Tafel van kolomboor magnetisch maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door Zeehond »

Hallo,

Ik ben een originele AI Hembrug kolomboormachine aan het restaureren.
De tafel bevat t sleuven om een eventuele boorklem te bevestigen.

Als je daar gebruik van maakt ben je wel beperkt waar je de boorklem kan plaatsen. Daarom ben ik op het idee gekomen (niet uniek waarschijnlijk :-) om de kijken of het mogelijk is om de tafel magnetisch te maken. Als dat lukt kan ik op de tafel een (uiteraard) ijzeren boorklem overal neerzetten en dan vervolgens laten vastzetten door de electro magneet.

Als ik de poot/tafel omdraai van de tafelkolomboor dan bevindt zich daar best nog wel wat ruimte voor b.v. een elektromagneet.

Uiteraard ga ik zelf volop proberen wat werkt / niet werkt, maar wellicht hebben mensen daar reeds een mening over.

Wat je ziet is dat mensen gebruik maken van b.v. een magnetron trafo om zaken magnetisch te maken. Dit is wel redelijk fors qua formaat om die er onder te plaatsen.

Ik zie ook op internet het gebruik van Solenoid magneten?

De insteek is natuurlijk een redelijk compacte magneet qua hoogte (breed is geen probleem) die door straalt naar de bovenzijde van tafel om daar vervolgens een sterkt magnetisch veld te creeren. De dikte van "plakken" ijzer waar de sleuven tussen zitten is ongeveer 2 cm.

Heeft iemand ervaring met het vastzetten van metaal d.m.v. een indirect veld?

gr Marco
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door Breaker »

‘k zou er voorzichtig mee zijn, elektromagneten zijn erg sterk, maar in één richting, en da’s gelukkig wel de juiste richting bij een kolomboor. Maar ook de schuifkrachten kunnen behoorlijk worden als het materiaal de boor tegenwerkt, en in die richting is een magneet veeeel minder sterk.
Ik ben al een paar keer behoorlijk blij geweest dat het materiaal in een stevige klem vast aan de tafel gebout was.
Weet bovendien niet wat je wilt boren, maar als het staal is: Magneten en ijzervijlsel/krullen is geen geweldige combinatie. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door skillalot »

Op mijn vorige werk hadden we een boormachine van Bimak, die hadden een klem op een zwaluwstaartgeleiding zitten, dat werkte ook heel prettig en snel te verstellen.
Afbeelding
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door Zeehond »

Breaker schreef: 10 sep 2018 13:46 Weet bovendien niet wat je wilt boren, maar als het staal is: Magneten en ijzervijlsel/krullen is geen geweldige combinatie. ;-)
Hmm..had ik niet over nagedacht! Goede constatering.

Tevens wordt ik geattendeerd dat er ook boorklemmen schijnen te zijn met een ingebouwde magneet.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door benkr »

Ja, die zijn er zeker, maar hoe doe je het met koper, messing en aluminium om maar iets te noemen.
En nog iets over die magnetrontrafo, bedenk dat veel van die dingen levensgevaarlijk zijn, één kant van de spoel hangt aan de netspanning, kan heel aardig bijten als je niet oplet. Als je een trafo zoekt, neem dan liever een ringkerntrafo waar je de secundaire afhaalt en er zelf een nieuwe secundaire op legt van flink dik draad, dan kom je ergens denk ik.

Er zijn ook klemmen van gietaluminium, die doen het ook heel goed met die magneten. (of juist niet dus)

Al met al zou ik kiezen voor een flinke magneettafel die je gewoon boven op je bed klemt en die gebruikt als basis, die staan met regelmaat aangeboden op marktplaats en de veilingsites.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tafel van kolomboor magnetisch maken

Bericht door assink »

op school hadden we een magnetische boorklem. Die kon je met een knopje magnetisch vastzetten op je tafel. Werkte prima, misschien is dat wel te realiseren door een spoel onder je klem te maken en deze ruimte vol te gieten met hars.
Volgensmij ben je ook een gelijkstroom nodig voor een elektromagneet, dus rechtstreeks op netspanning zal sowieso niet gaan dan.
Plaats reactie