kogelomloopspindel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brouwershaven

kogelomloopspindel

Bericht door Brouwershaven »

Wie weet er een leverancier van kogelomloopspindels?

Ik heb bij http://www.stappenmotoren.nl gekeken maar die leverd per meter draad. Dus uiteinde zelf afdraaien voor bijvoorbeeld tbv een tandriemschijf of een taatslager.

Hoe lossen jullie dit op.

Heb een x-as nodig met een spoed van 10mm voor een werkslagberijk van 1100mm
een y-as 500 mm
een z-as 200 mm

Om deze assen op te spannen heb je toch druklagers nodig en lagers die de assen in de dwarsrichting in positie houden? Zo ook in de lengte richting taatslagers of druklagers. Volgens mij moet er aan het einde van elke kant van de spindel een stukje zitten waar geen spoed op zit, en eigenlijk zelfs nog een stukje metrische draad om een borgmoer op te zetten.

Ben zo ver dat ik deze dingen ergens moet gaan kopen maar loop vast !
help!!!

vriendelijke groeten,

Bastiaan van Brouwershaven ;-)
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door Rene »

Ik ben zelf bij Mafaha in Harderwijk langsgeweest. Ik heb daar welliswaar trapeziumdraad gekocht, maar ze hebben daar ook kogelomloop. Omdat ik zelf geen draaibank heb, hebben ze daar voor mij aan beide zijden een stukje afgedraaid en zelfs draadeind erop gezet. Levertijd was wel wat aan de lange kant, dat dan weer wel. Ik moet er wel bij zeggen dat het echt een super mooie kwaliteit was die ze leverden! Ze weten daar wel waar ze het over hebben! Je kunt daar als particulier gewoon even binnen lopen voor een bestelling, eigenaar (volgens mij) is vriendelijk en behulpzaam.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door boutje »

Damencnc heeft komplete kogelomloopspillen.
Hiervan zijn de as uiteinden al bewerkt.

Maar met een draaibankje kan je toch ook de as uiteinde bewerken zoals jij ze wilt hebben?

Twee manieren zoals ik kogelomloopspillen monteer:

1 kant van de spil kan je ondersteunen met een `normaal`kogellager en de andere zijde met , bijvoorbeeld, twee hoekkontaktlagers.
Of 1 kant met een `normaal`kogellager en de andere zijde met een taatslager.(dit is een goedkopere variant)

Maar er zijn nog zat andere manieren.
suzuki
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2007 08:30
Locatie: Dedemsvaart

Re: kogelomloopspindel

Bericht door suzuki »

Kogelomloopspindels op maat gemaakt in elke mogelijke kwaliteits klasse
Stamhuis Lineair techniek
http://stamhuislineair.nl/

Gerrit
rik

Re: kogelomloopspindel

Bericht door rik »

Hi ,,de lagerpassingen draaien kan je wel vergeten ,,daar moet eerst de harde laag weggeslepen worden :-)
groetjes rik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

rik schreef:Hi ,,de lagerpassingen draaien kan je wel vergeten ,,daar moet eerst de harde laag weggeslepen worden :-)
groetjes rik
HOEZO?? kun je wel vergeten?.. met een Widia Beitel fiets je zonder al te veel moeite door die harde laag heen.
of ik heb iets onmogelijks gedaan met mijn spindels...zoja.. dan ga ik meteen verder met het onderzoek naar koude kernfusie in zwaar water.. dan zal dat me ook wel lukken... :)
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door joopbos »

Een mogelijkheid is Misumi
De volgende link gaat rechtstreek maar kogelomloopspillen:
http://www.misumi.de/www/catalogues/fae ... 9_0390.pdf
Kortelevertijd 8 dagen met aangedraaide kanten.
Niet goedkoop wel kwaliteit

Joop
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: kogelomloopspindel

Bericht door microstep »

hallo

gewoon afdraaien die kogelomloopspindels met een cbn plaatje is speciaal voor in
geharde materiaalen te draaien ,maar wel opletten voor het opskannen in klauwplaat
best eerst buisje centeren en hierin kogelomloop spannen,zit zeker in midden
en geen schending op spindel

groeten
of op maat kopen ,maar is wel duur
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

CBN?.. Kassa!.. gewoon Widia is hard genoeg.. zo hard zijn die spindels nou ook weer niet,

in plaats van CBN, kun je, in het geval dat je het met Widia niet aandurft, ook draaien met "gewoon" MC2 keramiek, of Iscar KY4400 ( gecoat keramiek).. maar nogmaals gewoon Widia volstaat..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door ludo »

gewoon afdraaien met widia is bij mij ook niet gelukt,de spindels waren glashard er was gewoon niet in te geraken.Zelfs met kleine aanzet en veel kracht zetten kwam er wel een witgloeiend spaantje af,ben dan maar gestopt en heb gewoon een bus over de spindel gezet en dit werkt ook goed.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel

Bericht door wstoof »

Het hangt idd zeker af van de type beitel plaatjes.
Mijn eerste geharde Kogelomloopspindels liet ik afdraaien door een kennis die bedrijfsmatig niets anders doet dan moeilijk verspaanbare RVS soorten verspanen.
Hij heeft voor die toepassing speciale (dure) beitel plaatjes.
Echter toen hij er mijn spindels mee ging snijden... stond de 5,5 ton wegende cnc-draaibank letterlijk te stuiteren op de vloer !! , ging geen tiende van een mm van de spindel af ! .
Na half uurtje zoeken naar optimale snelheid etc lukte het nog niet.
Hij nam toen toch maar een "eenvoudigere" beitel plaatje (lees grof verspanend ) en die ging door de geharde laag heen als een heet mes door boter.

Nu draai ik ze ook zelf af op mijn speelgoed draaibankje (optimum Opti D 180 x 300 Vario ) zonder ook maar een centje pijn.
Gebruik daarvoor de beitelset van optimum en wel de HM 12mm ( dit omdat van deze set de beitelplaatjes belachelijk goedkoop zijn ( 5 plaatjes voor bv 9 euro ) ).
Het kan dus prima en hoeft ook niet de duurste plaatjes te zijn ;-)

groet ,wouter
Plaats reactie