Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Joost »

Ik ben erg benieuwd hoe snel de gemiddelde hobby machines zijn.

Wat is de maximale snelheid van jouw machine?
LinuxCNC user
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Rene »

Misschien dan handig om gelijk bij te vermelden welke spindels, motoren en drivers iedereen gebruikt. (welke microstep e.d.) Anders heb je nog weinig aan de info. De mijne is nog in aanbouw, dus voorlopig nog 0 cm p/s. :cry:
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door rsemotion »

moved to Zelfbouw Machine's Algemeen
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Joost »

Ik ben echt vooral geïnteresseerd in de snelheid. Mijn cnc aansturing krijgt namelijk, afhankelijk van hoe ik hem ontwerp, een bepaald snelheidsbereik. Om het systeem zo optimaal mogelijk te maken, wil ik de grens niet overdreven hoog kiezen en dus baseren op een realistische waarde. Ik heb nog geen idee waar deze waarde ligt, dus vandaar mijn vraag, wat is de maximale snelheid van een (jouw?) hobbymachine?
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Swets »

2200 mm/min
12x3 trapezium draadeind.

1.75 Nm (200 stappen) Vexta PK268-e2.0b stappenmotors
bipolar (parallel aangesloten)

drivers: zelfbouw met de L297 & L6203 IC's (max 42V/4A)
op half step dus 400 stappen per omwenteling...

ik kan gaan tot 2500 maar dan is het niet echt betrouwbaar meer...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Markus »

Op de Yas van de DTMM4 Frees haal ik 4500 mm/minuut

Op de Xas wat minder (is zwaarder) en op de Zas as heel wat minder

De machine gebruikt Vexta PK266 in serie (1.4 Ampere) motoren met 1.17 Nm houd-koppel samen met 14x4 (spoed 4mm) trapezium spindels. Ik gebruik TA8435HQ gebaseerde drivers met ongeveer 24 volt motor spanning met 4 microstappen per volstep dus 1600 stappen per omwenteling.

De trapezium spindels zijn radiaal met kogelagers uitgevoerd en hebben tevens licht voorgespannen axiale kogellagers. De lineaire assen (20mm) zijn allemaal met lineare kogellagerblokken uitgevoerd (sneller dan glijlagers) en ik gebruik op deze machine enkele trapezium moeren per as uit brons.

Ik moet er meteen bijzggen dat dit niet altijd zo snel is, de tolerantie van de kromheid van deze type trapeziumspindels is niet altijd super geweldig en een beetje kromme trapezium as maakt de boel meteen langzamer. Als ik de drivers op Fullstep of Halfstep instel dan gaat het ook langzamer.


Als ik de Koppel/snelheid grafiek bekijk van de PK266 dan is er meer uit te halen, als ik parallel aan sluit met 2.8 Ampere per fase moet het al wat vlotter gaan en nog sneller als ik naar 48 Volt motorspanning zou gaan. Dat geeft beide namelijk meer koppel bij hogere stap frequenties.

535

Wil je de onderste uit de kan dan zou het gebruik van een kogelomloopspil (in theorie) de boel in een klap 2x zo snel moeten maken, die hebben over het algemeen 2x zo weinig wrijving als de trapezium spindel met bronzen moer combi.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door audiomanics »

Ik beperk de snelheid van de stappenmotoren op ca 1100 fullsteps/sec. Voeding is 45V 2,8A per winding. Schroefspindel met kogelomloop van 16x5 op alle assen. De voering gebeurt met rails en wagentjes, dus geen stangen met bussen. Dat loopt wat zwaarder maar maakt de bank een stuk steviger. De vier stappenmotoren staan opgegeven voor 278oz/inch..
Stuur ze aan met 1/8 microstep (dus 1600 pulsen per omwenteling). Daarmee haal ik 1600mm/min. Iets sneller kan maar bij zo'n 2000mm/min gaan er stapfouten optreden. Een optische encoder op de stappenmotoren controleert of alle stappen ook daadwerkelijk gemaakt worden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef:...
1.75 Nm (200 stappen) Vexta PK268-e2.0b stappenmotors
bipolar (parallel aangesloten)....

Hee.. Die heb ik ook...

de Spec's van de Beagle-1 VMC2814
bovenstaande motoren dus, met de JS 030 drivers van stappenmotor.nl, op 36 Volt
Spindels: Bosch-Rexroth voorgespannen kogelomloop 12x2
ijlgang 2040 mm/min, accelleratie 200 mm/sec²

staar je alsjeblieft niet blind op hoge ijlgangen.. "tune" dat gerust wat terug, en voer je acceleratie zo hoog mogelijk op.. wat heb je aan 2000 mm/min als je 1000 mm nodig heb om op gang te komen?..

met de oude besturing MSD 32-2.5 drivers van Stappenmotor en 18 Volt liep de machine reeds 1000 mm/min, en eveneens een flitsende acceleratie.. acceleratie is alles.. zeker als je ingewikkelde werkjes hebt met veel bewegingen boven het oppervlak van je werkstuk.. dan gaan de acceleratietijden echt meetellen.
Jerber
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2007 08:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wat is de maximale snelheid van jouw machine?

Bericht door Jerber »

Mijn ijlgang is ongeveer 600 mm/min maar ik frees aluminium met 200 mm/min ( 10mm frees hardmetaal, 3mm voorzet).

Mijn spindels zijn trapezium draad 12 x 3 met zelfgemaakte delrin moer.
Als motor voor de z-as gebruik ik een "gerecycelde" ( Ik heb hem uit oude industriele plotter) Nema-34 stappen motor waar ik weinig gegevens van heb kunnen vinden, 180 stappen/omw. zo'n 3 N/m,
Aangestuurd door een driver van damencnc met 1/8 microstep (bipolair).

Op de x en y gebruik ik Nanotec ST5709L1108 stappenmotoren, 400 stappen/omw, 1,5A per fase en 1,9 N/m
Aangestuurd door picstep drivers met 1/8 microstepping ook bipolair aangesloten.
Deze motoren verliezen veel koppel boven de 200 rpm dus ze zijn niet geschikt voor een hoge ijlgang.
Maar dat is met mijn bereik van 150x150x150 mm ook niet nodig.
De acceleratie is, volgens Mach3, 180 mm/sec/sec.

Momenteel draait alles op 26 Volt. Ik zou dus nog wel sneller kunnen door andere drivers te gebruiken die een veel hoger voltage aan kunnen maar dat is in mijn situatie niet zo praktisch. Ik woon/knutsel op 4 hoog dus het geluid wat ik produceer is mijn grootste beperking :cry:
Plaats reactie