estlcam

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
scrap rat
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2018 22:37

estlcam

Bericht door scrap rat »

even voorstellen mijn naam is jos mijn hobby's teveel om op te noemen .daar ik geen opleiding heb gehad in draai en frees werk heb ik mij ales zelf moeten aan leren .met behulp van internet en forums zo als deze (bedankt hier voor) wat niet altijd even makkelijk was soms tien keer lezen (zal wel iets met de leeftijd zijn of zo)ook interesse in 3d printen zelf leren tekenen wat met print werk en frezen makkelijk is .na dat ik een draai bank gekocht heb eerst een kleintje .hier vele jaren plezier van heb gehad maar wegens overmatig gebruik totaal versleten was .een paar jaar zonder toch maar weer een aangeschaft ai .van het een komt het ander wou weer een stap verder ook een freesmachine gekocht .ook hier weer meer in verdiept .de uitdaging om deze om te bouwen naar cnc .verdeel tafel aangeschaft en poelies frezen (ook weer zo een uitdaging ) stappen motor er op arduino besturing en niets .weer dagen zoeken en toch gelukt,, maar nu mijn vraag gebruik estlcam heb mach3 geprobeerd maar is voor mij net hogere wiskunde ..in estlcam zit een programa om het midden van een cirkel te bepalen na heeeeeeel veel pogingen heb ik crhistan hier een mail over gestuurd netjes antwoord terug gekregen maar kom er dus mooi niet uit.weet dat er meer manieren zijn maar ja het progr zit er op dus wil ik dan ook weten hoe het werkt mocht er iemand zijn die dit progr ook gebruikt en mij hier weg wijs wil maken graag er zal wel iets zijn dat ik vergeet te doen of zo ..ook is er weinig documentatie hier over dan dat ene YouTube filmpje gr jos
het zit er al in moet er alleen nog uit gehaald worden
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: estlcam

Bericht door benovitch »

IK gebruik ook Estlcam en heb weleens de functie om het center van een gat te zoeken gebruikt. Ik ga er van uit dat je een gat in een werkstuk hebt waarvan je doormiddel van het aftoetsen van de binnenzijde het center wil bepalen om dit te gebruiken als nul punt?
Welke versie gebruik je nu?
In versie 11 staat op het CNC sturingsscherm een knop 'vierkant met een frees boven' (2e van boven) via die kan je verder naar de functie cirkel aftasten. Wanneer je deze aanklikt kom jet op een volgend scherm waar je een cirkel krijgt met, denk 4 bolletjes rond. Nu kan je al dan niet de spindelmotor activeren en de frees net laten raken tegen het werkstuk. Dan moet je op de knop klikken om de positie vast te leggen. Dit doe je minstens 3 maal rondom de cirkel. Normaal ligt nu het nulpunt in het midden. Dit is allemaal ff uit het hoofd gedaan dus er kan een foutje inzitten.
scrap rat
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2018 22:37

Re: estlcam

Bericht door scrap rat »

nee gaat mij om de buiten zijde van een rond voorwerp estlcam zegt 3 punten aftasten en dan als laatst ok dan zou je dus volgens estl het midden moeten hebben maar het getal wat daar uit komt is bij mij nooit het center van een cirkel ..gebruik versie 10 ..11 zit veel op wat ik niet gebruik (nog niet)
het zit er al in moet er alleen nog uit gehaald worden
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: estlcam

Bericht door benovitch »

Heb je de juiste diameter van het freesgereedschap ingesteld. Ook moet je ervoor zorgen dat je diep genoeg zakt tijdens het aftasten. Beste is de spindel te laten draaien en horen tot wanneer de frees net raakt of eventueel met de probe/sensor werken.
Plaats reactie