Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door create »

Ik heb er nog 1 voor je misschien heb je er wat aan!
http://www.fignoggle.com/
Erik op dit forum heeft ook zoiets al omgebouwd (ander merk maar toch!)

@edit, en Boutje op dit forum heeft nog een X1 te koop!! misschien is het wat voor je

Create
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door rsemotion »

zou je niet beter een machine kunnnen maken van profielen.

met kogelomloopspindels, gezien die waterkoelblokken niet zo groot zijn (ben er erg bekend mee)

ik zou als ik jou was een custom machine maken hier voor.
wat is je kleinste tolerantie die je moet maken? over tollereer je maten niet!

evt wil ik je wel helpen met het maken van een custom machine.
voor 1700 euro vindt ik het erg duur voor zoon totaal concept.
en dan zitten er nog vaak trapezium spillen in en zo.

mijn advies zou zijn, zoek uit wat je werkgebied moet zijn.
en post het even. dan kunnen we altijd kijken wat verstandiger is.

rene
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Erik »

Hoeveel uur per week denk je de machine nodig te hebben?
Is er veel materiaalafname nodig bij zo'n koelblok?
Wat is (bij benadering) de machinetijd van 1 koelblok?
Ga je 'm gebruiken in een werkplaats of in je schuur (herrie)?
Hoeveel vermogen heeft de spindelmotor?
Wat is de maximale freesdiameter en toerental van deze machine?
Heb je bij de kosten voor de machine het hulpgereedschap opgeteld (spantang, diverse spanmateriaal)?
Kosten voor software meegerekend?

Wat 1 van je vragen betreft; Kijk eens bij Stappenmotor.nl of Damencnc.com voor uitleg over stappenmotoren, drivers en voedingen.
Gr.

Erik
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Brunow »

Ook op de site van DamenCnc kan je naar mijn mening een betere machine vinden dan de sieg collectie.

BF20 Vario
http://www.damencnc.com/tools/man/OPTI% ... 0VARIO.pdf
Lijkt me een betere aankoop nog steeds binnen het vooropgestelde budget.

Je hebt een kleinere machine. ( http://www.vynckier-tools.com/pdfcat/16.pdf ) BF16 Vario indien je eerder binnen de X2 zone wil blijven.

Op verschillende (duitse) forums kan je van deze machine's vrij veel info vinden + ombouw kid's.

Brunow
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Erik »

Even een tipje (als je 'm al niet kende); Start je bedrijfje op voordat je spullen aanschaft, dan kun je de investering aftrekken van de belasting. Aan het einde van het kwartaal kun je 19% btw terugvragen. Aan het einde van het jaar kun je ook nog eens investeringsaftrek aftrekken. Ga eens (uit mode van je nieuwe bedrijf) praten met een machineleverancier en beding 10 of 20% korting bij hem met de voorwaarde dat je alle freesjes etc. in het vervolg bij hem koopt. Op die manier word het spulletje heel goedkoop en kun je uit gaan kijken naar iets degelijkers.

Die Sieg machines heb ik zelf nooit in levende lijve gezien, maar wel veel over gelezen op diverse sites. Nergens word er erg positief over gesproken. Zelfs hobbyisten moeten het nodige aanpassen om iets fatsoenlijks te krijgen. Ik denk als je het ding dan ook nog eens professioneel in wil zetten dat het uitloopt op een teleurstelling en dat je na een half jaar over gaat stappen op iets duurders.

In een bedrijf moeten je spullen absoluut 100% in orde zijn. Wat gaat er gebeuren als 1 van je eerste klanten (bijv. een computerwinkel) 50 koelblokken besteld met een levertijd van 1 week? Machine staat 2 dagen continu te frezen, 25 koelblokken zijn klaar en de machine geeft de geest. Je kunt je beloften niet nakomen, klant boos en komt nooit meer terug (bij z'n eerste bestelling had hij je immers het voordeel van de twijfel gegeven).
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hanteer altijd het volgende motto: de frustratie over de beroerde kwaliteit blijoft voortduren als de vreugde van de lage prijs allang is vergeten.. dus ook.. de vreugde over goede kwaliteit blijft als de pijn in de portemonee allang weer is genezen..

'k tik met een glimlach grote bedragen af, als ik weet dat't geen zooi is..

die 0.001"tolerantie.. je hebt werktuigbouwkunde gestudeerd schrijf je.. over welk niveau praten we dan?.. iedereen weet dat 0.001" nog altijd 0.025 mm is.. en da's een kwart van een tiende.. met een beetje vering in je materiaal, en buiging van freesjes en speling op de geleidingen en spindel... zit je zo aan een tiende, en da's geen potje..

als ik mijn PC watergekoeld zou willen hebben.. dan wil ik daar best wel wat geld tegenaan gooien.. degenen die dit als hobby doen, spenderen er ook best wat pegels aan.. maar dan willen ze wel spullen die er ECHT gelikt uitzien.. 'k zou persoonlijk eerst gaan kijken naar een machine met een herhalingsnauwkeurigheid van 0.01mm, zeker niet groter..

( 'k heb de mijne vanavond even getest.. een herhalingsnauwkeurigheid van 2µm.. mij hoor je niet mekkeren.. maar er zit ook voor ongeveer 3500,- aan geleidingen en kogelomloopspullen in)
.. kwaliteit heeft zijn prijs.. , bedenk ook dat een stabiele machine hogere snelheden aan kan, als je ondanks wat je verwacht toch veel vraag krijgt naar je spulletjes.. dan kon je het wel eens druk krijgen.. en is een snelle machine wel zo lekker..

( 'k weet het maar al te goed, ik graveer naamplaatjes op bestelling.. sinds dat bekend is, heb ik er al 6 gemaakt... en ik heb 't nog niet eens echt "openbaar" gemaakt.. dat gebeurt morgen... toch wel lekker dat ik met 500 mm/min kan graveren in Alu en 350mm/min in Messing)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Erik »

De kwaliteit van een machine zit 'm niet alleen in de speling. Andere zaken, vooral (semi)-professioneel zoals jij 'm wilt inzetten, spelen een minstens zo belangrijke rol als de speling. Materiaalkeuze waaruit de machine is opgebouwd, kwaliteit van tandwielen en lagers, doorbuiging van het frame, koppel en vermogen van de spindelmotor, toerenbereik van de spindelmotor, electronische regeling van het spindeltoerental, rondloopnauwkeurigheid van de spindel, soepel lopen van de assen, massa van het frame (trillingen) zijn een paar dingen die me nu te binnen schieten.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jfwiet schreef:[

Budget zal ook langzaam groeien hoe langer ik erop spaar :)
Ik zit zelf te denken aan €1000-1200. Maar hoe langer ik hier rondkijk hoe hoger hij moet worden haha.

Ik weet 100% zeker dat ik alles super langzaam zal opbouwen. Omdat ik gewoon beginnend ben, de machine wil leren kennen. Daarnaast is er een machinefabriek in China die voor peanuts dezelfde producten kan maken met veel betere toleranties.
als jij een adres hebt van een machinefabriek in China, die inderdaad kwaliteit kan leveren.. dan ben ik geintresseerd.. mogen ze voor mij een stapeltje Frames bouwen.. geleidingen, die wil ik alleen van topklasse leveranciers ( heb zelf Bosch Rexroth geleidingen ),
dat zou voor mij de mogelijkheid creëren om kwalitatief goede machines te bouwen.. prijs?.. afhankelijk van wat je wilt, of te besteden hebt.. wil je GOED?,, kost ie 6000 en krijg je em met Bosch geleidingen en Kogelomloop, wil je goedkoop?.. kan het misschien voor de helft, met goedkopere geleidingen, en Trapezium spindels..

MBO, met alle respect, dat studeer je niet.. dan ga je gewoon naar school.. been there, done that.. diploma gehaald.. op naar 't volgende
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door aanrip »

@JFwiet: ik heb zelf de Sieg x2 lowcost verbouwd en daar veel plezier mee beleefd. Maar als ik het nog een zou doen, dan zou ik het met de Optimum BF20 ondernemen: veel meer ruimte voor spindels en moeren en de machientjes zijn van iets betere kwaliteit dan de SIEG. De Optimum BF20 is overigens ook geen machine waarmee je kan gooien en smijten.
I like the smell of hot chips
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Leeuwinga »

Je reken formule gaat niet op:

LET OP
Je betaald BTW over zowel goederen als verzendkosten
Je betaald ook inklaringskosten.
Daarnaast zijn er vaak (onduidelijke) andere kosten.

Ik importeer zelf uit diverse landen, maar ben zelf nog steeds verbaasd hoe hoog kosten kunnen oplopen.

Als je er geen container vol van deze machines kunt kopen lijkt het mij beter om gewoon hier lokaal te kopen, immers als er een probleem met de machine komt kun je hier de leverancier erop aanspreken.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door wstoof »

hoi Jfwiet

zoals Leeuwinga al verteld dien je ook btw te betalen over de transportkosten.
Daarnaast zit er nog een fout in je verhaal.
Invoerrechten is iets totaal anders dan btw !!!
Dus naast de 19% btw dien je ook rekening te houden met het betalen van invoerrechten.
De invoerrechten zijn afhankelijk vanuit welk land de goederen komen en in welke categorie ze vallen.
Zelf ook vaak zitten neuzen in de invoerrechten paperassen van de Douane, je kunt ervan uit gaan dat goederen uit China op zijn MINST belast zijn met 10% invoerrechten ( maar op de website van de douane kun je dit zelf uitzoeken )

Neemt niet weg dat ik de transportkosten toch wel een lachertje vindt... dat zijn dus de kosten niet..
Hoorde namelijk pas van iemand dat de transportkosten van een 20f container z'n 3200,- euro is.

wouter
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Erik »

Misschien kun je een advertentie hier op het forum plaatsen of er meerdere mensen mee willen doen. Als er een paar machines verscheept worden scheelt het allicht een paar tientjes per machine.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door wstoof »

Dat er over machine onderdelen geen invoerrechten behoeven worden betaald kan inderdaad kloppen.
Weet nog dat 15 jaar geleden veel metaal-bewerking-machines opzettelijk werden geleverd zonder stekker, De reden was dat ze dan bij invoer werden beschouwd als onderdelen ( het is toch niet een complete machine als er geen stekker eraan zit.. )
Bedenk wel dat de term "machines" te algemeen is m.b.t. de invoerrechten.
Het maakt uit waar het voor gebruikt gaat worden ( is het een brood-deegkneder of een draaibank, en als het een draaibank is... is die voor hout of metaal bewerking...)
Het is echt een wespennest mbt of iets wel of niet in "aanmerking" komt voor invoerrechten.
Vooral over producten uit China en India heft de EG graag invoerrechten.

Zelf heb ik geen ervaring met import uit China , kan wel een "grappig" voorval vertellen van import uit de USA.
Ik koop daar om de zoveel tijd poedercoatings, gaat eigelijk altijd goed, zitten ook geen invoerrechten op.
Alleen een keer er toch invoerrechten over moeten betalen, dit doordat de douane het onterecht beschouwde als verf-pigment... gevolg... invoerrechten van 13%...
Gelukkig ging het maar om een sample van het poeder en bleef de kosten beperkt, niet de moeite om bezwaar aan te tekenen.

Wat betreft garanties heb je gelijk, alleen is het natuurlijk wel knap vervelend als je bij open maken van de krat overmatig roest vorming tegenkomt of dat het gietijzer blijkt te zijn gescheurd.
Ik weet wel dat in dat soort gevallen de fabrikant dan tegemoet komt in de schade.
Dit in de vorm van een korting/resitutie, maar dat natuurlijk alleen over het aankoopbedrag, gemaakte kosten mbt transport ed vallen daar vanzelfsprekend buiten.

Maar wat importeer jij dan wekelijks uit China ?, klinkt heel interessant !?
Ben erg benieuwd naar je bevindingen .

groet, wouter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bestaande freesbank ombouwen, machines uit China

Bericht door Arie Kabaalstra »

aha.. weet ik meteen waar Herman Buitelaar zijn spullen besteld.. 'k heb dezelfde Gereedschapskar, en dezelfde Motorhefbrug.. al is de mijne geel..:)
Plaats reactie