weer een beginner :oops:

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door audiomanics »

combineer je tweede regel met de laatste...

Die gleufjes in het bed hebben de vorm van een omgekeerde T. Daar kun je moeren in schuiven, de zogenaamde T-moeren. En daarin kun je met een boutje een klem in draaien, Die klem zet je werkstuk weer vast.
Nadeel van deze methode is dat dun plaatmateriaal de neiging heeft om bol te gaan staan. Daarom wordt dun plaatmateriaal vaak bevestigd met dubbelzijdige tape of op een zogenaamde vacuumtafel gelegd. De klemmen kun je dan gebruiken als blokken tegen het schuiven.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

OK! dat is duidelijk. Maar als je aan het snijden bent en je snijdt in je plat, snij je toch ook een deel van je bodem? of zijn die cncmachines echt zo nauwkeurig dat bodem van je machine niet beschadigd wordt? Ik heb zelf nooit eentje in het echt gezien, daarom zulke simple vragen :(
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door audiomanics »

Daar is een eenvoudig truckje voor: Je plakt kunsstof stroken op dat bed en laat vervolgens de frees zelf het hele bed vlakken.. A) weet je zeker dat je bed dan echt vlak is en B) als je na verloop van tijd te veel door je werkstukken heen gefreesd hebt haal je de stroken er af en plakt nieuwe.. Of als ze dik genoeg zijn frees je de bank weer vlak.
Zo'n laag boven op het bed noemen ze, onder andere, "scrap-plate".
Een tiende mm ga je al snel door het materiaal heen. Bij uitsneden probeer ik iets van een 20ste mm materiaal te laten zitten en schuur later dat dunne flintertje er wel weer af.. Voordeel daarvan is dat het werkstukje niet uitbreekt op het laatst met alle mogelijke gevolgen van dien.

Anders moet je er voor zorgen dat je materiaal zich boven het bed bevestigd is...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voorbeeldje..

Afbeelding

Ik heb 2 "quadrails" gemaakt, rails met een kleine uitsparing, waar ik mijn werkstukje in kan leggen, en voldoende gaten om kikkers te bevestigen, om de boel te klemmen..

alleen dun materiaal gaat "Hangen" met deze klem-methode, dat doe ik dus ook altijd op een "Scrap-plate"

een goed gebouwde machine is inderdaad zuiver genoeg om tot 0.05 mm boven het bed te frezen, bij mijn vorige werkgever een keer gedaan, er moesten 4 gaten komen door een stalen plaat van 50 mm dik, ik had em zo op de tafel opgespannen, en tot 0.05mm boven de tafel geprogrammeerd, naderhand sla je de "bodempjes" er zo uit met een kunststof hamertje..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

He Crash

1500€ is krap met 2000€ kom je al een stuk verder.
300€/400€ voor geleidingen, aluminium en spindels is echt te weinig.
Misschien kan damocles zijn ideeën inzichtelijk maken? (wellicht heb ik me vergist)

Hierbij wat tips:

Kies als geleidingen ronde geslepen assen van staal met cinterbronze lagers Je kunt ook kiezen voor kogelomloopbussen. Dit is stukken goedkoper en voor de dingen die jij wilt maken is het zeker afdoende.

Kies trapezium spindels inplaats van kogelomloop. De zwaardere motoren die je nodig hebt zijn zeker goedkoper dan kogelomloop spindels. Ik zou de HP 5065 drivers van damencnc.com gebruiken dan kan je achteraf altijd nog zwaardere motoren kopen en de ouwe hier op het forum verkopen.

Koop een kress bovenfrees of iets soortgelijks.

Geextrudeerd aluminium profiel is kostbaar zoek goed op internet voor je het aanschaft.

Koop USB-CNC dit scheelt je een interface en optoucopler.
Die je voor b.v. Mach3 nodig hebt.

Een hoop dingen kun je verbeteren en verfraaien als de machine al werkt.
Plan van aanpak is belangrijk.

Ik heb pasgeleden voor een leuke prijs geleidingen gekocht op marktplaats. Er staan daar regelmatig bruikbare spullen aangeboden.

Het bereik wat je wilt hebben is wel erig groot, Als je je machine juist construeert kun je het materiaal eventueel een keer doorschuiven uitklokken en verder frezen.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 18 dec 2007 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

De machine zou er zo uit kunnen zien:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Markus »

Hoi allemaal,

Klaas ik ben het niet helemaal met je eens, ik denk dat je prima voor onder de 1500 euro aan materiaal kosten een frees kan bouwen.

Ook al gebruik je veelal nieuwe materialen, het is een kwestie van slim inkopen en bereid zijn veel zelf te doen of goedkoop hulp bij andere hobbyfreesbouwers te zoeken.

Als ik alle onderdelen optel dan kun je al een hele leuke frees maken voor rond de 1000 Euro. En dat met echte kogelagers, besturing, alu profiel, trapezium spindels enz

Greezt,

Markus
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Markus,

Ik snap wat je bedoeld. Lagers kosten ook niet de hele wereld.

Maar wat ik bedoel te zeggen het budget moet je niet te krap houden dan loop je gehaaid tegen problemen aan. Ik geloof niet dat hij andere conventionele machines heeft zoals:
een frees of draaibank zodat het mogelijk is om onderdelen zelf te maken.

Dat betekend dat je echt werkelijk alles moet kopen of laten maken.

Ik heb me ongeveer een jaar verdiept in de stof voordat ik de stap nam om alles aan te gaan schaffen en je ziet dat je eisen steeds hoger worden.

Voor zoiets als dit zal 1Nm voldoende zijn als je iets meer wilt kun je 2Nm gebruiken. Je drivers zijn dan nog relatief goedkoop.
Bij 1Nm zijn de steperdrives van jouw site wellicht intressant.

B.v. (ben uitgegaan van ongeveer 1000*500)

Kress freesmotor + 8mm spantang = 100.00 €
6mm spantang = 9.95 €
clamping nut = 9.95 €

Z-as voor kress 43mm opname = 247.00 €
1 tandriem + tandriemschijven y-as = 75.00 €
2 losse flexible koppeling = 28.00 €
2 trapeziumspindels 12x3x1m = 30.00 €
1 trapeziumspindels 12x3x0.5m = 15.00 €
3 anti backlash moeren = 67.50 € (of 3 ''gewone'' moeren = 18 €)
1 set rechte geleiding voor y-as = +/- 200 €
1 set rechte geleiding voor x-as = 105 € (600mm lang)

Het mechanische gedeelte = +/- 850 €
(is nu nog niet helemaal compleet, duurste onderdelen zijn weergegeven)

3 stappenmotoren DCNC-IP54-2NM = 160 €
3 drivers HP 5065 = 285 €
USB-CNC = 200 €
Bekabeling 9m = 27 €

Hier komen ook nog een hoop andere dingen bij: behuizing, limitswitches, schakelaars, relais, noodstop enzovoort. 1Nm is natuurlijk behoorlijk goedkoper maar als je wil microsteppen zijn zwaarde motoren waarschijnlijk wel prettig.

Electrische gedeelte = 672 €

Totaal = 1522 €

Uiteraard moet je zoveel mogelijk in een keer bestellen bij dezelfde leverancier en daarbij wat korting proberen te bedingen.

Prijzen komen van http://www.markusmechatronics.com en http://www.damencnc.com

Markus ik kan bij jou op de site niet alle stappenmotoren vinden die je verkoopt!

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

300€/400€ voor geleidingen, aluminium en spindels is echt te weinig.
Misschien kan damocles zijn ideeën inzichtelijk maken? (wellicht heb ik me vergist)
Je hebt gelijk, en geen gelijk. Als je het alluminium verandert in MDF, en de geleiding verander je van drylin naar een ijzeren staaf met 3 kogellagers rond. En de trapeziumspindel vervang je door M12 of dergelijke. De kress verander je door een dremel, de drivers van 60euro/per stuk naar 15-20, en zo voort kom je wel in de buurt van die prijs. Ik weet dat diet helemaal geen kwaliteits machine, duurzaam en nauwkeurig ding is. Maar ja als je budget niet groter is.. En zoals ik zei voor mij is het bouwen zelf en de ervaring die ik opdoe en het bezig zijn gewoon al even waardevol als het eindresultaat.

Ik besef natuurlijk ook dat het helemaal geen vergelijkbare machine is als 1 die 5x zo veel heeft gekocht. maar ja als je geen geld hebt, of er niet wil aan uitgeven...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

Dat begrijp ik. Maar Crash bouwt heli's en dat lijkt me iets waarbij je nauwkeurige onderdelen wilt hebben/maken. Om nauwkeurige onderdelen te maken heb je een nauwkeurige machine nodig. En dat bereik je niet met ikea ladegeleiders zeker niet als je ook aluminium wilt verspanen.
Als je toch een goedkoper materiaal wilt gebruiken maak het dan van staal of trespa.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Daar heb je ook volkomen gelijk in! Dat zei ik eerder ook al dat ik vind dat je zelf de beslissing moet nemen. Eens je doelen en middelen opschrijven en zo het beste compromis maken. Ja als je onderdelen voor een RC heli wil maken moet het wel nauwkeurig zijn. Zeker als ik dan denk aan rotorbladen of degelijke.

Ja staal is wel veel steviger dan MDF, maar het probleem is dat ik thuis ook niet de benodige machines heb voor het bewerken van staal en zo. Ik denk dat ik een houten frame van balkjes ga maken en dat dan bekleden met MDF plaat 18mm. Dat lijkt mij in eerste instantie wel stevig genoeg.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Erik »

Een machine van MDF is ongelovelijk sterk te krijgen als je het MDF op de goede manier gebruikt. Qua stijfheid zal de machine niet onderdoen voor een machine gebouwd uit aluminium kokerprofiel. De truc is om alle delen die stijf moeten zijn te ondersteunen met MDF wat haaks op het vlak staat. Een portaal bouw je niet op door 1 plank als overspanning maar door een kolom van 4 planken als overspanning. Het freesbed verstevig je aan de onderkant met rechtopstaand MDF. Verder kun je het beste het MDF laten zagen bij de bouwmarkt. Verder veel lijm en schroeven gebruiken. Om 2 planken parallel te krijgen het beste niet meten met een liniaal maar met 2 klossen. Het frame van houten balkjes kun je beter opbouwen uit gezaagd MDF omdat rechte houten balken onvindbaar zijn of in de loop van de tijd toch krom gaan trekken. 2 nadelen van MDF; vochtgevoeligheid en relatief veel krimp/uitzetting bij temperatuurwisseling.
Laatst gewijzigd door Erik op 18 dec 2007 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.

Erik
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

Eerst wil ik iedereen bedanken voor alle input! ik had echt niet zo veel aandacht verwacht. En eerlijk gezegd was de moed al een beetje ingezakt, maar met al die hulp weet ik zeker dat ik er een kan bouwen. Laat me weten wanneer jullie een heli willen afstellen en ik sta zeker klaar :)


Het moet wel van MDF worden, want gereedschap voor een andere martiaal ontbreekt helaas. Wat ik nu van plan ben, is stap voor stap verder gaan.

Eerst x-as;

a) MDF plat van 1000x800x20mm (of dikker indien aanwijzig) bij gamma laten snijden als bodem voor het hele machine. Ik neem een lengte voor 1m voor extra ruimte voor een eventueel behuizing later.

b) 2x Ronde lineare geleiding van 700mm lang en 25mm diameter. (prijs: 50,28 p/m)
Ik heb hiervoor gekozen omdat het voor mij makkelijker is om ze echt parallel op MDF bevestigen en veel duurder dan Lineare geleiding zijn ze niet. Ik had liever Lineare rail geleiding maar dat is 2 x zoduur.

Dit is wat ik ga nemen;
http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/lin ... dingen.htm

c) 4 x As lagers compleet van 25 diameter. Ik neem 4 i.p.v 2 voor meer stabiliteit en is ook nauwkeuriger te monteren. Mijn onderplat moet natuurlijk niet schuin gaan lopen. Dus er komt 2 per Ronde lineare geleiding. (prijs: 17,56 p/s)

d) 1 x trapezium spindels van ????mm breed en ???? dik. Kent iemand een leuke link? Aansluiting van motors aan trapezium spindels zijn standaard toch? Dus bij het kiezen van trapezium spindels hoef ik geen rekening gaan houden met welke motor later erop komt.


Als ik hier klaar bent, ga ik verder met bouwen van y-as en koop ik Complete Z-axis Kress van 275,- om erp te zetten.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Dat lijkt mij wel goed:) ik ben nu op papier wat aan het tekenen en doen, zo makelijk is het niet. Ik zal nog veel moeten bijwerken wil ik binnen 3 jaar en een beetje mijn ingenieursdiploma halen, maak er maar minstens 4jaar van, ik heb totaal geen technische of wetenschappelijke richting.

Nu het belangerijke :P http://stores.ebay.de/Metallbau-Pietrza ... idZ2QQtZkm
Ik denk dat je ze goedkoper niet zal vinden. Ga er ook bestellen voor de X en Y as denk ik. Voor de Z heb ik hier nog metrische draad liggen.

Welke diameter van trapezium draad moet ik nemen.

Ik ga voor een machine van slechts 400 x 300 x 100 mm freesberijk of zo denk ik. Als ik de lat te hoog ga leggen ga ik ontgoocheld zijn.

Die tip van die mdf ipv balken is wel een goed idee. Ik was sowieso wel vanplan om veel, heel veel lijm en schroeven om de 2cm of zo te gebruiken, dan nog hoekprofielen en dergelijke om het zo stevig mogelijk te krijgen. 18mm dik moet genoeg zijn hé denk ik. Of maak ik sommige dingen mischien beter 2x 18 tegen elkaar?

edit// de reden waarom ik voor dergelijks klein ga is omdat ik eens met papier zo een grote heb voor mij gelegt en kan mij niet inbeelden dat ik grotere dingen ga frezen in eerste instantie. Mischien handig voor jou dat ook eens te doen, ik verschoot eigenlijk nog hoe groot dat is als je de getallen leest lijkt het een prutsdingetje.
Plaats reactie