Machine "zichzelf laten maken"

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bart
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2008 10:47

Machine "zichzelf laten maken"

Bericht door Bart »

Hoi,

Ik loop al tijden rond met het idee om een CNC portaalfrees te gaan bouwen maar de kosten hielden me eigenlijk altijd tegen. Nu heb ik het geluk gehad om een grote sorteer machine op de kop te tikken voor nop (moet hem wel zelf demonteren en afvoeren, maar daar zit ik niet mee :lol: ) waar heel veel bruikbaar materiaal aanzit waaronder 4 CDR-8MPS drivers van AMS incl bijbehorende motoren, lineair rail geleidingen van SKF waarvan er één van 3 meter, geleide-assen met lineairlagers, aluminium plaatwerk van 15mm dik met afmetingen variërend van 100x100mm tot 500x1500mm, SKF Flex-link profielen en ga zo maar door.

Aangezien dat met deze spullen wel een portaalfrees te maken valt moet er toch het nodige bewerkt worden, ik ben wel in het bezit van een draaibank en freesmachine maar deze zijn niet van het formaat dat ik daar werkstukken van 1500mm in kwijt kan maar zat aan het volgende te denken nu, als ik eerst de machine opbouw met bv MDF plaat op plekken waar ik eigenlijk aluminium plaat wil gebruiken, de opbouw zo compact mogelijk hou zodat de aluminium plaat er net op bewerkt kan worden dit om zo min mogelijk speling te hebben, vervolgens de aluminium delen door de machine laat uitfrezen en deze op die manier het MDF stap voor stap te vervangen door aluminium delen in de gewenste afmetingen.

Heeft iemand dit eens gedaan of is dit totaal niet aan te raden?

gr
Bart
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Machine "zichzelf laten maken"

Bericht door rens_factory »

Hoi,
ikzelf ben dat ook van plan om te doen.
Met MDF is de machine natuurlijk veel minder stijf, maar als je het goed aanpakt moet dat volgens mij wil kunnen.
Mij montageblokken voor de geleidingen zijn nog van mdf plaat, maar deze ga ik dus ook vervangen door aluminium die ik op de machine zelf frees..
Maar het geheel is dus minder stijf, ikzelf ben van plan om in kleine stapjes te frezen.. bijvoorbeeld 0.5 mm per keer met een 3 mm frees.
Bart
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2008 10:47

Re: Machine "zichzelf laten maken"

Bericht door Bart »

Daarom wil ik ook alles van MDF zo kort mogelijk te houden, bv de Z-as maar 25mm hoog te maken dat is net genoeg om de plaat eronder te leggen. En inderdaad heel rustig frezen, kleine stapjes tegelijk, machine doet toch het werk :lol: :lol:
Bart
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2008 10:47

Re: Machine "zichzelf laten maken"

Bericht door Bart »

Nog ff een vraagje, ben nu bezig met het ontwerp op papier te zetten maar wat is een gebruikelijk z-as weg voor een portaal frees, ik heb een x-as van 1300mm effectief en een y-as van 500mm effectief.

Natuurlijk is dat afhankelijk van wat je ermee wil gaan frezen maar is er iets van een vuistregel voor de verhoudingen van de x/y/x assen ivm stabiliteit e.d. ?
Plaats reactie