Vacuum pods

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Vacuum pods

Bericht door 3Design »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met zulke vacuum pods en met het creeren van een vacuum met een venturi ventiel?

https://www.axiomprecision.com/vacuum-holddown-kit.html

Zou dit graag willen maken voor mijn portaalfrees.
Dit omdat ik geen volledige vacuumtafel wil maken en liefst dus ook geen zware vacuum pomp.

Graag hoor ik jullie meningen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door Ballegooijen »

Is volgens mij redelijk simpel zelf te maken en ik zie er ook wel wat in. Ik ben bezig met een vacuumtafeltje maar met deze pads heb je toch wat meer vrijheid. Met een venturi kun je goed vacuüm maken maar volgens mij is het niet erg efficiënt. Ik heb het gebruikt om mijn houtdraaibank maar de compressor staat continu te draaien. Een klein vacuumpompje werkt denk ik beter.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door 3Design »

De vacuum pods zou ik maken uit POM, en met een insteekoppeling voor de persluchtdarm en als afdichting mosrubber of een o-ring

Maar ik denk dat het mosrubber beter geschikt is dan een o ring, of niet?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Vacuum pods

Bericht door FSSF »

Een O-ring zal te hard zijn en met de tijd zijn stevigheid verliezen denk ik. Het rubber moet flexibel genoeg zijn om plat gedrukt te worden zodat je werkstuk tegen de vaste aanslag aankomt, de vacuümtafel zelf in de meeste gevallen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vacuum pods

Bericht door motormuis »

ik heb mij een klein vacuümtafeltje gemakt van twee 20mm dikke PVC platen kamers binnenin op elkaar plakken slangtule eraan stofzuiger aansluiten
op het bet monteren vlakken gatjes boren met aan de bovenkant kamertjes van 15 mm 2mm diep
4mm 3mm diep raster met een afstand van 50 x50mm een silicone snoer van 4mm erin bladje erop stofzuiger aan en frezen
in plaats van een stofzuiger kan je ook een zijkanalvetilator gebruiken
als je PVC platen nodig heb die kan ik je leveren
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door Ballegooijen »

FF een schetsje gemaakt. Ik zou de pad dan aan de buitenkant vastzetten en niet aan de binnenkant. Dit i.v.m. eventuele lekkage.

17301
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door 3Design »

Ballegooijen schreef: 17 aug 2018 22:31 FF een schetsje gemaakt. Ik zou de pad dan aan de buitenkant vastzetten en niet aan de binnenkant. Dit i.v.m. eventuele lekkage.

17301
Zou ik ook wel doen, dacht zelf om er vierkante van te maken
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuum pods

Bericht door keesfrees »

Of zo (iets) ?
15662
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door Ballegooijen »

Met die pads zie ik het voordeel dat je die kan plaatsen op de plekken waar je niet hoeft te frezen. Of het werk is natuurlijk vers 2
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuum pods

Bericht door DaBit »

Ik heb ook ooit een stel van die dingen gemaakt, maar in de praktijk vind ik ze toch minder handig dan het lijkt. Het is relatief veel werk om die dingen te plaatsen en de slangen te leggen, je hebt geen mooie 'aanslag' om je materiaal haaks te leggen, dun materiaal wil nog wel eens net iets hol/bol gaan staan in het niet-ondersteunde deel na aantrekken

Ik heb er overigens bewust voor gekozen om ze van binnenuit vast te zetten en ze rechthoekig te maken zodat ik ze ook strak tegen elkaar kan monteren; dan maak je eigenlijk gewoon een grotere tafel.

Een iets grotere tafel en het systeem waar je met mosrubber het actieve deel bepaalt is een stuk praktischer. Dan kun je ook andersom denken: een handzaam tafeltje bouwen waar de meeste van je werkstukjes wel op gemaakt kunnen worden (bijvoorbeeld A4 formaat, ik noem maar wat), en een paar extra kleinere om grotere platen vast te zetten zonder dat je gelijk een tafel van een vierkante meter hoeft te monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vacuum pods

Bericht door 3Design »

Ik dacht deze pods te gebruiken omdat ik geen volledig spoilboard heb waarvan ik een vacuumtafel van kan maken.

Ik heb mdf strips demonteerd tussen de t groeven van een aluminium profiel.
Plaats reactie