Sven schreef: ↑30 mei 2018 14:45
Waarom niet een standaard spanbus uitdraaien en dan doorzagen?
Verschillende redenen:
- Kan er niet goed achter komen welke (taper) hoek wordt gebruikt. Ze zijn waarschijnlijk zo standaard dat niemand het meer vermeld.
- De asmaat ligt vast en de meeste bussen zijn vrij fors qua lengte en dikte, ik heb niet heel veel ruimte.
- Er is sowieso nabewerking nodig op die spanbussen en het tandwiel om het pas te maken.
Voor de krachten die overgedragen moeten worden kan ik het denk ik net zo makkelijk direct uit aluminium maken.
Als je nou zoiets maakt, maar dan met een iets grotere diameter. En dan gaten er in boort en tapt, en je tandriemschijf er vanaf de zijkant tegenaan bout?
Sven schreef: ↑30 mei 2018 14:45
Waarom niet een standaard spanbus uitdraaien en dan doorzagen?
Verschillende redenen:
- Kan er niet goed achter komen welke (taper) hoek wordt gebruikt. Ze zijn waarschijnlijk zo standaard dat niemand het meer vermeld.
- De asmaat ligt vast en de meeste bussen zijn vrij fors qua lengte en dikte, ik heb niet heel veel ruimte.
- Er is sowieso nabewerking nodig op die spanbussen en het tandwiel om het pas te maken.
Voor de krachten die overgedragen moeten worden kan ik het denk ik net zo makkelijk direct uit aluminium maken.
Als je de mogelijkheid hebt om het zo zelf te maken, zou ik er niet lang over na denken.
Maar je moet er denk ik wel op letten die 2 helften even diep te trekken. Ik zou dan ook liever nog 2 halve ringen (waar gaten met draad in zitten) 90 graden verdraaid gebruiken om de conus helften in het tandwiel te drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ja, dan is het misschien net zo makkelijk om een hele ring te maken, dan kan het ook met een paar boutjes minder. Begint het al wel heel dicht in de buurt te komen van wat DaBit voorstelt.
Zoals voorgesteld is zo'n conische bus een mooie sterke oplossing, maar voor een goede loop van het tandwiel is het wel van belang dat de as niet slingert.
Ik zou als begin eerst eens kijken of het deel tussen de lagers niet slingert en de oppervlakteruwheid goed genoeg is, want dan kan je het evt wat nadraaien en daarna pas die bus opmaat maken.
Het is nl niet ongebruikelijk dat zo een as eerst wordt voorgedraaid, dan een warmtebehandeling krijgt waarna de passingen nabewerkt worden.
Het tussenstuk wordt dan niet meer bewerkt en er kan zo slingering van het (tot nu toe onbelangrijke) deel ontstaan.
Dat klinkt erg aannemelijk, het middendeel heeft zichtbare en voelbare groeven, wat inderdaad op voordraaien lijkt, de passingsvlakken zijn glad. ik heb de as in een V-blok gelegd een rondgedraaid, de variatie ligt rond de 0,03mm over het hele deel. Als de as zijdelings wordt verschoven is de variatie 0,01mm.
Die slingering lijkt dus heel aanvaardbaar, vraag blijft of je de oppervlakteruwheid vertrouwt.
Je kan het allerlaatste beetje slingering er waarschijnlijk ook nog uit krijgen door te spelen met de stand van het tandwiel tov de conische bus en idem van de bus tov de as.
Maar mijn gevoel zegt, als het wiel net zo weinig slingert als je aangeeft, dan is het prima.
Het zal afhankelijk zijn van wat je er precies mee wil aandrijven, maar ik word niet gauw ongelukkig van die 0,03mm.
En oppervlakteruwheid is een zegen als je monteert met een drupje loctite
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'