Zelfbouw portaalfrees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Hallo,

Al enige tijd loop ik met het plan om een budget CNC zelfbouw machine te maken. Ik heb al veel gelezen en bekeken op internet en de te maken constructie van de machine heb ik grotendeels al in mijn hoofd zitten. De contructie is gebaseerd op het JGRO design van cnczone.com. Omdat ik de machine te breed vind, zal ik die iets aanpassen.

Ik heb echter een paar vragen over de electronica en software.

Vraag 1:
Ik wil de machine gebruiken voor het uitfrezen van spanten e.d. voor modelbouw. Ik wil getekende spanten van een bouwtekening 1:1 inscannen en die uiteindelijk uitfrezen. Ik begrijp dat je een camprogramma nodig hebt om e.e.a. om te kunnen zetten naar een code.

Met welke software kan ik de bouwtekeningen handig inscannen zodat die gelijk omgezet kan worden in de G-code.

Vraag 2

Ik wil gebruik gaan maken van een microstepdriver. Deze zal met een interfase verbonden moeten worden met de computer.
Ik weet echter totaal niet welke ik moet gaan gebruiken.

Optie 1: Ik zie bijvoorbeeld de interfase van usbcnc. Dit ziet er erg goed uit, maar je kunt dan volgens mij alleen het bijbehorende programma van usbcnc gebruiken. Beperk je jezelf dan niet omdat andere programma's (mach3 en eventueel andere (gratis) programma's niet gebruikt kan worden)

Optie 2: een andere interfase (volgens mij een stuk goedkoper dan usbcnc) maar welke?? De vraag zal dan misschien zijn welke software ik ga gebruiken om de cncmachine aan te sturen, maar dat weet ik nog niet... Wie geeft raad?

De meeting van 1 september heb ik al in mijn agenda staan.
Laatst gewijzigd door Rene op 04 sep 2008 19:48, 7 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

Inderdaad moet je indien je USBCNC toepast ook die controllerkaart en bijbehorende software gebruiken. Dezelfde geldt voor Deskcnc, die werkt ook met een controllerkaartje. Mach3 komt van je paralelle printerpoort, daar wordt vaak een interfacekaart tussengezet om bescherming te geven aan je printerpoort en tevens zitten vaak op dit printkaartje relais en soms ook een toerental regeling met 0-10V= uitgang om bv een frequentie regelaar te sturen. meer info vindt je bij de leveranciers in de banner op deze homepage.

Ik ken een handig programmma om ingescande tekeningen om te zetten naar DXF (Cad-Kas) van hoe kon ook anders http://www.cadkas.com .
Het is niet 100% optimaal voor voor de prijs geeft het aardige resultaten, zelf gebruik ik het bij mijn modelstoom bouw. Ik scan uit boeken doorsnede tekeningen in van stoomlocomotieven, de gevormde DXF tekening teken ik dan bij in een tekenpakket.
Als je eenmaal een DXF file hebt kan je dat in alle besturingsprogramma inlezen en verwerken tot G kode,s
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je gedetailleerde tekeningen hebt, is het vaak beter ze gewoon na te tekenen in een Cad pakket.. A9Cad bijvoorbeeld is een gratis pakket dat heel veel lijkt op AutoCad..

met inscannen ga je de mist in als je tekeningen in verschillende schalen hebt..
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Arie Kabaalstra schreef:als je gedetailleerde tekeningen hebt, is het vaak beter ze gewoon na te tekenen in een Cad pakket.. A9Cad bijvoorbeeld is een gratis pakket dat heel veel lijkt op AutoCad..

met inscannen ga je de mist in als je tekeningen in verschillende schalen hebt..
De tekeningen zijn allemaal 1:1. Ik wil bouwtekeningen van schaalvliegtuigen uitvrezen. Door de grote hoeveelheid verschillende vleugelprofielen, rompdelenen etc.. is het voor mij geen doen om alles na te tekenen... Scannen (en eventueel licht bewerken)en daarna direct frezen is eigelijk mijn doel. Ik begrijp dat jij problemen voorziet. :cry:
Bedankt trouwens voor de tip van a9cad! :lol:

Volgens mij wordt cnc veelvuldig gebruikt door vliegtuig modelbouwers. Tips van mensen die ook deze tekeningen uitfrezen?

@Leeuwinga:

Jammer dat al die programma's hun eigen controller kaart hebben. Dat maakt een keuze voor mij gelijk zo definitief. Welk programma kun je aanraden.

Ik zag trouwens op de site van tebi.nl een tutorial waarin met coreldraw een tekening kan maken en met de optie 'contour' kan aangeven aan welke zijde van de lijn gevreest moet worden en hoe diep. Dit werkt met kleuren. Kun je met Usbcnc ook deze opties gebruiken? Het leek mij namelijk wel handig.

Ik zal eens naar Cad-Kas programma kijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

G-code programma's kunje ook aanmaken met CamBam.. dit is een uitermate krachtig programma, maar je DXF's moeten wel vrij van fouten zijn.. anders gaat het hoedanook mis.. ( en niet alleen met CamBam )..

als een Cam programma "Gaten" of overlappen ziet in een contour.. dan gaat het mis..

zelf werk ik met Cam Bam.. tekenen van spanten?.. moet toch niet al te moeilijk zijn.. ik zou't zelf wel weten.. als ik een goede maattekening heb, staat ie zo in Cad.. no problem... en als ik em in een Cad pakket teken, dan weet ik tenminste zeker dat alles op elkaar aansluit.. als er een foutje in je gescande tekening zit, dan zoek je je kleurenblind..
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Leeuwinga »

Ja bij USBCNC kun je dat doen, bij Deskcnc kun je dat doen en ook bij Mach3. Ook kun je het door Arie genoemde programma Cambam toepassen om G kode te krijgen, je zou dan ook naar TurboCNC kunnen kijken (freeware programma) waarbij je dan de bv in Cambam gemaakte G kode in Turbocad inleest, start en walla een produkt!.
Ten aanzien van gescande tekeningen dat daar de contouren niet sluitend zijn dat klopt. Ik gebruik dan ook alleen het scan/omzet programma om de DXF file te krijgen in mijn tekenprogramma. Ik maak vervolgens de afbeelding op maat en teken die onderdelen die ik hebben wil in een volgende layer en een andere kleur over de gescande omgezette DXF afbeelding.
Welke programma te nemen ? zoveel mensen zoveel wensen... advies; download diverse als demo en kijk zelf welke je het meeste aanspreekt.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb weer even het een en ander om uit te zoeken...

Mogelijk dat ik de werking van de verschillende programma's ook live kan zien op de meeting van 1 sept '07 in Hooglanderveen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's ook de reden dat ik er heen ga.. aan mijn machine zal't niet liggen.. maar de besturingssoftware... ik draai nu nog met CNCzeus onder DOS.. zolang ik onder windhoos niets beters kan vinden, blijf ik dat gebruiken..
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Ik heb toch maar besloten om niet voor een volledige mdf machine te maken. Ondanks dat ik niet echt het gereedschap heb om metaal te bewerken, ben ik toch maar voor metaal gegaan. Met een goede boormachine kom je toch heel eind. :shock: :lol:
Het resultaat valt me tot dusver nog niet tegen. Ik denk dat ik een redelijk stijve machine zal krijgen.

564

De verbinding tussen de y en de z-as. Ik heb hier twee metalen profielen voor gebruikt van 50 x 50 x 150 mm.

565

Ik heb hier alu-hoekprofielen gebruik van 20 x 20 mm. Daaronder zit een geribbeld profiel wat er voor zorgt dat bij het aandraaien van de bouten het profiel 90 graden blijft. Dit had ik eerst niet en toen ging het profiel 'wijken'. Met dit geribbelde profiel heb ik daar geen last van.

566
De onderdelen van de brug.

567

568

569

Van de week ga ik verder met de montage van alle onderdelen.

Binnenkort ga ik ook de motoren bestellen. Hierover twijfel ik nog.
Ik wil voldoende sterke motoren kopen om bij een eventuele toekomstige machine (lees: grotere) ook te gebruiken. Bij stappenmotor.nl heb ik stappenmotoren gezien met een koppel van 2.8 Nm (34LC066-050-8W-SB12-2.8 Nema 34) . Deze kosten slechts 5 euro meer dan een motor van 2 Nm. (daar wilde ik in eerste instantie voor gaan.) Kan ik deze motoren ook gebruiken op een driver die ik anders zou gaan gebruiken voor een 2 Nm motor? Of kom ik nu in een heel ander categorie driver.

Ik zat zelf aan een driver te denken als http://www.markusmechatronics.com/Tosdriver_ned.html Ik lees dat deze een piek aankan van 2,5 ampere. Kan dit of dit dan te licht?

Een andere optie zou ook de 3D step driver kunnen zijn.
Het liefst zou ik wel een microstep driver hebben. Dit met het ook om ook in de toekomst een goede preciese te kunnen behalen met een kogelomloop spindel. (nu denk ik dat ik voor voorlopig een M12 draadeind ga gebruiken gezien het budget.)
Wie heeft tips om een goede driver bij de genoemde motor te gebruiken.

Alle tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Rene op 09 jan 2008 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door klaas van gemerden »

2.5 ampere piek is te weinig, ik heb 2Nm en die hebben 3.2amp per piek nodig. Als je later toch een grotere machine wilt bouwen kijk dan eens bij http://www.damencnc.com naar de HP 5065 drivers http://www.stappenmotor.nl levert ze onder een andere naam en tegen een hogere prijs geloof ik ook.
Ze zijn eenvoudig te schakelen met dipswitches, geschikt om te microsteppen, compact en ze kunnen maximaal 7.2amp per piek schakelen.

Arie heeft ze ook alleen komen die bij stappenmotor.nl vandaan.
Ik heb ze bij damencnc.com gekocht.

In een ander topic op dit forum http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=4676#4676 staad een link naar een goedkope leverancier van trapezium spindels wellicht iets voor jou.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Ik heb al meerdere keren mensen gezien die zich zorgen maken om de kracht van hun stappenmotoren. Meestal is dat niet nodig

Met een koppel van 2.8 Nm en een Trapeziumspindel van 12x3 heb je een maximale voortstuw kracht van 2900 Newton. Dat is 295 Kilo !!!

De meeste mensen kunnen de assen van hun frees met een lichte duw van een kilotje of 5 verplaatsen, dus...

2.8 Nm heb je echt alleen nodig als je een hele snelle machine wilt hebben die bijvoorbeeld zwaluwstaat geleidingen gebruikt met een relatief zwaare tafel.


Een ander punt is dat de hoeveelheid Ampere niet perse iets zegt over hoe sterk een motor is. Je hebt ook sterke motoren die maar weinig stroom gebruiken. Minder stroom betekend goedkopere drivers en goedkopere voeding. De enige vuistregel die ik heb kunnen ontdekken is dat het gewicht van een motor vaak eventredig lijkt met het koppel.

Greezt,

Markus
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door klaas van gemerden »

Dat weet ik 2Nm zal uitstekend voldoen en met 1Nm red je het zeker ook.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Bedankt weer voor alle tips en info!

Op zich lijkt me teveel koppel nooit een probleem. Ik dacht voor die vijf euries extra krijg je een hoop extra koppel. Het probleem zit hem vervolgens in de kosten van de drivers. Die zijn met die 2.8 Nm motor een drievoudige.. Op dit moment is het echt noodzakelijk om ook met het budget rekening te houden. Ik denk dat ik voorlopig dan gewoon voor een 2 Nm motor ga.

Ik heb die link gevonden van die goedkope spindels. Dank daarvoor. Aangezien mijn duits erg slecht is, kan ik niet echt de prijs per meter ontdekken van bijvoorbeeld een 12x3 spindel. (of welke kan ik het beste gebruiken.) http://stores.ebay.de/Metallbau-Pietrza ... idZ2QQtZkm

Wat levert zo'n spindel eigenlijk aan snelheidsverschil op ten opzichte van een gewone m12 draadeind?

Mijn machine wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor het vrezen in en van hardhouten planken en multiplex plaatmateriaal. Een beetje snelheid zou wel mooi zijn.

Zit er ook nog verschil in tussen drivers qua snelheid? Kun je met een goedkopere driver minder snel frezen dan een duurdere? Of maakt dat niet uit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Rene schreef:Zit er ook nog verschil in tussen drivers qua snelheid? Kun je met een goedkopere driver minder snel frezen dan een duurdere? Of maakt dat niet uit.
Ja, dat maakt wel uit, maar niet heeeeel veel. De soort stappenmotor is meer van belang. Een stappenmotor heeft een hoog statisch koppel maar verliest dat al snel als hij stappen gaat maken.. Globaal kun je zeggen dat je een stappenmotor kracht kan laten leveren tot zo'n 1000 full-steps per seconde, Ofwel 5 omw/sec. Met een intelligente stepperdriver kun je dan misschien 6 of 7 omw/sec halen maar het gevaar bestaat dan in overslaan van stappen. de maximale snelheid zal ongeveer zo'n 5 maal de spoed van je schroefspindel zijn.
Stepperdrivers met microstep zijn ook duurder maar je kunt daarmee je motoren rustiger en nauwkeuriger laten lopen, ook haal je een hogere nauwkeurigheid.
Snelheid is overigens best van belang.. er zijn heel wat materialen waar je snel doorheen moet om niet je frees en het materiaal te verbranden (hout en plastics)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie