ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

voor en achter van 1 van deze onderdelen : ( z , dacht ik )
1e kant :
16838
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

andere kant :
16837
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

En tenslotte iets wat ikzelf op mijn cnc-machine gemaakt heb op 't werk : traptreden op 51° gefreesd ( of 39° , hoe bekijk je dit ? ) : dit is de trap bij ons thuis in ons nieuwe woongedeelte :
16803
Mooi gelijmd en blind gemonteerd aan de wangen ( 1 kant tegen muur) , later komt er nog een ingemaakte kast onder........
Momenteel is de open wang verstevigd met een ijzer van 100 x 5 mm ( lengte 4 meter ) . Doorbuiging is er nog altijd maar met 4 personen tegelijk op de trap en voor een lengte van 4 meter vind ik 1 cm doorbuiging best "aanvaardbaar" .
Bovenaan zit het ijzeren profiel vast dmv stevige bouten/moeren dmv een ijzeren hoek van 150 x 150 x 100 mm x 10 mm dik en chemische lijm in de muur met draadstangen van 10 mm .
Zo , en nu nog wat verder klussen in huis , die communie komt echt wel dichterbij .
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door diepchess »

bij cnc frezen is fikse doorbuiging van het frame van paar honderdste op grond van freeskrachten echt niet tolereerbaar.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door diepchess »

Kijk eens in mijn galerij naar de bigepoxy CAD kladjes.

Meeste mensen willen niet beginnen aan een epoxybetonnen machine omdat je
a) het netjes moet uittekenen
b) het veel houtwerk is - als je de zaak giet in een houten mal althans. Dat doe je op zijn kop natuurlijk.

Vooral B ziet men tegenop.

Het voordeel van epoxybeton is dat je het makkelijk in alle vormen kunt krijgen en het kost bijna niks, terwijl de doorbuiging bijna niks.

Wat je hier ziet is een aangepaste versie t.o.v. ik hier eerder had gepost. Met name de epoxybetondiktes zijn dikker gemaakt. Wapening die je hier in stopt is maximaal 5 a 6mm diameter wapeningsstaal en heel erg weinig ook nog. Dat kost allemaal geen drol. Bovenop komen 2 stripjes platstaal, die je wel op 'dabit' methode natuurlijk vastzet in 't epoxybeton. Dan zijn er verschillende methodes om de zaak vlak te krijgen. Er is de dabitmethode en wat ik zelf van plan ben is 't gewoon met de hand vlakken. Lekker goedkoop.

Doorbuiging maximaal 1 micrometer van de constructie tijdens 't frezen waarbij uitgegaan wordt van honderden kilo's die verplaatst worden tijdens 't frezen.

Het blauwe gedeelte is 118 liter, dus keer 2.4 kilo voor epoxybeton weet je gewicht. Valt goed in 1x te gieten.
De vaste brug hier is van een vorig ontwerp, die moet dus duidelijk nog aangepast worden aan de vierkante rails + ATC.
Dat is iets voor de toekomst.

Je kunt een soortgelijke gantry maken van epoxybeton maar dan met beweegbare brug. Brug bouw je in dat geval niet van epoxybeton maar pak je dikke vette koker voor natuurlijk van staal, die niet zoveel kost. Liever geen 80x160 mm aluminium extrusie van 3 mm dik aluminium omdat die andere uitzettingscoefficient heeft dan de vierkante rails die je erop monteert.

Je bouwt dan een U vorm met het midden van de U dus 30 cm dik en hol zoals dit ding van epoxybeton (of wat je berekent qua krachten dat je nodig hebt). Dat is dan lekker zwaar en makkelijk overal naar vervoerbaar als je 'm op zijn zijkant zet en de uitzettingscoefficient van epoxybeton is bijna hetzelfde als het staal van de geleiders die je er bovenop legt. Dan zet je er 4 poten op strategische punten onder zodat de poten ervoor zorgen dat het onder eigen gewicht niet doorbuigt.

Goedkoopste manier van stijve gantry bouwen, maar je moet wel van tekenen houden in CAD want da's cruciaal onderdeel. Je kunt niet maar wat doen met wat aluminium en je ziet wel wat het wordt na afloop.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Arie Kabaalstra »

spuit elf..

bij jou blijft het bij kladjes.. en de Topicstarter is daadwerkelijk aan het bouwen..
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door benkr »

Die Z-as plaat, heb je daar geen probleem met het vastschroeven van de lagerblokken?
Het lijkt er voor mij op dat je bij een van de schroefgaten van de tegen elkaar liggende blokken niet meer bij kunt, dus er zijn 4 schroeven die je niet kunt gebruiken en zullen de lagerblokken van één kant dus allemaal maar met 3 schroeven vastzitten, ik weet niet of dat een bewuste keuze is. Wat natuurloijk ook kan is dat ik het helemaal verkeerd zie.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mei 2018 22:24 spuit elf..

bij jou blijft het bij kladjes.. en de Topicstarter is daadwerkelijk aan het bouwen..
Wel een objectieve spuit11, dat kunnen we van jou niet zeggen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door diepchess »

benkr schreef: 03 mei 2018 22:40 Die Z-as plaat, heb je daar geen probleem met het vastschroeven van de lagerblokken?
Het lijkt er voor mij op dat je bij een van de schroefgaten van de tegen elkaar liggende blokken niet meer bij kunt, dus er zijn 4 schroeven die je niet kunt gebruiken en zullen de lagerblokken van één kant dus allemaal maar met 3 schroeven vastzitten, ik weet niet of dat een bewuste keuze is. Wat natuurloijk ook kan is dat ik het helemaal verkeerd zie.
Dat is bekend probleem Ben.

Het 2e probleem is vervolgens dat sommige boutjes die je in CAD tekent wel erin kunnen maar je kunt ze niet makkelijk aandraaien omdat er geen ruimte is voor de tools die je hebt om aan te draaien - prototype van een machine die ik gebouwd heb had ik ook een fiks aantal boutjes die er niet zo makkelijk ingingen :)

Tja, als je 400 boutjes in een machine hebt dan maak je snel zo'n fout in de ontwerpfase :)

Tegenwoordig simuleer ik voor ogenschijnlijk lastige boutjes met tools in CAD of je er makkelijk bijkunt om ze vast te draaien als het ook maar enigszins verdacht is :)
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

We zijn idd volop bezig met het uitwerken van de programma's , de gaten laat ik nogmaals nakijken ivm aankunnen ja dan nee.
Momenteel hoekblokjes aan het frezen...
Binnenkort de rails bestellen....
We gaan volop voor trespa/ijzer en tal van boutjes.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

2 nieuwe onderdelen gemaakt , samen met de hoekjes die voor versteviging moeten zorgen :
1 links , 1 rechts , in 1 van de onderdelen komt een rollement , het andere niet , nu kunnen we nog kiezen welke kant we gaan nemen.
16875
Het wordt echt hoog tijd om eens verder te kijken voor de rails....dan kunnen de x- en y- brug ook gefreesd worden .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Ballegooijen »

in 1 van de onderdelen komt een rollement
Is dat een lager ??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Breaker »

Inderdaad, in het noorden, in het zuiden is het roulement :!:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Mini-update :
We hebben het aantal en de lengte van de boutjes bepaald....die gaan besteld worden. De weinige boutjes die een kleinere maat hebben (lengte) zullen we zelf van lengte maken , anders zitten we met honderden boutjes te veel.
De overige onderdelen die we nog kunnen maken zijn overgezet uit Inventor naar Woodwop....nu nog een gaatje vinden om deze te maken.

Enkele onderdelen zijn al deels in elkaar geschroefd , alles past mooi en het voelt stevig.
Plaats reactie