Zelf Freesbankje bouwen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dividus
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:29

Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Dividus »

Hallo allemaal ,
ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw hier ! Ik ben Dave 18 jaar oud,kom uit mijdrecht , en ben in opleiding als stempel/gereedschapsmaker en bijna klaar met die opleiding !
ik wil over een tijdje mij emco unimat 7 om gaan bouwen naar cnc draaibank en de kolom die er op zit tot cnc freesbank.
om wat ervaring op te doen wil ik graag een klijn freesbankje bouwen, slag x150 y150 z 200
ik wil er aluminium mee kunnen verspanen (geen zwaar verspaanwerk)

wat heb ik nodig ? het mechanische gedeelte kan ik zelf maken (geleidingen enz.) maar ik wil weten hoe sterk mijn motoren moeten zijn en wat de spoed van de spillen zou moeten zijn. ik heb op conrad een interface kaart zien staan en stappen motoren ? ik weet niet of die geschikt zijn ?

ik hoop snel antwoord te hebben en hoop ook dat er hier iemand in de buurt woont die mij hier misschien bij kan helpen !
alvast bedankt !
groetjes Dave
Ik frees met grote frezen!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door create »

Heej Dave,

Welkom op het forum, zoals je misschien al heb gezien zijn er meerdere studenten die hier een project hebben lopen. Ik zou zeggen lees echt veel want er is al veel over gezegd. Maar dat neemt niet weg dat we je niet willen helpen. Maar lees eerst een paar leuke topics.

succes

gr create
Dividus
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:29

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Dividus »

hallo allemaal , ik ben een tijdje weggeweest ivm weinig tijd , nu ik weer wat tijd heb ben ik weer een beetje bezig met mijn cnc machientje , ik heb al veel gelezen hier maar ik kan niet vinden hoe sterk mijn motoren ongeveer moeten zijn .. iemand die mij kan helpen ?
Ik frees met grote frezen!
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Damocles »

In ieder geval liever te sterk dan niet sterk genoeg. Veel hangt af van de spindels die je gebruikt. Kogelomloopspindels hebben veel minder wrijving en dus een veel hoger rendement. Dat wil zeggen dat het koppel van de motoren beter omgezet wordt in een lineaire voortstuwingskracht.

Persoonlijk zou ik toch niet onder de 3Nm kiezen als je Aluminium wil gaan verspanen. Veel hangt ook af van de gebruikte spoed en eventuele overbrenging. Met een overbrenging kan je wel aan kracht winnen maar dan verlies je weer aan snelheid. Hetzelfde met de spoed die je kiest. Zoals je merkt is dit niet zo eenvoudig te beantwoorden. Althans door mij niet. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door assink »

kijk eens naar het machientje van arie.
Dat heeft ongeveer de afmetingen die jij in gedachten hebt denk ik.
Of wou je het als een portaal opbouwen?
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door wetronic »

hmmm mijdrecht?

dat wordt wel heel dicht bij huis ;).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef:kijk eens naar het machientje van arie.
Dat heeft ongeveer de afmetingen die jij in gedachten hebt denk ik.
Of wou je het als een portaal opbouwen?

en.. we hebben hetzelfde vak.. :)

vergeet die kaartjes van Conrad maar, als gereedschapmaker ben je qua nauwkeurigheid veel te beperkt..

toen ik mijn machine bouwde, was het mechanische gedeelte een "eitje", staal voldoende voorhanden, evenals de machines om een en ander te maken.. software da's't belangrijkste.. wat heb je immers aan een machine als je em niet fatsoenlijk kan aansturen?..

ik heb in de begintijd ook zitten klooien met software, TurboCNC, ZeusCNC, mach even bekeken, en meteen gede-installeerd ( gokkast ), en uiteindelijk USBCNC op de machine gezet.. daarmee kun je alles uit je machientje halen wat erin zit.. en.. je kunt er makkelijk een "teach-in" van maken..

Op mijn machine zitten 2.5 Nm Nema 23 "motortjes" met 35 V voedingsspanning.. is niet veel, maar ik heb ALLES kogelomloop, dus weinig wrijving..

als gereedschapmaker mag ik er toch ook wel vanuitgaan dat je aan de hand van een Koppel en een bekende schroefdraad ook wel de resulterende axiale kracht kunt uitrekenen?.. ..reken het maar eens door voor een aantal spindels en motoren die je mogelijkerwijs overweegt voor je machine, en laat je verbazen over de enorme kracht die zo'n motor op je machine kan zetten..
Dividus
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:29

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Dividus »

ik ben niet opzoek noor bivoorbeel een machine met hoge ijlgang... ik zat zelf te denken aan een spoedje van 4 ofzo , gewoon trapezium spindels van een mm 0f 16 .. als ik t zelfde haal als met de deckel waar ik op werk (max voeding 550 mm per minuut) ben ik tevreden !
Ik frees met grote frezen!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf Freesbankje bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een niet al te grote machine wilt bouwen, dan is een hoge ijlgang ook niet van belang.. een hoge acceleratie wel.. dat maakt dat je weinig tijd verliest bij 3D werk..
Plaats reactie