ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door audiomanics »

Sterker nog: net 3,50 inclusief verzenden op Alieexpress (betalen met PayPal of zelfs IDeal):
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shi ... autifyAB=0

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Top ! ....dat denkwerk van mijn zoon brengt dus eigenlijk al een pak op !
80 versus 4€/stuk.....hij zal blij zijn dit te vernemen .
Vandaag onze x-bruggen al min of meer op maat gefreesd , zodra we de rails gaan bestellen en binnen hebben zal er verder aan gewerkt worden :
- definitieve lengte en hoogte
- 5 gaten 50x50 om deze te verbinden + gaten voor draadstangen
- andere zijde deels uithollen voor moeren + rondellen + gaten doorboren voor de draadstangen
- 2 mm diep infrezen van de rails + voorboren gaten om deze te bevestigen
-kopse boringen in de zijstukken om de eindplaatjes te bevestigen ( of we doen dit ter plaatse )

De bodemplaat die op de verbindingen komt zou theoretisch 632 mm breed worden , ons idee is om deze 1 mm smaller te maken om deze makkelijk te kunnen (de)monteren ( om te kunnen vervangen/veranderen van plaat)
Jammer genoeg kan ik (nog ? ) niet overweg met dat tekenprogramma......anders zou ik er ook aan verder tekenen............als ik zie met welk een snelheid die kerel dat allemaal tekent..pfffff Die tekent dat zelfs zo dat ie heel die y-brug met alle componenten mee laat bewegen en ziet zo al wat er mogelijk is in de lengte enz...
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door tenij000 »

had dit idee voor een brug met 1605 ballscrew

https://ibb.co/escbmx

groen heb wat onderdelen text bij gezet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Arie Kabaalstra »

dannycnc schreef: 23 apr 2018 18:04 Detail :
De inkepingen zouden moeten dienen om de boutjes van de wagentjes in te kunnen draaien.
Momenteel nog volledig recht , mogelijks worden deze wat fijner gemaakt zoals bij de andere bouwers.
16799
als je het portaal wat breder maakt, kun je alle boutjes aan de binnenkant monteren.. tevens kun je dan een "L" vormige plaat aan de binnenkant van je frame monteren die over de rails steekt, zodat daar geen vuil op komt..
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

@tenij000 : dat idee heeft mijn zoon ook al geopperd om die omloopspindel deels in te werken zoals bij jouw ontwerp , echter zou ie de motor aan de buitenzijde plaatsen dacht ik.
@Arie : een langere brug dus ??..........zal ik voorleggen als ie terug is van Londen. Of als het nog kan : de opstaande kanten zo maken dat er een verdikking op zit die dan tegen die brug komt.
Waar we begonnen met een eerste ontwerp van +- 800 x 600 zitten we nu al aan ruim 1200 x ruim 800....1 meter rondom frezen zal mogelijks net niet meer lukken maar lengte genoeg nu .
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door tenij000 »

Als motor zo zit kan je over all bij kan je via after Kant motor uit Halen
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Voorlopig gaat ie het laten zoals ie getekend heeft . In een later stadium kunnen we alsnog aanpassingen doen , mocht toch blijken dat het echt heel moeilijk gaat ....
Vandaag ff een testje gedaan met boutjes M5 in de kopse kanten en de gewone kanten van ons materiaal ( volkern-trespa-vollaminaat)
Voorgeboord met 4.0 ipv 4.2 en daarna draad getapt , een boutje genomen met een inbuskopje en deze +- 15 mm diep ingedraaid :
- kopse kant gaf geen krimp , boutje zat echt wel keivast , had eerder de indruk dat ik de bout zou overdraaien.....
meerdere keren in en uit en ook weer niet het gevoel dat ik de draad beschadigde.
Dit zowel kops als gewoon , we zien het wel zitten om hierop verder te bouwen.

Mijn idee was om bij het definitief in elkaar steken van de onderdelen de "draad" van de boutjes met iets in te smeren ( bvb iets dat loodgieters ook gebruiken om iets te verbinden ?? )
Of is dit eerder nadelig , en beter van niets te gebruiken , buiten een borg-rondel?

Voor sommige onderdelen zijn we van plan om extra gaten door te boren ( en beide kanten uithollen voor een rondel + kop of moer ) en vervolgens de stukken zo extra te verstevigen.
Ik heb al wel eens ondervonden dat dit materiaal wel eens kops durft te "splijten" , daarom dit plan.
Ik zal nog eens polsen hoever ie staat binnenkort , zodat we al wat onderdelen kunnen bestellen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Kjelt »

Je kunt locktite gebruiken is in verschillende sterktes te krijgen en verschillende toepassingen. Ik weet er het fijne niet van maar zie op professionele producten die ik wel eens demonteer voor onderdelen blauwe locktite op de draadeindes zitten dat is volgens mij medium strength en een dikke druppel/dot rode locktite high strength op zowel de schroefkop als het materiaal eromheen dat zou dan tegen lostrillen dienen.
Maar er zijn vast experts op het forum te vinden.

PS: kleur vd Locktite zegt NIETS over de sterkte!
Laatst gewijzigd door Kjelt op 26 apr 2018 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door janplastiek »

7820
ik zet er meestal zoiets in, vergroot het oppervlak van de bevestiging in de Trespa en zorgt er voor dat dit niet splijt, bout zit in de insert
Breek de dag, frees een lijntje.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Ondertussen heeft Yoeri weer heel wat getekend :
Heb een paar pb's gekregen ivm de stijfheid van de "brug" , daar wordt nog aan getekend....er komt/kwam wel degelijk een versteviging aan , alleen was deze nog niet getekend dus.....daar is ie nog mee bezig én hij wist dit wel hoor.
16841
er komen nog enkele details aan ook :
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

eindstuk aan 1 kant :
16843
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

andere kant :
16842
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

z-as-constructie : ...........hij wil niet zomaar alles copiëren uit de open-source.......een persoonlijke toets vind ie toch belangrijk :
16840
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

andere kant :
16839
Plaats reactie