Laser (graveer) naast een spindle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

Met dit soort lensjes maak je van die streep weer een net vierkantje, zie beschrijving.
https://optlasers.com/en/cylindrical-le ... 45-nm.html
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door flex »

Geef het een goede kans dat de voeding 15W is, niet de laser...
Overigens heeft meneer z'n ebay account al opgeheven...
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door ruudderooy »

Ik heb zelf ook een 15w laser op mijn frees.
Ik heb hem op werk na gemeten en is werkelijk 5.5w.
Maar nog steeds genoeg voor graveren in rvs (niet staal of alu die geleiden warmte tegoed).

En voor veiligheid heb ik op de deur naar maar hobby ruimte (garage) een contact en led gemonteerd.
Deze led gaat aan als laser aan staat en als toch deur open gaat schakelt hij spanning van laser via relais.

Gr Ruud
scrap rat
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2018 22:37

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door scrap rat »

ben zelf begonnen met een 2,5 wat laser wat voor graveren in houdt goed genoeg is nu een 15w laser constant maar 8w werk daar mee met een arduino uno board pwm en ttl wat op zig prima werkt en als tweede aansturing in plaats van mach3
het zit er al in moet er alleen nog uit gehaald worden
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

Goede aanvulling/opmerking. Dit soort heftige lasers zijn potentieel ook berelink. Die zou ik niet in een open kast willen gebruiken. Daar zou ik altijd een licht"dichte" ombouw omheen zetten en een pure Lasercutter maken ipv een combi/hybride systeem
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door DirkSchipper »

scrap rat schreef: 03 feb 2018 10:51 ben zelf begonnen met een 2,5 wat laser wat voor graveren in houdt goed genoeg is ...
Zou je wat meer info willen geven?
Ik ben nl. best wel geïnteresseerd.
Bijvoorbeeld:
- welke laser?
- welke software?
- extra hardware nodig? welke?
- hoe snel kun je graveren?
- filmpje?
- ...
scrap rat
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2018 22:37

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door scrap rat »

ook voor anderen die interesse hebben http://3dpburner.blogspot.nl/ heb daar heel veel info uit gehaald en toen mijn eigen machine gebouwd 500 bij 800 met uitneembaar bodem zo dat ik ook hoger voorwerpen kan laseren en logo,s op tafels of plaat laseren.. mijn bedoeling was om zo iets te bouwen met rest materialen en low budget nema 17 stappers uno board en mijn vrienden uit china
het zit er al in moet er alleen nog uit gehaald worden
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Rob65 »

Dabit schreef:Verder moet je je ook realiseren dat die hele dikke zichtbaar-licht lasers echt knap gevaarlijk zijn voor alles met oogjes.
Je moet vooral oppassen met lasers die geen zichtbaar licht geven.
Een rode pen van 5 mW is leuk om "mee te spelen" (hoewel ... met lasers moet je nooit spelen, ze zijn altijd gevaarlijk). Het voordeel van zichtbaar licht is dat je vanzelf de ogen dicht doet of het hoofd wegdraait omdat het licht zo fel is. Bij die 5 mW laser doe je dat al voordat er blijvende schade optreedt.

Maar ga dit alsjeblieft niet uitproberen - lasers zijn in principe altijd gevaarlijk.

Lasers in het onzichtbare spectrum (IR en UV) zijn altijd levensgevaarlijk ongeacht het vermogen.

Ik ben zelf begonnen met een 80W CO2 laser (10.6 um).
Die laser is los op de werkbank getest. Alleen de webcam bevond zich in de werkplaats, ik stond op veilige afstand achter een muurtje naar het beeld te kijken.
De buis (uit China, van Reci laser) was gekocht als 80W maar op de buis staat 90W en het gemeten uitgangsvermogen was 101W.

Omdat ik iets meer wilde dan alleen hout verbranden, plexiglas en karton snijden en braadworsten van een logo voorzien heb ik er een 30W fiber-laser bij gekocht.
Met deze 1064 nm IR laser is het graveren van staal, aluminium en titanium mogelijk.

Die fiber levert mooi resultaat op metalen en verschillende kunststoffen maar plexiglas wordt niet warm of koud van deze laser; het licht gaat er dwars door heen en graveert vervolgens op de onderliggende aluminium plaat.

Veiligheidsbrillen voor lasers zijn dan ook alleen geschikt voor de op de bril aangegeven golflengte, ze bieden trouwens geen bescherming voor neus, vingers en andere 'weke delen' waar we vaak toch wel aan gehecht zijn.

Dus ga je met lasers spelen, zorg dan altijd voor een goede kast en andere veiligheden om ongelukken te voorkomen.
Zorg ook voor vlamdovende middelen (natte handdoek, brandblusser, ...) en afzuiging.
Bij het laseren van kunststof kunnen er giftige dampen vrijkomen en bij het laseren van aluminium komt er heel fijn aluminiumoxide-stof vrij.
Longfibrose (bauxietlongen) en verschillende vormen van dementie (lassers dementie) worden in verband gebracht met verschillende soorten aluminium stof en damp.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Toxiq »

geen idee of het iets toevoegt aan dit draadje, kwam net dit filmpje tegen

https://www.youtube.com/watch?v=1ualEVpOpA4
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

Ik ben blij met de aanvullingen die de duidelijk meer ervaren mensen hier geven.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Toxiq »

Sorry, was goed bedoeld, blijkbaar niet gewaardeerd
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Zijn er ondertussen nog vorderingen betreffende de aansturingen van de laser?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

Wat betreft die 15 Watt laser dat is hij zeker niet, mogelijk 3,5 W
Ik gebruik hem om wat graveerwerk in hout te doen, werk ook met Mach3 en dat gaat best wel goed. De start van de laser wordt aangestuurd vanuit de min puls van de Z as met een solid state relais dat op laagspanning schakelt. Als je vervolgens het nulpunt van de Z as 0,2 mm boven zijn gewenste brandpunt instelt krijg je mooie scherpe lijntjes en moet je heel goed zoeken waar hij is begonnen of gestopt. Voor snijwerk is het op hele dunne materialen na echt niet geschikt, 1 mm hout wil nog wel lukken, maar dan houd het op. Je kunt natuurlijk meerdere gangen maken op hetzelfde pad maar dat ziet er dan niet zo fraai uit, dan gebruik ik toch liever een 0,5 mm freesje.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

ik zou nog steeds willen werken met zo'n laser, zuiver voor wat graveerwerk te doen na het frezen
https://www.tomtop.com/p-e2164.html

maar vindt eigenlijk nergens geen controller voor mach3
Plaats reactie