Laservermogen poedercoating weglaseren

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Whajoost
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2018 11:10

Laservermogen poedercoating weglaseren

Bericht door Whajoost »

Beste forumgebruikers,

Ik mag als afstudeeropdracht bij een bedrijf zelf een lasersnijmachine ontwerpen welke als voornaamste functie het weglaseren van een poedercoating wordt. Dit zullen veelal lijnen van vormen (cirkels en vierkanten) worden waarna deze weggelaserde lijnen gebruikt zullen worden om de vormen uit te snijden/ponsen. De laser zal een CO2 laser worden, met een flink werkbereik (1x2m). Een vraag waar ik nog niet echt een helder antwoord op heb gekregen is wat voor vermogen mijn co2 laser moet hebben om deze bewerking uit te kunnen voeren? De poedercoating bevindt zich op 2mm plaatstaal. Een leuke bijkomst zal zijn om ook door het materiaal heen te komen maar ik heb vernomen dat dat met een co2 laser die geen vermogen kost lastig wordt.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laservermogen poedercoating weglaseren

Bericht door audiomanics »

correct: plaatstaal van 2 mm dikte snijden met een laser kost een godsvermogen, bovendien zullen ze niet blij zijn met de "debris" (stof van de verbrande poedercoating) die op de kop neerslaat.
Markeren in poedercoating gaat overigens best goed en daar heb je ook niet bijzonder veel vermogen voor nodig. Dat red je al met een 40W buis op ca 30% en een snelheid van ca 300mm/sec
Afhankelijk van of je in of door de laag wil laseren en de dikte van de laag poedercoating.
Zelf gebruik ik dat markeren als ik bijv. een grote montageplaat op de juiste plaatsen moet voorzien van (schroef-)gaten. Eerst de kale plaat laten poedercoaten of spuiten, en dan laseren.
De kop van een snijlaser zit ook veel dichter op het materiaal, meestal. Afhankelijk van de focusafstand zit de kop van een normale CO2 laser meestal wel 10-20mm boven het materiaal. Bij koppen zonder "tuutje" is die afstand nog groter.
Een heel oppervlak ontdoen met een laser wordt wat lastig: de poedercoating zal gedeeltelijk smelten en zich weer vast hechten aan het materiaal.. Daar zijn andere gereedschappen voor..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Laservermogen poedercoating weglaseren

Bericht door flex »

Ik begrijp dat voor een afstudeer opdracht het ontwerpen van zo'n machine mooi werk is.
Maar is het voor dat bedrijf niet economischer om zo'n machine (met filter afzuiging, waterkoeling e.d.) in te kopen ipv zelf te bouwen?
Overigens kan je als zelfbouw evt wel kijken gelijk een automatische centerpons er bij te maken om boor gaten voor te centeren. of evt een 'laag toerige' boorkop tbv een centerboor/boor.
Moet je portaal wel iets steviger voor worden en je bed mogelijk ook, maar toch...
Whajoost
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2018 11:10

Re: Laservermogen poedercoating weglaseren

Bericht door Whajoost »

@audiomanics bedankt voor het antwoord, ik had al zo'n vermoeden dat er niet erg veel vermogen nodig is maar dit bevestigd het maar even. Aangezien je zelf ook een laser hebt gebouwd kan je misschien ook wel antwoord geven op de volgende vraag: Hoe heb jij de afzuiging van je laser gerealiseerd? Ik kan me voorstellen dat die verdampte poedercoating niet heel fijn is om in te ademen :shock:. Ook ben ik nog op zoek naar Nederlandse adressen voor het koelsysteem, heb je daar nog een suggestie voor?

@flex De markeringen dienen aangebracht te worden op platen met flinke opstaande kanten (800mm is niet gek) die zo worden ingekocht. De meeste bestaande lasersnijders die formaten van de grootste platen (1000x2000) kunnen hebben, hebbeneen niet groot genoeg z bereik. Plus het is ook een stukje connecties met de hogeschool leggen om de technische mensen binnen te krijgen wanneer de studie klaar is.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Laservermogen poedercoating weglaseren

Bericht door nijsinkgj »

Dag Joost,

Ik heb stomtoevallig net nog een logo in werkstuk van mezelf gelasert op mijn 80watt machine,
Het vermogen was ingesteld op 70% met een snelheid van 100 mm/sec
De poedercoat was tot op het blanke materiaal weg.

Ik denk dat je inderdaad aan een 40 watt buis al meer dan voldoende hebt.

Vr gr Gertjan
Plaats reactie