Zelfbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Hey Bjorn,

Als eerst kwam de machine terug na een herstelling van bij de originele fabrikant. omdat er reeds problemen waren. Ze hadden destijds voor 500 + € aan herstelling uitgevoerd. Toen ik de machine terug kreeg en met hun test stukje zag kon ik niets zien van herstellingen dmv markeringen. Maar de eerste twee dagen test verliep niet 100 %
Om het verhaal kort te maken
mechanisch had ik nagekeken en alle mogelijke delen gemeerd. Handmatig (zonder belasting) en via software getest. Maar ik kon niet blijven links en rechts drukken
Een vierkant manueel aansturen bleef dan ook een vierkant zonder buiten gewonen afmetingen (dus 10 cm bleef 10cm)
Voor de zekerheid had ik elektrisch gedeelte, uiteraard zonder verbinding noch spanning, via een meet toestel op ohm meter de bedrading nagekeken. Controller kon niet, die hadden ze hersteld. Ik kon in de bekabeling geen onderbreking terug vinden.

Daarom had ik op verschillende computers getest.

groetjes,
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw

Bericht door benkr »

Eding vind je duur, maar bedenk dat een legale versie van Mach3 of 4 ook geld kost, ruim boven de 100 Euro, samen met een nieuwe Leafboy77 in 4 assen uitvoering komt dat ook ruim over de 200 Euro.
Scheelt dat nu zo veel met Eding? Bovendien worden er toch geregeld gebruikte USB Eding kaarten aangeboden door mensen die overstappen naar een Ethernet uitvoering.

Maar goed, kies inderdaad eerst eens welk platform je wilt gaan gebruiken, de bijbehorende hardware wordt dan vanzelf duidelijk.

Voor wat betreft de drivers uit die advertentie, bedenk dat ze t.o.v. echte Leadshine DM542A drivers 2,5 tot 3 maal trager zijn.

Op e prijs van vooral drivers zou ik niet beknibbelen, die kun je ook op een eventuele volgende machine weer gebruiken, hoewel ik denk dat over niet zo'n heel lange tijd er alleen nog zgn. closed loop drivers en motoren gebruikt worden.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

dag Benkr, na jouw post gelezen te hebben begrijp ik uw standpunt.

Dan zou ik denken aan dit
CPU5B 6 assen incl. SW licentie

Welke stepperdrivers zou je dan voor mij opteren ? samen met nieuwe motoren veronderstel ik.
Bestaan er trouwens zwaardere steppermotoren die even groot zijn (diep) als nema 17
42/42/38 mm
op steppermotor staat trouwens nanotec ST4118-K1V06879
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Zelfbouw

Bericht door vincent1971 »

Qua aansturing zou ik kiezen voor grbl i.c.m. met een arduino uno of mega. Waarom? Relatief goedkoop en is open source. Heb zelf de software aangepast. Kan nu de spindle met een constante snelheid laten lopen ongeacht het materiaal ( binnen bepaalde grenzen om even iets te noemen). Daarnaast kan je nog kiezen voor aansturing van die stappenmotoren. Heb zelf goede ervaring met tb6600 ( tb6560 niet echt gecharmeerd door ). Voor een nema 17 zou ik op 24v gaan zitten. Qua bediening voor de pc van die grbl zijn er heel veel mogelijkheden om g-code te verzenden. Grbl controller 3.61 is zo'n beetje de standaard.
Ik zelf gebruik sinds kort ugs
http://winder.github.io/ugs_website
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

vincent1971 schreef: 14 jan 2018 23:18 Qua aansturing zou ik kiezen voor grbl i.c.m. met een arduino uno of mega. Waarom? Relatief goedkoop en is open source.

Ik zelf gebruik sinds kort ugs
Hallo Vincent. Kan hiermee ook 3D gefreesd worden? En 4de roterende as gebruikt worden?

Alvast dank
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Zelfbouw

Bericht door vincent1971 »

tommyken schreef: 15 jan 2018 10:01
vincent1971 schreef: 14 jan 2018 23:18 Qua aansturing zou ik kiezen voor grbl i.c.m. met een arduino uno of mega. Waarom? Relatief goedkoop en is open source.

Ik zelf gebruik sinds kort ugs
Hallo Vincent. Kan hiermee ook 3D gefreesd worden? En 4de roterende as gebruikt worden?

Alvast dank
ugs is een g-code zender. Voor aansturing van een 4de roterende as zou ik zelf gaan kijken naar een grbl-versie die dat kan. Grbl controller 3.6. kan een vierde as aansturen.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Nu was ik aan het denken in verband met die arduino. Natuurlijk een gewone gedachtengang. Er bestaat een zogenaamde CNC shield met A4988 (sorry als nr fout mocht zijn). Maar als je die stepper driver vervang door afzonderlijk (bijvoorbeeld zwartje bakjes zoals eerder besproken) of zoals 6600 te werken met stepper motoren. Of kan dit niet ?

Want ik veronderstel dat arduino 5 volt signalen stuurt naar de stepper driver die dan op zijn volgorde via zijn eigen afzonderlijke voeding de stepper motoren aanstuurt ? uiteraand met de bedoeling de juiste motor bij de jusite driver . Of zie ik dit verkeerd ?

bedankt,
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw

Bericht door Breaker »

Ja hoor, helemaal correct, het step-dir signaal komt uit de Arduino, als je die aansluit op losse stepper drivers (de zwarte kastjes) dan kunnen die zo bestuurt worden. De meeste drivers worden met 5V aangestuurd. En de spanning naar de driver zelf is los dus je kan de meest krachtige drivers op 50, 80 of nog meer volts samen met de juiste stappenmotor prima aansturen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie