Aankoop eerste zelfbouw kit

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

Ik ga mij eerst ff voorstellen.
Mijn naam is Wim alias Fastie en ben een leek op cnc gebied.
Ik ben mij al hele tijd aan het inlezen over de vele mogelijkheden omdat ik er mijn nieuwe hobby van wil maken.
Eerst wilde ik een kant en klare cnc aanschaffen maar omdat ik toch een werkbereik van boven de 1250 x 1250 mm wil hangt daar direct een serieus prijskaartje aan.
Dus ben ik een andere weg ingeslagen en besloten om een kit aan te kopen.
Ik zou vooral houtsoorten zoals mdf bewerken.



Nu ben ik op 2 modellen gestoten die volgens mij praktisch niks verschillen behalve de prijs dan, namelijk :

http://ooznest.co.uk/3D-Printer-CNC-Kit ... C-Full-Kit

http://ooznest.co.uk/3D-Printer-CNC-Kit ... C-Full-Kit

Beiden werken helaas volgens het riem aangedreven omdat ze beiden 1500 x 1500 zijn.
Ik neem aan dat deze in de toekomst gemakkelijk van werkvlak kunnen uitgebreid worden, althans de y- axis.
Daar zou ik een uitbouw naar 2500 mm van maken.

Ik zou ook geen router gebruiken maar met een spindle aan de slag gaan.
Deze zou ik eventueel hier bestellen:

https://nl.aliexpress.com/item/2-2KW-22 ... uukfYh&s=p

Daar hebben ze ook dezelfde tafel maar dan een pak goedkoper, wat denken jullie daarvan ?

https://nl.aliexpress.com/item/WorkBee- ... fa47&tpp=1


Nu de bijgeleverde sofware :


Universal G-Code Sender Windows/Mac Compatible.

Ik zou in eerste instantie werken met dxf files die gratis of betalend van het internet te halen zijn.
Ik zou cut2D pro of winpc aankopen om eventuele aanpassingen al te kunnen doorvoeren.

Zo dat was het zowat.
Graag had ik mening geweten over deze opstelling.
Ik zou het zeer op prijs stellen om van experts de nodige aanvullingen te krijgen, liefst in lekentaal lol.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Fastie op 03 apr 2018 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door mark3 »

Ik zou er nog een nachtje over slapen, of ik mijn geld weggooi of niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Sven »

Had je "Beginnen met cnc?" (via mijn onderschrift) al doorgelezen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

Sven schreef: 03 apr 2018 21:10 Had je "Beginnen met cnc?" (via mijn onderschrift) al doorgelezen?
Dag Sven,
Dit heb ik zeker helemaal doorgelezen, zelfs 2x om alles toch zoveel mogelijk in me op te nemen.
Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

mark3 schreef: 03 apr 2018 20:24 Ik zou er nog een nachtje over slapen, of ik mijn geld weggooi of niet :mrgreen:
Dag Mark3,

Kunt u zich beter uitdrukken, want met dit antwoord schiet ik niet direct op.
Trouwens ik heb er al heel wat nachtjes overgeslapen.
Maar deskundige raad is ook geen overbodige luxe, daarom hier ook mijn vragen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door andrefc101 »

Fastie schreef: 03 apr 2018 21:21 Maar deskundige raad is ook geen overbodige luxe, daarom hier ook mijn vragen.
Het is gewoon een openbaar forum hier, dus alle raad is niet meteen deskundig......
Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

andrefc101 schreef: 03 apr 2018 21:38
Fastie schreef: 03 apr 2018 21:21 Maar deskundige raad is ook geen overbodige luxe, daarom hier ook mijn vragen.
Het is gewoon een openbaar forum hier, dus alle raad is niet meteen deskundig......
Idd dat heb ik al meteen gemerkt.
Dus dit gaat filteren worden.
Heb toch al 1 adres voor een toekomstig feestje.
Zeker als ik een standup comedian wil, alhoewel ik daar zelfs mijn twijfels over heb :lol: .
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Sven »

Ok, met die uitspraak in gedachten heb ik wat herschreven.
In het kort, ik hoop dat je deze kits niet gaat aanschaffen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door benkr »

Gewoon een tijd Marktplaats in de gaten houden, niet vaak maar toch met regelmaat komen er machines langs die ongeveer net zo duur zijn en stukken degelijker zijn.
De door jou aangehaalde machines zullen je vooral hoofdpijn gaan bezorgen.
Wat er aan mis is zie je nu waarschijnlijk nog niet, maar daar ben je binnen een paar weken achter, en dan is de weg terug er niet meer.

zelf bouwen is ook een optie, maar dan moet je eigenlijk al heel goed weten wat je wilt en daar zit de crux, dat weet je dus nog niet.

Ga minimaal voor een machine met lineaire geleiders, ronde ondersteunde geleiders, of veel beter nog echte lineaire geleiders met een soort van wagentjes (met kogellagers er in) die over die geleiders lopen en niet zoals die machines die jij voorstelt gewone kogellagers die over een profiel lopen. De gewone kogellagers over een profiel hebben altijd speling, en dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben, en het systeem is ontzettend gevoelig voor stof en spanen op die geleiders, dan loopt de zaak vast met alle problemen van dien. Echt niet doen dus.
Zelfs van stevig hout en dat soort geleiders kun je een goed werkende machine bouwen, er zijn hier op het forum diverse machine aan de orde geweest van mensen die ze hebben gebouwd en ze nog steeds gebruiken, er zijn er ook die met hout zijn begonnen en inmiddels al het hout hebben vervangen door aluminium en daar heel tevreden over zijn. Het ligt er ook heel erg aan wat je er uiteindelijk mee wil gaan frezen. ik zeg dit vooral omdat wat je nu denkt en wat je straks wilt twee verschillende dingen zijn, maar dat weet jij nu nog niet. Bedenk dat wij inmiddels vrijwel allemaal spreken uit ervaring en die ervaring willen we graag met je delen mits je daar voor open staat. Bedenk wel dat wij allemaal jou een freesmachine gunnen maar dat iedereen daar een ander beeld bij heeft, je krijgt dus heel veel verschillende adviezen die volstrekt niet met elkaar matchen, dat zal heel verwarrend worden, niet verkeerd bedoeld maar wel heel moeilijk om wijs uit te worden.

Ga voordat je wat gaat doen eens bij iemand bij je uit de buurt kijken en praten, dat zal heel verhelderend zijn.
Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

benkr schreef: 03 apr 2018 22:20 Gewoon een tijd Marktplaats in de gaten houden, niet vaak maar toch met regelmaat komen er machines langs die ongeveer net zo duur zijn en stukken degelijker zijn.
De door jou aangehaalde machines zullen je vooral hoofdpijn gaan bezorgen.
Wat er aan mis is zie je nu waarschijnlijk nog niet, maar daar ben je binnen een paar weken achter, en dan is de weg terug er niet meer.

zelf bouwen is ook een optie, maar dan moet je eigenlijk al heel goed weten wat je wilt en daar zit de crux, dat weet je dus nog niet.

Ga minimaal voor een machine met lineaire geleiders, ronde ondersteunde geleiders, of veel beter nog echte lineaire geleiders met een soort van wagentjes (met kogellagers er in) die over die geleiders lopen en niet zoals die machines die jij voorstelt gewone kogellagers die over een profiel lopen. De gewone kogellagers over een profiel hebben altijd speling, en dat wil je eigenlijk helemaal niet hebben, en het systeem is ontzettend gevoelig voor stof en spanen op die geleiders, dan loopt de zaak vast met alle problemen van dien. Echt niet doen dus.
Zelfs van stevig hout en dat soort geleiders kun je een goed werkende machine bouwen, er zijn hier op het forum diverse machine aan de orde geweest van mensen die ze hebben gebouwd en ze nog steeds gebruiken, er zijn er ook die met hout zijn begonnen en inmiddels al het hout hebben vervangen door aluminium en daar heel tevreden over zijn. Het ligt er ook heel erg aan wat je er uiteindelijk mee wil gaan frezen. ik zeg dit vooral omdat wat je nu denkt en wat je straks wilt twee verschillende dingen zijn, maar dat weet jij nu nog niet. Bedenk dat wij inmiddels vrijwel allemaal spreken uit ervaring en die ervaring willen we graag met je delen mits je daar voor open staat. Bedenk wel dat wij allemaal jou een freesmachine gunnen maar dat iedereen daar een ander beeld bij heeft, je krijgt dus heel veel verschillende adviezen die volstrekt niet met elkaar matchen, dat zal heel verwarrend worden, niet verkeerd bedoeld maar wel heel moeilijk om wijs uit te worden.

Ga voordat je wat gaat doen eens bij iemand bij je uit de buurt kijken en praten, dat zal heel verhelderend zijn.
Hartelijk veel dank voor de duidelijke uitleg.
Ergens vermoede ik wel dat die machine die ik voorstelde niet echt het van het waren.
Ik ga de komende dagen mij eens serieus verdiepen hier op de forum en goed lezen en bekijken hoe je er 1 bouwd van 0 af aan.
De bouw zal pak langer duren, maar zal uiteindelijk betere prestaties leveren en dat is uiteindelijk toch de bedoeling.
Mijn grootste angs is de electronica kwa besturing en deze ook goed aansluiten.
Maar als het zover is weet ik dat ik ook hier terecht kan met die vragen.

Waarvoor ik ze wil gebruiken is voornamelijk om contour frezen van mdf en ook graveren van tekst.
Voornamelijk 3D puzzels.

Alvast bedankt voor de raad en bijhorende uitleg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Kjelt »

Fastie schreef: 03 apr 2018 19:41 Eerst wilde ik een kant en klare cnc aanschaffen maar omdat ik toch een werkbereik van boven de 1250 x 1250 mm wil hangt daar direct een serieus prijskaartje aan.
En waarom denk je dat daar een serieus prijskaartje aan hangt?
Dat formaat is vrij serieus en dan heb je zware profielen, lineaire geleiders en goede kogelomloopspindels nodig en dan zit je qua materiaal al aan 6000 euro (zie open source portaal frees topic).
Daar zou ik een uitbouw naar 2500 mm van maken.
Dan zul je naar tandheugels moeten denk ik en dan kun je helemaal de bankrekening legen.

Enigste reele optie die ik voor je zie is om op een veiling zo'n echte industriele machine betaalbaar op de kop te tikken of evt via marktplaats want er zijn niet veel hobbieisten die plaats hebben (of mogen maken van de directrice) voor een 2,5m cnc machine :lol:
Je zult dan ook 3 fase krachtstroom willen hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door DaBit »

Fastie schreef: 03 apr 2018 21:48 Zeker als ik een standup comedian wil, alhoewel ik daar zelfs mijn twijfels over heb :lol: .
Och, sommige mensen hier frezen hier nog wel eens wat, weten uit ervaring wat er nodig is aan stabiliteit, en kunnen in een paar rake woorden samenvatten wat je kunt verwachten van de aangehaalde machines.

Wat je met die informatie doet is aan jou.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door janplastiek »

hier staat het kleine broertje van mijn machine te koop
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 50792.html
is wel zonder wisselaar
Breek de dag, frees een lijntje.
Fastie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2018 18:41

Re: Aankoop eerste zelfbouw kit

Bericht door Fastie »

janplastiek schreef: 04 apr 2018 00:22 hier staat het kleine broertje van mijn machine te koop
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 50792.html
is wel zonder wisselaar
Dit is een hele mooie !!!
Ook aannemelijke prijs.
Maar helaas is het formaat iets te groot.
Ik zoek een y van max 2500.
Plaats reactie