Z - Nulpunt instellen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Mcgyver »

Je kan natuurlijk ook voorzichtig het freesje naar beneden joggen en het net laten raken op het oppervlak van het werkstuk(met motor aan) op een plek waar je zelf al van weet waar er toch materiaal verspaand moet worden.
JE zit dan al binnen een paar honderdsten nauwkeurig op je nulpunt.

Bovendien las ik dat je in hout aan het frezen was die met dubbelzijdig tape op een andere plaat geplakt zit (trouwens ook mijn meest gebruikte opspan methode :lol: )

Er zit dus uberhaupt al wat tolerantie in je opspan methode, denk maar aan de dikte tolerantie in je materiaal (hout is nooit over het gehele oppervlak dezelfde maat) en hoe hard je je plaat aantimmert als je hem hebt opgeplakt.

Een andere optie is een dun plaatje materiaal of strookjes onder je werkstuk plakken zodat je een loze ruimte hebt op de plek waar je frees eronder uit komt. dit kan trouwens ook met dubbelzijdig tape.

Uiteraard ligt het aan het werkstuk welke nauwkeurigheid van nullen je moet nemen.

Je kan er ook voor kiezen om als je de frees (wel draaiend) te laten raken en dan het werkstuk niet volledig door en door te frezen en dus een paar tienden te laten staan. Het voordeel is dat je dan ook geen tape aan je frees krijgt waardoor hij volloopt, Even nabewerken en klaar!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef:Je kan er ook voor kiezen om als je de frees (wel draaiend) te laten raken en dan het werkstuk niet volledig door en door te frezen en dus een paar tienden te laten staan. Het voordeel is dat je dan ook geen tape aan je frees krijgt waardoor hij volloopt, Even nabewerken en klaar!
Deze methode heb ik op mijn werk ook wel toegepast.. er moesten een paar gaten in een stempelplaat gefreesd worden.
ik heb de stempelplaat "koud" op de machine opgespannen, en de frees tot op 0.1 mm van de tafel laten bewerken.
naderhand de plaat uit de machine, omdraaien, flinke tik met een kunststof hamer, en KLAAR!!

als je zeker van je machine bent, kun je dit wel doen.. ik zou het bij machines met een houten of MDF frame niet aandurven, daar zit over het algemeen meer beweging in..

't instellen van mijn frezen doe ik momenteel als volgt.. ik heb bij Herman Buitelaar een stukje 6mm rond toolbit gekocht, ik laat de frees zakken tot pak em beet 5 mm boven het werkstuk, voeding op 10 mm/min omhoog joggen, en de Toolbit ertegenaan drukken, als de toolbit strak onder de frees doorrolt, zet ik de Z op 6mm.. klaar!!..
Plaats reactie