taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de behulpzaamheid en ondersteuning van HardwareCNC, maar ik heb geen ervaring met hun kogelomlopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik heb de draadspindel van de hoogte regeling gedemonteerd.
Ik moet hier een riemschijf opzetten.
De draadspindel is 30 mm trapeziumdraad, 4 mm spoed,die ga ik voorlopig behouden.
alleen moet er een lager op om de riemspanning op te vangen, nu loopt dat in een bronzen busje..
Vraag, maakt het uit welke diameter riemschijf ik plaats, ivm moment met het hefboom effect?
Ik kan vlot 100 mm plaatsen en het is de bedoeling dat beiden even groot worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Aangezien het toch nooit een vlotte as zal worden die met 1 keer ogenknipperen 100mm hoger staat: zo groot als redelijkerwijs mogelijk en betaalbaar. Hoe groter die riemschijven, hoe minder de effecten van riemrek, tandspeling, etcetera.
(maar ook: hoe groter het vliegwiel en dus hoe langzamer op gang te brengen. Voor jou niet zo spannend. En de prijs loopt ook fors op, dat is wel spannend)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Zoals altijd, hoe meer keuze hoe moeilijker.
Ik kies voor een diameter rond de 80 mm.
Bij Damen hebben ze riemschijven voor een riem met max breedte van 16 mm.
Dat lijkt mij, met geen ervaring, erg smal, maar ze hebben geen bredere.
Bij hardware hebben ze er van 25 mm, hetgeen echt wel breder is.
Deze hebben dan ook hun prijs, ongeveer het dubbele.
Wat zal een ervarings deskundige hier kiezen.
Ik kan me zo niet voorstellen hoe log dat te bewegen deel is, ondanks een kouter gewicht, zodat ik zelf bepaal welk gewicht er verplaatst moet worden.
Speelt het volume hier nog mee?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

http://www.beltingonline.com
Prijzen zijn redelijk, en ze maken de riemschijven voor je op maat kwa gatdiameter/spiebaan/etc. voor een kleine meerprijs.

http://www.koppeaandrijftechniek.nl/producten/
Levert Maedler spullen en kan eventueel ook op maat maken.

http://www.maedler.de/Static/Tools
Tandriem-dimensioneer-gereedschap. Kun je afstanden tussen riemschijven en riemtype opgeven, tool berekent dan de veiligheidsmarge kwa koppel, lengte riem, etc.

Mijn ervaringen in dit soort toepassingen zijn het beste met AT5 riemen en het slechtste met T riemen.

Volume zou niets uit mogen maken. Massa wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

DaBit schreef: 06 feb 2018 13:40 Tandriem-dimensioneer-gereedschap. Kun je afstanden tussen riemschijven en riemtype opgeven, tool berekent dan de veiligheidsmarge kwa koppel, lengte riem, etc.
Dat is een handig tooltje: Zo is het veel minder tekenen en rekenen om de goede maat te vinden! :P
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Uitdraaien en spiegel is geen probleem.
Hij staat er al op.
Een vraag die ik mij stel, die riem moet toch nogal strak gespannen staan.
Is het goed om die spanning op de lagers van de motor te zetten, of de 2de riemschijf apart lageren? ( 4 Nm motor).
Dan een eenvoudig systeem om de riem te spannen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

De lagers van de motor kunnen de benodigde radiaalkracht makkelijk hebben, zie datasheet van je motor voor de maximale belastbaarheid. Tenzij je vreselijk brede riemen gaat gebruiken uiteraard.

De makkelijkste manier van spannen vind ik een verschuifbare motor. Vereist enkel wat sleufgaten in de bevestiging. Maar een spanrolletje kan natuurlijk ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

De riem is 25 mm breed.
Riemschijven +/- 75 mm diameter.
Nu de keuze van de stappen motoren.
Ik denk dat +/- 4 Nm Nema 34 vb https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/sta ... 5nm-detail
Zijn er hier in ook verschillende merken/kwaliteit of types?
Meestal lees ik Nm en nu ook al kgr/cm.
Toen ik naar school ging was er kg/m en kan ik me ook inbeelden hoeveel dat is.
Ik dacht gevonden te hebben dat 10Nm gelijk is aan 1kg/m.
Dus een sleutel (hefboom)l van 1 m lang en aan het einde een gewicht van 1 kgr. ( zonder rekening te houden met zwaartekracht ed ).
Laatst gewijzigd door kitman op 11 feb 2018 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: taats/druklagers

Bericht door benkr »

Zoek er eentje waar de zelfinductie niet absurd hoog is, iets van zo'n 4 mH is redelijk normaal.
Zoek ook naar een motor die met een redelijk lage stroom zijn koppel levert, ik heb er b.v. eentje liggen van 12 Nm die dit doet met 4A, dat is best wel uniek, meestal is het veel meer, is wel een motor van Oriental, één van de topmerken denk ik.
En.. die 4,5 Nm vind je ook nog in Nema23 of Nema24, voordeel is dan dat de motor een hoger toerental en vooral acceleratie kan halen door vooral de geringere massa van de rotor.
Ik heb de Nema24 een tijd geleden een keertje in de UK gevonden voor heel redelijke prijzen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Eerst dacht ik motoren van 4.5 Nm te nemen, maar ik twijfel toch of die krachtig genoeg zijn.
Op de site van Steppenmotors.nl heb ik er gevonden van 6.4 Nm.Wel iets duurder.( zie bijlage )
34SM SB Serie.pdf
Ik weet pas welke voldoen als ik ze al gekocht hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Als je aan je handwieltje draait, desnoods met een momentsleutel, kun je een aardige inschatting maken van het koppel wat je nodig hebt.
Officieel is 1kgm gelijk aan 9,8Nm. Maar is in de praktijk is 1kgm = 10Nm ruim nauwkeurig zat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Heb met een momentsleutel geprobeerd, maar die sloeg niet uit.
Ik heb een buis van 1 meter genomen die 280 gr weegt.
Die heb ik aan het draaiwiel van de x gemaakt en die beweegt al direct.
Als ik de buis aan 1 kant in mijn hand neem en de andere kant op een weegschaal meet ik 400 gr.
Als daar ook nog de kracht voor het frezen bijkomt zal 4.5 Nm toch te zwak zijn denk ik.
Heb ook eens geprobeerd voor de Z as.
Buis vast gemaakt en daar heb ik dan 1 kgr gewicht opgelegd tot het bewegen.
Hier moet natuurlijk een contra gewicht aan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

kitman schreef: 14 feb 2018 21:39 Ik heb een buis van 1 meter genomen die 280 gr weegt.
Als ik de buis aan 1 kant in mijn hand neem en de andere kant op een weegschaal meet ik 400 gr.
Hoe kan dat nou? Is de buis 280g of 400g?
kitman schreef: 14 feb 2018 21:39 Die heb ik aan het draaiwiel van de x gemaakt en die beweegt al direct.
Met een theoretische buis die helemaal niets weegt en waar je op één meter afstand van het draaipunt 280g aan hangt is het ~2,8Nm. Bij deze niet theoretische buis is de kracht minder en beweegt het gelijk. Dus de kracht die nodig is voor verdraaien, is dan in ieder geval minder dan 3Nm.
kitman schreef: 14 feb 2018 21:39 Als daar ook nog de kracht voor het frezen bijkomt zal 4.5 Nm toch te zwak zijn denk ik.
Dat is verkeerd om geredeneerd. De trapeziumspindel zet door de spoed het moment om in een kracht die de tafel in positie brengt. Die is uit te rekenen, maar zal zo enkele duizenden Newtons bedragen (die tafel is al zwaar en kan toch met een handwieltje verzet worden tenslotte). Met een motor van 4.5Nm zal de kracht zo anderhalf tot twee keer meer zijn, dat moet ruim voldoende zijn om ook de freeskrachten aan te kunnen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie