kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Breaker »

't Praktisch nut zie ik nog niet zo, maar ik ken je toepassing ook niet. Als dit de weg is die je wilt volgen dan is een dikkere as wel een makkelijke oplossing om doorbuiging te beperken.
Op spanning zetten zou kunnen met een aantal schotelveren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door diepchess »

Breaker schreef: 23 mei 2018 22:21 't Praktisch nut zie ik nog niet zo, maar ik ken je toepassing ook niet. Als dit de weg is die je wilt volgen dan is een dikkere as wel een makkelijke oplossing om doorbuiging te beperken.
Op spanning zetten zou kunnen met een aantal schotelveren.
In mijn geval is het lichtgewicht gantrietje - gewoon 25mm dus pakken zonder op spanning zetten.

Maar antwoord op mijn oorspronkelijke vraag is waar Dabit over begon namelijk dus ballscrew buckling en dus : "ja dat helpt enorm tot factor 25 beter".

Dus als je niet lichtgewicht freesmotortje hebt maar een zware en van plan bent om zware bewerkingen ermee te doen met metaal, dan heb je weinig keuze zelfs zo begrijp ik als ik wat reken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Kjelt »

Als leek zomaar een vraag als je aan beide kanten van de spindel nou een lineaire geleidingsrail zet dus voor de xas totaal 4 lineaire geleiders dan kan die kogelomloop toch nooit meer doorbuigen? Of zitten daar weer andere nadelen aan (behalve de kosten dan).
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door keesfrees »

Er zijn systemen waar bij er blokjes mee schuiven ter ondersteuning, die blijven dan steken op een bepaalde plaats om zo verdeeld te raken over de as.
Er is vast iemand die weet hoe dat heet om zo een plaatje te vinden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 23 mei 2018 23:44 Als leek zomaar een vraag als je aan beide kanten van de spindel nou een lineaire geleidingsrail zet dus voor de xas totaal 4 lineaire geleiders dan kan die kogelomloop toch nooit meer doorbuigen? Of zitten daar weer andere nadelen aan (behalve de kosten dan).
hi Kjelt, weet niet wat je precies bedoelt.

De kogelomlopen hangen vrij in de lucht. Een moer gebruikt die vrije ruimte in de lucht om de brug te verplaatsen, dus die vrij in de lucht hangende kogelomloop kan doorbuigen. Als hij doorbuigt op plek waar die moer niet is, dan trekt hij feitelijk die moer iets van zijn ideale plek vandaan.

Dat heet in 't Engels ballscrew buckling.

De geposte formule is bij welke kracht het misgaat. Factor 2 safety factor minimaal gebruiken en je zit ok. Er is dan wel sprake van een afwijking door ballscrew buckling, maar da's heel erg kleine afwijking.

We praten hier over lange lengtes kogelomloop. Onder een meter hoef je je niet zoveel zorgen te maken :)

p.s. de valkuil in de formule is dat je wel een realistische D gebruiken moet. Een 1605 is weliswaar 16mm diameter maar je moet daar 14 gebruiken omdat de kogeltjes door geultjes heenlopen. die geultjes maken de kogelomloop minder stijf dan een 16mm ronde glasse as.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 24 mei 2018 16:41 De kogelomlopen hangen vrij in de lucht. Een moer gebruikt die vrije ruimte in de lucht om de brug te verplaatsen, dus die vrij in de lucht hangende kogelomloop kan doorbuigen. Als hij doorbuigt op plek waar die moer niet is, dan trekt hij feitelijk die moer iets van zijn ideale plek vandaan
Ah ik snap het nu beter ja. Dan zou je eigenlijk nog een absolute positie encoder willen hebben om te "detecteren" dat dit gebeurt en te kunnen corrigeren ?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 24 mei 2018 17:01
diepchess schreef: 24 mei 2018 16:41 De kogelomlopen hangen vrij in de lucht. Een moer gebruikt die vrije ruimte in de lucht om de brug te verplaatsen, dus die vrij in de lucht hangende kogelomloop kan doorbuigen. Als hij doorbuigt op plek waar die moer niet is, dan trekt hij feitelijk die moer iets van zijn ideale plek vandaan
Ah ik snap het nu beter ja. Dan zou je eigenlijk nog een absolute positie encoder willen hebben om te "detecteren" dat dit gebeurt en te kunnen corrigeren ?
Degenen die een meetlineaal erlangs hebben liggen zoals Dabit, die hadden die kogelomloop al zo ingebouwd en een van een dusdanige dikte dat ze geen last hebben van de buckling. Bij dabit zit hij aan beide kanten vastgemoerd :)

Voor mijn lichtgewicht gantrietje ontwerp waar ik mee bezig ben daar is aan beide kanten vastbouten toch al geen optie - constructie heeft andere uitzettingscoefficient wat al problemen kan veroorzaken. Bij dabit heeft epoxybeton dezelfde uitzettingscoefficient (zo goed als) staal.

Dus de simpele oplossing voor mijn ontwerpje hier is 1 kant los in de kogellager dus zonder vastschroeven - dus de standaard BK/BF methode.
Als je rekenmethode hebt dan wordt het ineens easy om te berekenen wat functioneren gaat :)

Een encoder die nauwkeurig de motor meet gaat je dus niet veel helpen want die meet de buckling niet.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Ballegooijen »

Diepchess, je bent nogal druk met allerlei problemen rondom het ontwerpen maar ik zit met de vraag of je ook zelf wel eens iets gebouwd hebt? Ik ben daar heel nieuwsgierig naar. Als het zo is zou je dan eens een fotootje daarvan willen plaatsen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 24 mei 2018 18:32 Diepchess, je bent nogal druk met allerlei problemen rondom het ontwerpen maar ik zit met de vraag of je ook zelf wel eens iets gebouwd hebt? Ik ben daar heel nieuwsgierig naar. Als het zo is zou je dan eens een fotootje daarvan willen plaatsen?
Heeft ie niet.. kan ie niet.. hij wil alles op 1µm zuiver kunnen maken.. maar pakt een vijl nog verkeerd om beet..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Danny »

Is dat voor dezelfde machine die in je niet geïsoleerd hok, zowel in de winter als in de zomer gaat gebruiken?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: kogelomloop aan beide kanten vastschroeven

Bericht door Ballegooijen »

Lukt het plaatsen van foto's niet? Er is een apart topic waar het staat uitgelegd. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie