Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door Benny_DS »

Ik kwam volgend ontwerp tegen:
http://www.cncsharktalk.com/viewtopic.php?f=12&t=1521

Afbeelding

Ik vind het wel intrigerend voor zeer sporadisch gebruik. Mits wat extra attributen om ook kortere stukken te kunnen verwerken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door Ballegooijen »

Dit is al eerder op het forum voorbij gekomen. Probleem is de variatie in afmetingen (of juist niet) en bij een grote diameter is al gauw je tafel te kort.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door Benny_DS »

Vind het niet meteen terug. Enig idee rond welke periode dat was?

Qua variatie in afmetingen ben ik akkoord. Daar heb je nog wat attributen voor nodig.
Voor de diameter en lengte dan weer niet. Ik heb een 6040 met een ruimte tussen de Z en de spoiler plaat van 90mm. D90mm = omtrek 283mm. ruimschoots genoeg voor de 600.

Ik ga dit op mijn "nice to have" lijstje zetten. Wie als ik eens tijd en zin heb :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het principe van lineair > rond is al ouder dan CNC.
Bij de conventionele graveermachines zijn zgn. wals-graveer inrichtingen beschikbaar. Wel een tandwiel set nodig zodat je in de buurt komt van de zelfde diameter. Aangezien het meestal om een beperkt deel van de omtrek gaat is een klein beetje afwijking in verhouding X(A)-Y waarschijnlijk niet opvallend.
En zoals het 2e plaatje laat zien, kan het ook met een spanbandje, wat natuurlijk geen last van tandspeling e.d. heeft, ik vermoed dat het bandje met een klemmetje op het afwikkel wiel vast zit om slip te voorkomen, en zolang het bereik binnen de ruim binnen de 360 graden blijft zal dat geen probleem geven.
Verder ziet het er misschien een beetje ingewikkeld uit, dat heeft er mee te maken dat de beweging door de freesspil bedient wordt, die echter in X en Y beweegt, en alleen de X beweging moet naar de overbrenging.
16392
16391


(vroeger kon je gewoon :'voeg afbeelding' in je galerij klikken onder het plaatje, en stond de code in je tekst. Nu moet ik extra het plaatje openen, link kopieren (welke?)
16393

Ik geloof dat ik maar voor de [url=https://.... ga. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door Benny_DS »

Leuk om te zien.
Met al die moderne technieken wordt soms vergeten van waar het allemaal komt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Benny_DS schreef: 12 feb 2018 11:39 Leuk om te zien.
Met al die moderne technieken wordt soms vergeten van waar het allemaal komt.
Ik heb best een hoop geleerd door alleen maar die oude handboeken door te kijken. Zelfs truucjes met 3D frezen komen uit de kopiëer frees techniek.
Tegenwoordig denken ze dat als er geen you-tube filmpje van bestaat, het onmogelijk is (of uniek). 8)
Ook (of juist) in techniek is historie best belangrijk, al is het alleen maar om niet opnieuw in oude fouten terecht te komen.(Opa spreekt :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door benkr »

Een prachtig voorbeeld hier van is de Bekende Noord-Zuid lijn.
De hele techniek was al bekend van de Deltawerken, maar dat is inmiddels al zo lang geleden dat iedereen die daar kennis van had met pensioen is, met de Noord-Zuid lijn heeft men de hele problematiek weer opnieuw moeten leren.
Jammer, maar kennis borgen voor de toekomst is echt heel moeilijk, wat is belangrijk en wat niet?
Ook op Internet zie je dingen op een gegeven moment verdwijnen, juist wanneer je er elders ook niets meer van kunt vinden, probeer maar eens nog wat datasheets te vinden van de eerstse generaties IC's die toch echt heel erg veel toegepast zijn. Of b.v. van oude buizen TV's, probeer de schema's maar eens te vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door benkr »

Een 4e as heb ik ook nog op het programma staan, is al getekend in Inventor, moet alleen nog tijd vinden om de delen te frezen.
Ook moet ik nog een stappenmotor er voor zoeken, maar dat komt vanzelf wel als ik er echt mee aan de gang ga.
De 4e as is gebaseerd op een kleine harmonic drive, die heeft een vertraging van 1 : 50 en kan zo ongeveer 35 Nm kracht verdragen.
Op de harmonic drive komt een 100mm 3 klauwplaatje.

Ik ga binnenkort ook voor iemand een Vertex verdeeltafel automatiseren, dat is eigenlijk ook een soort van 4e as.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Simpele 4de as ontwerp. Iemand ooit al geprobeerd?

Bericht door wilfred1970 »

Kreeg laatst een hele mooie zuivere verdeeltafel kado.
Dus die vierde as is er!
Niet te moeilijk qua constructie.
Op een gegoten alu hoeklijn van 10mm dik de verdeeltafel vastgezet en aan de andere kant een stappenmotor met tandriemen....
Adapter voor drieklauw bestaat uit een drietal schijven van alu die aan elkaar gebout zitten, waar de drieklauw op vastzit.
Toegegeven, een paard zal ie niet houden maar dat is voor mij ook niet de bedoeling.
Alle alu delen bij aluminiumopmaat besteld.
Was voor een tientje klaar..
De rest had ik nog liggen.
Cnc wrapper voor Cambam gedownload....en experimenteren maar!
Plaats reactie