Laser (graveer) naast een spindle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door ruudderooy »

op deze website kan je best veel info vinden voor de aansturing je kan het ook direct bij hun kopen maar niet goed koop zeker de lasers niet (wel beter lasers met gegarandeerde output)

je kan dit zelfde truukje doen met BV een arduino als je dan die as snel maakt met maar 256 stapjes (8bits grijswaarde) kan je er voor zorgen dat de andere assen bijna niet still vallen.
en dan programeer je de 256 stapjes (input van step output) naar bv een 5de as naar een pwm van 0 ~ 100% en met direction output laat je hem op of af tellen.
dan schrijf je voor je cam programma een aparte postprocessor die de Z omzet naar de gekozen as en je zorgt dat je diepte van de z in jou programma overeenkomt met die 256 pulsjes.

mocht je bij hem spullen kopen zijn ze heel behulpzaam.

gr Ruud
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Ook heb ik ondertussen een aparte controller gevonden die met een kleine diode zou moeten werken.
Wat denken jullie hiervan?

https://nl.aliexpress.com/item/Elektron ... autifyAB=0
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door ruudderooy »

ja deze werken wel maar dan moet je nog steeds een pwm signaal aanbieden voor het schakelen.
het printje wat jij hier laat zien is een led driver , dus als je hier 12V op zet dan gaat jou laser op vol vermogen aan als de pot meter juist is ingesteld.
dan is er nog een ttl ingang waarmee je de led kan pulseren hier op moet je een pwm signaal aanbieden van 5V als deze 100% = dan brand de led vol vermogen en 50% band de led ook ongeveer 50% van zijn capaciteit.

PWM is pulse witdh modulation wat in houd dat je plusjes aanbied op een bepaalde frequency bv 1kHz en ieder dat dan 0.001 (in geval van 1kHz) sec duurt kan dan een aantal % van de tijd 5V zijn en de rest van die 0.001sec 0V zijn.
dus staat de pwm op 40% dan is het sigal naar de led driver 0.0004 seconden 5V en 0.0006 seconden 0V
en de laser diode schakelt dan via de led driver mee en dat bepaald zijn vermogen
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

3Design schreef: 12 mei 2018 11:39 Heb je misschien een foto van jou opstelling en van een werkstuk?
Hierbij een paar afbeeldingen de ""hoekjes"" zijn 20 mm lang, dan krijg je een idee van de schaal, in deze hoek is de laser ook begonnen.
16928

Verder een voorbeeld van die solid state relais, je kunt de actie van die dingen eenvoudig omkeren door middel van een soldeerlinkje op de print.Als je een of / of schakeling wilt moet je er twee samen gebruiken waarbij je de actie van beiden verschillend maakt. Het kan dat ik er overheen heb gezien maar ik heb geen omschakel relais gevonden van dit soort.Ook het aanstuurprintje voor de laser zit in mijn stuurkast.
16929

Verder mijn opstelling, niet samen maar in plaats van de spindel met een voor die golflengte geschikt filter om de bulk van de straling tegen te houden,ik doe ook nog wel een bril op. Dampen worden afgezogen.
16931
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

ziet er knap uit, dit is dus wat ik ook wil hebben op mijn machine
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Rob65 »

Dat stukje plexiglas filter is mooi gemaakt.
Schermt praktisch alle reflecties af en is ook meteen een mooi schermpje voor de afzuiging.

Het graveerwerk ziet er heel mooi uit. Bij mijn CO2 laser krijg ik toch altijd wat (rook)aanslag naast de graveerlijnen maar dit is ziet er puik uit!
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie