Oriëntatie
Moderator: Moderators
Oriëntatie
Hallo,
Hier een nieuwkomer met interesse in een 3D CNC freestafel, die door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zoek iets rond de €2500 dat in staat is om liefst 600x1000x120mm, minimaal 500x800x100mm, materiaal te bewerken met echte 3D bewerkingen. Er zijn al wat merken opgevallen maar ik krijg sterk de indruk dat het idee van 3D soms erg creatief gezien wordt, daar ik meestal geen voorbeelden tegenkom van echt soepele overgangen in de diepte, maar hooguit wat hoogteverschillen in de vorm van plateau's.
Heeft iemand een suggestie waar ik kan kijken? Zelfbouw kits mag, echter geen zelf-bijelkaar-zoeken-bij-meerdere-leveranciers-en-hopen-dat-het-werkt systemen ;)
Bij voorbaat hartelijk bedankt!
Jim
Hier een nieuwkomer met interesse in een 3D CNC freestafel, die door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zoek iets rond de €2500 dat in staat is om liefst 600x1000x120mm, minimaal 500x800x100mm, materiaal te bewerken met echte 3D bewerkingen. Er zijn al wat merken opgevallen maar ik krijg sterk de indruk dat het idee van 3D soms erg creatief gezien wordt, daar ik meestal geen voorbeelden tegenkom van echt soepele overgangen in de diepte, maar hooguit wat hoogteverschillen in de vorm van plateau's.
Heeft iemand een suggestie waar ik kan kijken? Zelfbouw kits mag, echter geen zelf-bijelkaar-zoeken-bij-meerdere-leveranciers-en-hopen-dat-het-werkt systemen ;)
Bij voorbaat hartelijk bedankt!
Jim
Re: Oriëntatie
Afgezien van het verschil 3-assig vs 5-assig hangen die 'echt soepele' overgangen meer af van de kunde van de programmeur die het 3D model omzet in G-code en de te gebruiken gereedschappen kiest dan van de machine zelf.
Maar als je wat meer informatie geeft over te gebruiken materiaal, hoogtes, vormen van je gewenste 3D werk, etc. dan kan men je beter van dienst zijn.
Maar als je wat meer informatie geeft over te gebruiken materiaal, hoogtes, vormen van je gewenste 3D werk, etc. dan kan men je beter van dienst zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Oriëntatie
Het gaat om platen hout, 30-100mm dik waar ik naast de gebruikelijke vlakke kanten en gaten ook afgeschuinde cq afgeronde oppervlakten in wil maken. Het is uiteindelijk bedoeld om luidspreker behuizingen mee te maken met uitstappen naar hoorn vormen die uit meerdere lagen zal bestaan waarschijnlijk, gezien de meeste betaalbare oplossing rond 100mm zitten met de z-as.
3D pakket heb ik nog niet. Ik heb een achtergrond in industriële automatisering en kan me vrij snel aanpassen aan paketten, de keuze hangt een beetje af van wat ondersteund wordt door de uiteindelijke motion controler.
3D pakket heb ik nog niet. Ik heb een achtergrond in industriële automatisering en kan me vrij snel aanpassen aan paketten, de keuze hangt een beetje af van wat ondersteund wordt door de uiteindelijke motion controler.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1963
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Oriëntatie
Voor een gat in 100mm dik is ook een frees van 100mm lang nodig om de onderkant te bereiken. Het bereik moet dan al 200mm zijn. Kijk dus even goed wat je eisen daar zijn: Kom je toe met 50mm dik, kunnen gaten minder diep of is meer bereik nodig?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Oriëntatie
Ik ga er van uit dat de frees niet met de bithouder op de bodem rust als hij in de onderste stand staat gepositioneerd? Indien de z-as 100mm bereik heeft dan moet je dat ook grotendeels kunnen benutten door de frees iets hoger in te klemmen?
Het zal niet snel 100mm dik zijn, maar 60-75mm zal vaker voorkomen (2-3 lagen van 25-30mm).
Het zal niet snel 100mm dik zijn, maar 60-75mm zal vaker voorkomen (2-3 lagen van 25-30mm).
Re: Oriëntatie
Als je 100 mm diep wilt frezen, betekend dat dat je freesje minimaal 101 mm uit de opspanning van de frees spil moet steken.
Je begint aan de oppervlakte, dus 100 mm boven de tafel, tel daarbij 101 mm freeslengte dat geeft dus minimaal 201 mm Z as beweging.
Je begint aan de oppervlakte, dus 100 mm boven de tafel, tel daarbij 101 mm freeslengte dat geeft dus minimaal 201 mm Z as beweging.
Re: Oriëntatie
Niet helemaal akkoord. Je beweging moet nog altijd maar 100mm (+ extra + safe Z beweging) zijn. Zolang je je spindle manueel 100 mm hoger en lager kan verschuiven.
Los daar van. Over welke diameter 100 mm frees spreek je dan?
Re: Oriëntatie
Je hebt gelijk Benny wat die 100 mm betreft, juister is. in de hoogste stand van je Z as moet die 201 mm boven je bed uitsteken (Grofweg)
Met een freesje van 6 mm zal dat vast niet lekker gaan.
Met een freesje van 6 mm zal dat vast niet lekker gaan.
Re: Oriëntatie
Is dit niveau representatief voor de rest van het forum?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Oriëntatie
Ach, wat is niveau. , ik begrijp ook niet zo goed waar je op doelt, maar dat kan aan mijn niveau liggen.
Soms zijn vragen gewoon te moeilijk om een goed antwoord op te geven. ( je weet wel 1... kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden)
De link waar je naar verwijst zal prima voldoen, als het binnen budget past.
PS, ik maakte al freesprogramma's voor 3D gefreesde matrijzen toen de machines nog 2.5 D waren.(jaartje of 30 geleden) Maar als ik daar over ga beginnen kun je beter een keer langskomen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Oriëntatie
De link naar de machine lijkt me een 3-assige machine niet 5-assig en dat lijkt me een machine van rond de 25k dollar ofzo.
edit: de kit is met ronde geleidingen en de machine in het grote plaatje is met de veel betere vierkante geleiders.
Vraag is wat je krijgt voor 2500 dollar dus die Chinezen kennend :)
edit2: ja ja subtiel verschil er is een 6090 versie die je hebben wilt waar je naar de prijs moet 'inquiren' met hiwin vierkante rails enzo en de 9060 waar je de specs niet van hebt die wordt voor 2500+ dollar aangeboden :)
edit: de kit is met ronde geleidingen en de machine in het grote plaatje is met de veel betere vierkante geleiders.
Vraag is wat je krijgt voor 2500 dollar dus die Chinezen kennend :)
edit2: ja ja subtiel verschil er is een 6090 versie die je hebben wilt waar je naar de prijs moet 'inquiren' met hiwin vierkante rails enzo en de 9060 waar je de specs niet van hebt die wordt voor 2500+ dollar aangeboden :)
Re: Oriëntatie
Even voor de duidelijkheid afschuiningen is gewoon 2,5D en is met drie assen prima te doen.Triodes schreef: ↑15 feb 2018 19:17 Het gaat om platen hout, 30-100mm dik waar ik naast de gebruikelijke vlakke kanten en gaten ook afgeschuinde cq afgeronde oppervlakten in wil maken. Het is uiteindelijk bedoeld om luidspreker behuizingen mee te maken met uitstappen naar hoorn vormen die uit meerdere lagen zal bestaan waarschijnlijk, gezien de meeste betaalbare oplossing rond 100mm zitten met de z-as.
Je zult alleen de restjes die tussen de freesgangen zichtbaar blijven even met een schuurpapiertje willen naschuren.
De mensen die ik ken die luidsprekers maken gebruiken bv meerdere 22mm mdf platen die ze na het frezen aan elkaar verlijmen.
Echt 3D versta ik een vierde as onder zodat het werkstuk of de spindel geroteerd kan worden om bv holtes te maken onder de bovenlaag.
Voor €2,5k wordt het lastig om zon formaat fatsoenlijke kwaliteit portaalfrees te scoren, ik zou dan aan 2e hands denken. Ter vergelijk een zelfbouw cnc voor dat formaat die echt goed is, bv de open source cnc machine die op dit forum is ontwikkeld kost al gauw €6k aan onderdelen. Daar komt dan nog 150+ uur bouwtijd bij. Nieuw dan ga je voor dat geld teleurgesteld worden, ik heb zelf destijds voor 4k€ een duitse cnc machine gekocht maar daar is op alles bezuinigd, rondgeleidingen ipv lineaire geleidingen, 10mm kogelspindel ipv 16mm of meer, normale cheapo stappenmotoren etc.
Ik heb er mdf laden mee kunnen frezen maar echt soepel en leuk werkt het allemaal niet.
Als je spindel bv 10k rpm draait (Kress) dan moet je machine zo snel kunnen lopen dat het hout niet verbrand, zelfs met een eensnijder lukte me dat met moeite.
Dus nu ben ik ook de open source aan het bouwen :)
Kortom mijn advies: ik zou er over denken om het budget op te schroeven of bv het werk uitbesteden (kan hier ook met diverse mensen die dit redelijk betaalbaar uitvoeren). De grote vraag is ook wat is jouw hobby de speaker ontwerpen of het frezen? Het in elkaar zetten kun je nog steeds zelf.