snel tegen de beperkingen van mijn gemaakte keuzes aan. Ik ben nu wat aan het nadenken over een tweede, stijvere machine.
Waar ik het meest naartoe leun is een gelaste constructie die uitgegloeid en gevlakt wordt. Helaas is er in een ruime straal geen bedrijf voorhanden. Daarom dacht ik aan het volgende, als ik nu eens dikke geslepen meetreien in mijn machine hang op een manier die ze niet vervormt en daar mijn geleiders op hang.

Iemand die dit idee de lucht kan uitknallen of er zelf al mee aan de slag gegaan is?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door JanSr »

Wat bedel je met "is geen bedrijf voorhanden"?

Als je een maakbaar ontwerp hebt zou je dat in elkaar kunnen laten lassen.
Vervolgens laten uitgloeien.
En dan leibanen laten vlakken.

Dus op zoek naar een constructie bedrijfje.
En een harderij met gloeioven.
En een machinefabriek met voldoend grote freesmachine.

Al die dingen in één wordt lastiger.
Levertijden wordt lastiger, iedereen zit stikvol.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door serum »

Ik gooi nog maar iets in de groep;

Vlakplaat. Knap stukje graniet, gaten erin boren met een diamantboor en je kan er lekker draadbussen inlijmen. Maakt het helemaal makkelijk. (ook serieus over nagedacht qua constructie)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door benkr »

Kom ik toch weer uit op beton met daar in een paar mooie gladde stukken staal waarop je de rest gaat monteren.
Gewoon een hoek of U er in en dan de geleiderails met epoxy er vlak op gaan monteren, is al door verschillende forumleden voorgegaan, kan gewoon een heel goede machine opleveren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat de maat van de toekomstige machine ook bepalend kan zijn voor de mogelijkheden hoe deze te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door Bjornski1976 »

Ja dus, meetrijen ingieten in beton.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door DaBit »

Bjornski1976 schreef:Ja dus, meetrijen ingieten in beton.
Dat lijkt me dan weer geen heel best plan. Zeker de eerste periode krimpt beton best hard (naar CNC maatstaven dan), en je dure meetrij eindigt als een banaan.
Montagepunten ingieten, beton lang genoeg laten harden (maanden), en dan pas de strips op de montagepunten is wat ik zou doen.

Maar los daarvan zijn de afmetingen en het beoogde gebruik ook wel prettig om te weten voor je er wat zinnigs over kunt zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door assink »

Er zijn meer dan genoeg bedrijven die spanningsarm gloeien, dus dat kan geen reden zijn :mrgreen:
Je zou ook voor een gelaste constructie kunnen kiezen, en dan nivelleren met epoxy. Dan is je montagevlak net zo vlak als de kromming van de aarde :mrgreen: Dus de zwaartekracht z'n werk laten doen.
Deze methode wordt veel toegepast op een engels forum.
Dus je zou je daar even in kunnen lezen.
http://www.mycncuk.com
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door Sven »

Tenzij je vriendjes hebt ie het voor een habbekrats willen doen zou het me niet verbazen als gloeien en frezen twee werkdagen kost, dus pak 'm beet iets van 2000 euro ex btw.

Dat is 40% van wat ik aan mijn aluminium frees heb uitgegeven...
En vriend Dabit verwacht dat mijn machine ook rvs aan kan.
Moet een mensch het zich dan moeilijk maken met het gloei- en freestraject?

Nu is mijn machine tamelijk fors en als je de helft kleiner gaat dan bespaar je nog een paar honderd euro op de kosten van het alu.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door keesfrees »

Niet wetende wat de maat en toepassing van de machine gaat zijn lijkt me dit een heel mooi voorbeeld :
CNC Portaal tafel 1400 x 600 x 300 in st37 uitgevoerd
viewtopic.php?f=8&t=11954

( Wellicht ten overvloede of ik zit er helemaal naast)
b1078 schreef:. . . mijn eerste zelfbouwmachine . . .
Heb je daar een foto van ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door b1078 »

hallo,

geen foto op mn gsm te vinden :shock: , wel dit filmpje op mijn facebook:
https://www.facebook.com/TimmerTogether ... 0859544903

Machine is een leuke start en een leuk project, maar er zitten te veel fouten in. De basis had ik van een kennis gekocht en dan koppig verbeteringen aangebracht terwijl ik beter opnieuw had begonnen :oops: .

In mijn wijde omgeving vind ik geen enkel bedrijf dat iets wil uitgloeien voor een particulier, allemaal B2B.

Zelfnivellerende epoxy heb ik al veel over gelezen, maar lijkt me toch foutgevoelig, En dit toepassen op een niet uitgegloeid frame is ook om problemen vragen.

Epoxy graniet machines spreken me aan (vooral door de massa), maar anderzijds lijkt het soms zo artisanaal en ze zijn moeilijk up te daten als er na wat tijd aanpassingen vereist zouden zijn. En daarnaast moet ik dan nog een bedrijf vinden die wil frezen/slijpen en daar wil ik net omheen.

Machinevereisten zijn meer richting VMC met een bereik van 800x450x400 en moet ferro metalen kunnen verspanen. Het pad van een afgeschreven(defecte sturing of zo) bewerkingscentrum overweeg ik ook, maar mss is dat op vlak van elektronica dan weer te complex.

groetjes
Laatst gewijzigd door b1078 op 19 dec 2017 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door Sven »

Als je het model van mijn machine volgt en zorgvuldig bouwt dan hoef je niets te laten vlakken of gloeien.

Aluminium op maat laten zagen is bij CMD al erg recht (<dikteverschil in aluminiumfolie over 1300 mm) en het is bij diktes groter dan (ik meen) 15 mm <= 0.13 mm over 1000 mm vlak.
Laatst gewijzigd door Sven op 19 dec 2017 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Bedenking tweede zelfbouwmachine

Bericht door lordprimoz »

Meer een vraag voor mezelf, maar mogelijk ook van toepassing voor de Topicstarter:

Weet iemand of er ook bedrijven zijn in nederland of net over de grens in duitsland waar je epoxy graniet kan laten gieten? Het is zowiezo wat lastig zoeken naar bedrijven in duitsland gezien ik de duitse termen niet weet...
Plaats reactie