veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door hugo stoutjesdijk »

John Sellis schreef: 11 jun 2018 15:07 daar is het altijd 15 graden, zomer en winter. weg hele probleem!!
Lijkt me een beetje koud, vooral als het buiten 25 is, ik moet er niet aan denken. (maar ik stem ook voor alleen werken als het het juiste weer is :mrgreen: )
Wel een leuke case, bepalen waar de meest optimale temperatuur licht om de kosten laag te houden, airco of verwarming, en alle warmte die toch al van de machines komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben onlangs bij een bedrijf geweest dat is gevestigd in een oude slachterij.. beter dan dat kun je het haast niet hebben.. geisoleerd tot en met.. dus heb je een redelijk constante temperatuur, zonder dat je daar een grote kachel of koelinstallatie voor nodig hebt..

15°C is te koud.. voor mens en machine.. alles is afgestemd op 20°C..
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Leo.D »

Even terug naar waar het mee begon:

Het positieve aan de stelling is het out of box denken, helaas niet iets wat gaat werken.

Veertjes onder een bout M5 gaan al vlak liggen wanneer je er tegen aan p..st, dus vergeet een ton aan voorspanning maar, bovendien met een ton aan voorspanning zit je al op100% van de rekgrens, iets wat je nooit moet doen.
In een schuivende constructie met aluminium en staal creëer je een zekere hysterese, krom trekken is gegarandeerd.
De genoemde temperaturen kun je halveren bij de berekening t.a.v. vervorming en de montage uitvoeren bij de gemiddelde temperatuur en dan alles netjes uitrichten. De afwijking is dan plus/min c.q. hol / bol met gelijke waarden.

Een eenvoudige oplossing, wil je een combinatie van aluminium profielen en stalen geleiderails en een thermische compensatie, is het geheel symmetrisch uit te voeren door extra rails toe te passen, of iets van staal met gelijkwaardige doorsnede, tegenover de geleiderail die je gaat gebruiken. Zo zijn de interne spanningen in evenwicht.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2018 17:39
John Sellis schreef: 11 jun 2018 15:07 daar is het altijd 15 graden, zomer en winter. weg hele probleem!!
Lijkt me een beetje koud, vooral als het buiten 25 is, ik moet er niet aan denken. (maar ik stem ook voor alleen werken als het het juiste weer is :mrgreen: )
Wel een leuke case, bepalen waar de meest optimale temperatuur licht om de kosten laag te houden, airco of verwarming, en alle warmte die toch al van de machines komt.
20graden is ook goed. Maar was altijd op een paar graden na constant en de deuren waren als sluis uitgevoerd om wind te verkomen. Maar nauwkeurig was het daar wel!

En wat leo.d ook zegt nog een loze rail aan de onderkant bevestigen dan is het krom trekken in evenwicht. En verder niet te moeilijk denken maar gewoon bouwen en ondervinden. Zal mij niks verbazen als het allemaal wel wat mee valt.

Wat ga je maken dat zo precies komt? Frees ook wel eens een paar lijntjes maar binnen de 0.1mm lukt prima zonder moeilijk gezeik. Maarja ik zal wel te makkelijk denken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een eenvoudige oplossing, wil je een combinatie van aluminium profielen en stalen geleiderails en een thermische compensatie, is het geheel symmetrisch uit te voeren door extra rails toe te passen, of iets van staal met gelijkwaardige doorsnede, tegenover de geleiderail die je gaat gebruiken. Zo zijn de interne spanningen in evenwicht.
Over Out of the Box denken.. ik vind dat een heel mooie oplossing..
Wat ga je maken dat zo precies komt? Frees ook wel eens een paar lijntjes maar binnen de 0.1mm lukt prima zonder moeilijk gezeik. Maarja ik zal wel te makkelijk denken.
Zoals ik al eerder opmerkte, hoe nauwkeurig moet een grote machine zijn om klein werk nauwkeurig te doen?
ik heb 1 keer in mijn leven te maken gehad met een afwijking als gevolg van een temperatuurverschil.. Ik had een stempelplaat voorzien van een zitting van ø220 mm 0 + 0.01 mm
Gefreesd toen het 28°C was..en dan is die hele plaat dus uitgezet.. de machine ook.. maar dat flikkert er niet tegenan.. je meet immers met dergelijke nauwkeurigheden wat je maakt.. je rost en niet in een keer op ø220.00, eerst bewerk je zo'n zitting op een paar tienden ondermaats, je meet em op, en dan ga je nakriebelen..

Was keurig op maat.. tot de plaat weer afgekoeld was tot 20°C.. toen was ie 0.03 mm te klein.. nah.. geen man overboord.. gewoon die plaat terug in de machine, en er rondom nog 15µm uitgekriebeld.. problem solved..
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Linki »

Problem solved?
Is het werkelijke probleem in dit geval niet dat er iemand een basale voorwaarde om deze passing te maken kompleet genegeerd heeft?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja..
Is het werkelijke probleem in dit geval niet dat er iemand een basale voorwaarde om deze passing te maken kompleet genegeerd heeft?
Klopt.. en dat geef ik ook ruiterlijk toe.. ik had op de Thermometer moeten kijken hoe warm het was.. eigenlijk.. nog beter.. had ik de temperatuur van die stempelplaat moeten meten alvorens er een frees in te zetten..
Normaliter deed ik dat ook.. en deze keer vergat ik het.. wijze les, en het is me daarna nooit meer overkomen.

Wat ik met dit verhaal wilde aangeven is dat als je rekening houdt met de uitzetting en krimp, dat je ongeacht de temperatuur zuiver kan werken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Breaker »

Gelukkig was het niet bij 12°C, bijfrezen schijnt lastiger te zijn :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat kwam een half jaar later.. :lol: ze waren bezig om een robotmagazijn te plaatsen, en daarvoor moest een deel van het dak verhoogd worden..gevolg.. het was 5° in de productie en 10°C in de Gereedschapmakerij..

we kregen toen een stempel binnen waar we even niet bij konden met ons verstand.. de insteller had em onder de pers gezet, pers ingesteld, en dan laat je em één keer zonder materiaal slaan..'t stempel ging dicht, en niet meer open.. de bouten van de spankikkers braken af, en het stempel was niet meer open te krijgen..

We hebben van alles geprobeerd.. draadeinden ertussen en dan uitdraaien, Breekijzers, Kelderwinch, ophijsen en op de onderplaat slaan met een kunststof hamer.. hij ging niet meer open..

na een paar dagen ineens.. "Zip!" het stempel veerde open door de plooihouder veren. en we konden niet anders concluderen dat de boel vastgelopen was, door dat er onderdelen dusdanig gekrompen waren door de lage temperatuur dat de boel vast was komen te zitten.. inspectie van het stempel bracht geen schade aan het licht.. en het stempel is daarna weer in elkaar gezet, onder de pers geplaatst, weer ingesteld, en er kwamen prima producten uit, nu ie weer een beetje opgewarmd was..

Bij Stempelbouw moet je dus rekening houden met krimp en uitzetting als je "Krap"construeert..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door diepchess »

Om terug te komen op Leo D's commentaar - snel eventjes iets bouwen van aluminium met staal erop gaat 'm niet worden hier en enorm veel computers die op priemgetallen hameren worden hier bijna allemaal watergekoeld. Het is standaard 25C hier - dus ook op dit moment terwijl raam open staat. Ik heb 20 jaar van mijn leven in enkel t-shirt achter de computer gezeten, maar in de winter als het buiten zakt tot richting vriespunt dan is temperatuur dus in sommige hokken (waar ik niet inzit) en met name het hok waar alle metaalbewerkingsapparatuur staat, daar is het dus koud dan en daalt het tot z'n 14 a 15C. Verwarming staat hier nooit aan.

Fiks wat bunkercomplexen met supercomputers erin, daar wordt hele gebouw maar heel nauwkeurig op 19C gehouden. De enige oplossing met in en uitlopende nerds binnen zo'n gebouw. De wetenschappers die daar langdurig rondstrompelen (in tegenstelling tot de studentjes die na paar uur weer pleite zijn en ook gezien leeftijd nooit ergens last van hebben) daar krijgen sommigen na jaar of 10 enorm last van bijna de hele dag wonen en werken in 19C. Juist de systeembeheerders die natuurlijk als enigen daar af en toe fysiek werk doen van het type computers versjouwen en peuteren met netwerkkabeltjes en aan lopende band harde schijven vervangen (gaat er wel anders aan toe dan in bedrijfsleven waar je 2 minuten hebt om in datacenter een harde schijf te vervangen en als dat niet lukt ben je letterlijk de dag erop ontslagen samen je manager), die hebben natuurlijk weer helemaal geen last van zo iets.

Ik heb ondertussen de gantry in CAD van epoxybeton getekend - elke vorm van aluminium daar schiet tekort bij het ambitienivo terwijl die extrusies veulsteduur zijn voor mijn portemonnee.

De 100x200 extrusies moet je meen ik 4 meter afnemen dan is het iets van net geen 200+ euro de meter.

De brug (het liggende gedeelte dan, staand ben ik tevreden over) moet nog herontworpen worden - dan kan daar de GDK100 op die ik heb. Zal later dit jaar worden, of begin volgend jaar.

Ben sinds 1 dag nu bezig met ontwerp ook van epoxybeton met een GDK58 constant torque freesmotor, die ondertussen binnen is, met ontwerpje met dezelfde lengte qua hiwinrails (zo tegen de 1400mm) wat een bereik geeft van rond de 1040mm op de x-as dan en de freesmotor liggend.

Voor mij is groot bereik op de Y-as, wat dan hier dus de Z-as is in dit ontwerp, niet de eerste prioriteit. De mogelijkheid hebben om 1 as wel heel lang te hebben is wel belangrijk voor het gevoel.

Machine is dan ook stuk simpeler te versjouwen al bij voorbaat. 45CM breed op dit moment.
Qua epoxybeton gaat het niet veel minder epoxybeton worden zo op 1e gezicht. Gewicht zal dus wel tegenvallen.

Ik heb wel kladjetekening maar die gaat totaal niet lijken op hoe het er over een dag uitziet qua ontwerp en de CAD is ontzettend bot.
Was alleen bezig geweest met een haalbaarheidstekening :)

En die is positief genoeg om er verder mee te gaan.

De directie, die nog niet weet wat ze hier binnenkort aantreft, valt het nieuws van een joekel van een gantry die helft van een kantoortje inneemt ook iets zwaarder zwaar dan iets van 1.40 meter lang en 45CM breed en niet al te hoog naar ik hoop. Al vrees ik dat enig compromis met de directie is dat de draaibank dan vertrekt. Dus ik ga kijken of ik 'm zo kan ontwerpen dat er een 4e as opkan.

Daar nog wel op zoek naar ideeen. Misschien een 4e as achter de opspanplaat zetten op permanente manier. En dan een tool kunnen bevestigen die lang genoeg is dat hij zover komen kan.

Een 4e as die je er af en toe opzet - dat nodigt niet uit om 'm vaak te gebruiken.

Vraag is of ik dan nog in lengterichting iets moet kunnen richting zo'n 4e as, of dat een kolomboormachientje daar genoeg is :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is standaard 25C hier
computers die op priemgetallen hameren worden hier bijna allemaal watergekoeld.
met name het hok waar alle metaalbewerkingsapparatuur staat, daar is het dus koud dan en daalt het tot z'n 14 a 15C. Verwarming staat hier nooit aan.
Simpelste oplossing om de temperatuur in elk geval niet te veel laten dalen. in je "Computerhok" de verwarming dichtdraaien, en een thermostaatkraan op de CV in het machinehok monteren..

Verder.. als die PC's zoveel hitte genereren dat ze een hele ruimte op 25°C weten te krijgen.. Sluit alle PC's aan op 1 waterkoelingsysteem.. koop een gebruikte radiator op een autosloperij, en hang em in je Machinehok.. laat de PC's je machinehok verwarmen..

Wat was het probleem nou ook al weer?
Plaats reactie