stepper drivers en motor

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

stepper drivers en motor

Bericht door tenij000 »

had ik idee om alles mooi weg te werken
OM DE STEPPER DRIVERS DICHT BIJ DE MOTOREN TE PLAATSEN OM ZO RUIMTE TE BESPAREN IN DE CONTROLLER KAST
OF IS DAT EEN SLECHT IDEE ?
*********************** ********************* ****************
cnc controller **** *stepper driver** *nema motor*
*********************** ******************** *****************
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stepper drivers en motor

Bericht door benkr »

Ja, is wel een goed idee, maar je haalt je daardoor weer andere problemen op je nek, denk eens aan rondvliegende spanen om maar iets te noemen en goede koeling. Ook de redelijk gevoelige controle / stuursignalen voor de driver moeten dan een veel langere weg gaan afleggen (langs allerlei potentiële storingsbronnen), is niet direct een probleem, maar je moet dan wel zorgen voor b.v. twisted pair bekabeling en goede afscherming.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stepper drivers en motor

Bericht door audiomanics »

Als je nog geen motoren en drivers hebt: er zijn motoren met geintegreerde drivers..
Nu is, volgens mij, een goede en korte voedingkabel meer van belang dan een korte kabel naar de motor.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stepper drivers en motor

Bericht door DaBit »

Die korte voedingskabel kun je nog wel compenseren door de draden goed te twisten (lengte ansich is niet van belang, zelfinductie wel) en bij voorkeur een extra 1000uF/63V condensator parallel aan de voedingsdraden te plaatsen vlak bij de stepperdrive.

Tere aanstuursignalen geloof ik ook niet zo in met optocouplers aan de ingangen. Ik heb wel eens 20 meter UTP kabel tussen een stepperdrive en sturing geknoopt. Wel wederom getwiste- of coaxkabel gebruiken (gewoon Cat5 UTP is prima en goedkoop).

Hou je over de spanenbestendigheid en het gemak om een kabel om te kunnen prikken als je een storing hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stepper drivers en motor

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 28 jan 2018 22:57 Die korte voedingskabel kun je nog wel compenseren door de draden goed te twisten (lengte ansich is niet van belang, zelfinductie wel) en bij voorkeur een extra 1000uF/63V condensator parallel aan de voedingsdraden te plaatsen vlak bij de stepperdrive.
Precies dit heb ik pas nog in een ander topic hier over geroepen.
DaBit schreef: 28 jan 2018 22:57 Tere aanstuursignalen geloof ik ook niet zo in met optocouplers aan de ingangen. Ik heb wel eens 20 meter UTP kabel tussen een stepperdrive en sturing geknoopt. Wel wederom getwiste- of coaxkabel gebruiken (gewoon Cat5 UTP is prima en goedkoop).
Helemaal mee eens, maar dan moet het wel gebeuren zoals jij DaBit en ik dat zouden doen, en daar twijfel ik zo nu en dan toch echt wel eens aan, het lijkt af en toe wel of mensen echt niet willen luisteren naar goed advies.
Een twisted pair werkt alleen als het ook echt een signaal pair is wat er wordt verbonden, en niet zo maar twee toevallige signaaltje die bij elkaar worden getwist om maar iets te noemen (ik spreek hier echt uit eigen ervaring)

Maar ik denk dat iedereen een heel goede reden heeft om alles toch in een daar speciaal voor bedoelde kast te bouwen, dat is niet zo maar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stepper drivers en motor

Bericht door audiomanics »

CAT5 kabel heeft vaak een massieve kern. Niet zo'n best idee in een kabelrups.. Of er CAT5 of 6 kabels zijn met flexibele kern weet ik niet.. nog niet tegen gekomen.. Ongetwijfeld zijn er ook Ethernetkabels te koop die speciaal voor kabelrupsen geschikt zijn.. Kosten dan wel iets meer waarschijnlijk.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: stepper drivers en motor

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef: 29 jan 2018 21:55 CAT5 kabel heeft vaak een massieve kern.
Dat klopt meestal wel voor kabel die op rol te koop is, dat is muurkabel en die heeft een massieve kern. De patchkabel in CAT5/6 die met pluggen wordt gekocht voor tussen de PC en switch is wel flexibel en bestaat uit vele kleinere draden, wel rot kleine draadjes om mee te werken :evil: De flexibele kabel is iets moeilijker op rol te vinden, maar een lange patchkabel kopen en de pluggen afknippen kan ook.

Wij maakten die patchkabels wel op maat, een stagiair die de opdracht kreeg stripte iedere ader voordat die in de RJ45 kwam en er was vervolgens onherroepelijk kortsluiting in de plug. We hadden het pas door nadat hij na uren ploeteren kwam klagen dat de rol kabel niet goed was, dat werd een 10 voor doorzetten :lol:
Laatst gewijzigd door Breaker op 29 jan 2018 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stepper drivers en motor

Bericht door benkr »

Wij hebben die kabel gewoon op rol, 50mtr, 100mtr, 500mtr, net wat je wilt. Wij hebben die kabel van Lapp, dezelfde fabrikant die ook die kabels maakt die speciaal voor in kabelketting is bedoeld. maar dat is UTP of STP natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stepper drivers en motor

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 29 jan 2018 21:55 Ongetwijfeld zijn er ook Ethernetkabels te koop die speciaal voor kabelrupsen geschikt zijn.. Kosten dan wel iets meer waarschijnlijk.
Ik heb de halve kabelrups volliggen met die soepele-kern 'patchkabel' UTP; daar zitten mijn schakelaars en dergelijke mee aangesloten. De koperen kern is dun dus de relatieve buigradius in zo'n rups is een eitje voor die kabel. De twist is losjes en de mantel van de losse aders is glibberig PE dus stropen zal het niet zo gauw doen. Ik heb er nog geen problemen mee gehad in ieder geval.

Eigenlijk is gewoon UTP verdomd goeie signaalkabel voor het geld wat-ie kost. Waar ik dat spul allemaal al niet voor misbruikt heb...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stepper drivers en motor

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: 29 jan 2018 23:41 die soepele-kern 'patchkabel' UTP;
Die kabel is dan waarschijnlijk niet voorzien van de massieve kern in de touwtjes.. twee keer heen-en-weren en je hebt een breuk bij die stijve kabels
UTP-kabel is sowieso goed te gebruiken voor veel dingen maar niet ieder UTP kabel is overal geschikt voor..
In het verleden gebruikte ik ook wel eens gewone kabel, maar na een paar keer rare storingen te hebben die terug te voeren waren op een gammele kabel ben ik definitief overgestapt op kabelrups-kabels (meestal IGUS).
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stepper drivers en motor

Bericht door DaBit »

Ik geef je helemaal gelijk voor wat betreft die kabel gemaakt voor kabelrupsen. Ik had alleen zoals gewoonlijk geen zin om te shoppen en nog redelijk wat meters van dat Draka of Lapp soepele-kern spul. In een kabelketting met 20cm buigradius oid zoals de mijne verwacht ik geen problemen. Probleem is meestal opstropen van de kabel in de mantel wat uiteindelijk tot breuk leid, maar die gladde PE mantels om de aders en losse structuur in de buitenmantel zijn daar knap effectief tegen.

In mijn geval betreft het inderdaad soepele kernen, bestaande uit een stuk of 8 losse adertjes. Maar wil je zeker zijn dat het goed gaat in een kabelketting dan is kabel die daarvoor gemaakt is verreweg de beste keuze.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie