Zelfbouw portaalfrees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Hoi Rene,

allereerst een waarschuwing, het meten van de motorstoom op de verkeerde manier kan de driver chips opblazen.

Het beste is om de spanning met een oscilloscoop over een preciesie weerstand met een kleine waarde (0,1 ohm of zo) in series met een motorspoel te bekijken. De stroom op de spoelen staat namelijk met iets van 20Khz te hakken (chopper), en dan moet je zeker weten dat je meter op de juiste manier de gemiddelde stroom meet.

Je kunt ook met de scoop de spanning over de meetweerstanden van de driverkaart zelf bekijken, en via de formule in de datasheet terugrekenen naar de motorstroom

Het vastlopen ligt niet aan de 5% tolerantie. Ik denk zelfs dat er niets aan de hand is, het kan goed dat een as niet sneller dan 1300 mm/min wil. Vastlopen komt doordat er gewoon te weinig koppel is om de boel op gang te houden. Meestal gebeurt dat bij acceleratie, maar het kan ook als je op snelheid bent. Dat komt doordat trapezium assen vaak een beetje krom zijn of door viezigheid of te weinig smering op die plek van de trapezium as. Ook het niet helemaal recht zijn van de geleidingen kan tot stroeve punten leiden, zoiets drukt of trekt de moer tegen de trapezspindel aan, dat geeft meer wrijving en dan heb je gauw motor-stall. Ook buiging van je geleidingen kan dit veroorzaken.

Ik weet niet zeker, maar gebruik je Nylon moeren ?, die zijn wat stroever dan Brons (tenminste das mijn ervaring)
Als jij zegt dat een as geen axiaal speling heeft dan maak ik me overigens een beetje zorgen, er moet altijd een klein beetje speling zijn anders loopt het echt te stroef.

Maar goed een ander punt zijn de stappenmotoren, jouw motoren hebben 2Nm Houdkoppel, dat is dus als ze stilstaan. Om te weten wat voor koppel te hebben bij de door jouw maximaal geconstateerde snelheid moet je naar hun Koppel/rotatie snelheids grafiek gaan kijken. 1300mm.min = 325 rpm, Dus kijk je in die grafiek bij 325 Rpm wat de motor nog voor koppel heeft. Een ding is zeker , bij de meeste motoren is dat heel wat minder dan de houdkoppel.

je kunt je max ijlgang bij trapezium spindels vaak verbeteren door de bouten die de moer op zijn plaats houd iets los te draaien en dan tijdens het lopen voorzichtig weer vast te draaien. Hierdoor kan de moer beter uitgelijnd worden met de spindel , dus minder wrijving en een hogere ijlgang. Maar als je niet opast kun je de moer ook slechter positioneren en dus langzamer worden.

Overigens is het heel normaal dat de ene as sneller loopt dan de andere, bij mij loopt de vaak Y as altijd het snelst de Xas langzamer en de Zas een stuk langzamer.

Greezt,

Markus
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Ik gebruik i.d.d. nylon moeren. Radiaal zit er wel wat speling in, maar axiaal (naar mijn begrippen) niet tot nauwelijk. Toch loopt dat behoorlijk soepel. Mogelijk dat smering iets helpt. Ik vraag me af wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik las eerder op het forum dat faseline :shock: daar voor gebruikt kan worden. ehh.. klopt dat? Lijkt me toch niet het goede smeermiddel.

Ik zal i.d.d. eens proberen om de bouten rondom de moer eens wat losser te draaien. Maar toch... wat me tegen valt is dat ik de as met mijn hand kan draaien terwijl er een houdkoppel is van 2 NM. Dit lijkt mij niet helemaal goed toch?

Ik zal komende dagen het bovenstaande eens proberen.
Laatst gewijzigd door Rene op 01 mar 2011 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Als je weerstanden de juiste waarden hebben en op de juiste plekken zitten dan is de enige manier om minder koppel te krijgen het doorverbinden van de Ref=Low draadbrug.

Dan heb je bij dezelfde weerstanden ongeveer 30% minder fase stroom. Ook als je de REF in via het aansluitblokje aan GND hangt heb je hetzelfde effect. Dit lijntje is bedoeld voor automatische stroom verlaging bij een zeer laag toerental en stilstand van de motor. Dit wordt gedaan om de motor en driver chip koeler te houden. De meeste mensen gebruiken de Ref in niet. Maar volgens mij kan Mach 3 dat pootje wel aansturen met een scriptje of zo.

Dus alles wat ik je kan aan raden is controleer de weerstands waarden, controleer of het REF=LOW draadbrug niet per ongeluk toch gesolderd is. En als je stappen motor meerdere aansluit mogelijkheden heeft (6 of 8 draaden) of ze wel juist zijn aangesloten. Bij een stroom van 1,5 ampere verwacht ik dat je bij een motor met 8 draden je de spoelen in series (Bipolair Serieel) zou moeten gebruiken. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, je moet het uit je motor datasheets kunnen halen.

Maar nogmals ik denk dat een ijgang van 1300mm/min helemaal niet schandalig laag is.

Greezt,

Markus
Plaats reactie