welke vacuumppomp ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
timmy

welke vacuumppomp ?

Bericht door timmy »

hallo iedereen,

ik ben vorig jaar begonnen met een cnc machientje te bouwen, en momenteel is hij zo goed als ( voorlopig ) af.
Maar zoals jullie weten is iets wat je zelf bouwt nooit af, en wil je er altijd wel iets aan verbeteren.

ik ben machine bedienaar in het dagelijks leven (houtbewerking). En heb niet veel verstand van electronica.
Stilaan met vallen en opstaan heb ik toch iets kunnen maken, en van het één komt het ander.

Technische gegevens:

Software + besturing: mach3 - Modio - Geckodrive G100 - Ncpod
Stappenmotoren x-as + Y-as 12Nm , z-as 6.4Nm ( ratio 1/1/)
kogelspindels dia 20mm spoed 5mm
Werkbereik: x-as 1300mm
Y-as 950mm
z-as koers 205mm
frees Spindel HF-Spindel 2,2 kW ER25
# Keramik-Kugellager
# max. 24.000 U/min
# 2,2 KW
# 220 / 380 V
# 400 Hz

hier alvast een paar foto's
http://users.skynet.be/fa059725/

Nu is mijn vraag, ik zou willen beginnen een vacuumtafel te maken. Maar hiervoor zoek ik een gepaste vacuuumpomp

is deze iets ?

http://www.2dehands.be/vacuum-drukpomp- ... ?qq=vacuum
of deze
http://www.2dehands.be/te-koop-vacuumpomp-40738835.html

Alvast bedankt,
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: welke vacuumppomp ?

Bericht door klaas van gemerden »

Mwa ik heb geen verstand van vacuumpompen maar voor 125€ kan je je geen breuk vallen.
Als het niet bevalt verkoop je hem weer door. Wat wel handig is is om het ding in de praktijk eens te horen en zien draaien. De vacuumpompjes die ik ken zijn membraampompjes en die kosten meestal stukken meer.

Gr. KvG
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: welke vacuumppomp ?

Bericht door rhogenberg »

Timmy,

Ben momenteel ook met een vacuumpomp aan het experimenteren, het voordeel wat ik heb is dat in mijn omgeving het bedrijf Vacvide zit in Gasselte, daar kan ik de 2dehandse ruilen bij eventuele problemen.
Dit soort pompen hebben wij ook besproken, hij gaf aan dat deze erg veel onderhoud nodig hadden en dat ik na een jaar weer bij hem terug stond. Wat er waar van is ik weet het niet, er zijn vacuumpomp handelaren die voor een prikkie je een goede pomp kunnen leveren en ruilen een optie is.
Mijn tafel bestaat uit een gefreesd trespablad met vacuum rubber daarop een mdfplaat van 6mm waar hij dwars door heen zuigt, ik krijg nog niet genoeg vacuum om hout vast te zuigen. Ik denk dat het mijn rubber is die ik zelf gemaakt heb van tochtstrippen, een betere is onderweg.
VacVide url is http://www.vacvide.nl hij heeft een samenwerkings verband met iemand dichter bij jou in de buurt.

Groet,
Ruud
http://www.gippetto.eu
timmy

Re: welke vacuumppomp ?

Bericht door timmy »

Bedankt voor de tip.

Ik had hetzelfde idee om een trespablad te maken met ingefreesde zwalumstaart groeven voor de vacuum rubbers.
Op het werk gebruik ik ook zo'n systheem met rubbers en trespa vacuumcups ( cnc op het werk is van biesse, vacuumpomp heeft een max van 90m3 )

mag ik vragen hoe groot Uw vacuumtafel is,
en hoe zwaar de gebruikte vacuumpomp is , kwestie van een idee van het luchtverbruik in m3.

Wat is er eigenlijk belangrijk, onderdruk of bovendruk.

alvast super bedankt,

mvg,

Timmy
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: welke vacuumppomp ?

Bericht door rhogenberg »

Hoi TImmy,

Ik ben een leek op dat gebied echter zaterdag heb ik successvol de laatste hand aan de vacuumtafel gelegd.
Erg belangrijk is een goed rubber die goed afsluit, believe it or not, ik gebruik een tochtstrip hiervoor in combinatie met een stevigere sponsrubber (dit heeft te maken met een fout die ik had gemaakt).
De mdf plaat moet volledig vastzuigen op de trespa plaat.
Het volgende heb ik gedaan,
mijn vacuumtafel is 1000x1500mm.
een plaat van trespa 15 mm, uitfrezen in hokjes, diepte 4 mm is genoeg, het cnc bestandje kan ik je wel sturen.
raadzaam per milimeter te frezen, gebruik een goede frees, 2cutter, 22000rpm en 4 meter minuut geloof ik. die van mij is nog steeds scherp :lol:
in deze plaat een gat door de tafel heen voor de afzuigpijp, hier heb ik ook wel een bestandje voor en heb ik met dezelfde frees gedaan, ook door het aluminium, wederom met gepast beleid.
om deze hokjes een frame 2 cm erom toe, diepte 3 mm, daarin het vacuumrubber.
mdfplaat 6mm onderkant waar rubber op komt te liggen afgeplakt met sterke tape/plakband.
(tip; haal de plaat geen weken van te voren, grote kans dat ie krom is op het moment je hem wilt gebruiken, mits je hem plat neer kunt leggen uiteraard), en vlak de mdf-plaat uit onder vacuum en niet de trespaplaat.
de pomp die ik heb is een oudje, gereviseerd, leybold trivac 16m3 per uur geloof ik.
hier zit olie in, heb er een filtertje tussen en een meter, normaal kan er niets inkomen zolang je geen zaagsel tussen de trespa en mdf krijgt, ik voorkom door de rand af te plakken.
mdf is poreuzer dan ik ooit had gedacht. ik dek de plaat af met een plastic tafelkleed, koop je bij de blokker voor een paar euries. dus je legt het hout erop dan dat plastic er tegenaan en voila hij zuigt helemaal vast.
zonder afdekking, is bar -0,05
met afdekking loopt hij op tot -0,6, het kan mij inziens nog beter echter ik ben super tevreden zo.
De plank trek je er met geen mogelijk heid meer af.
Er zullen vast meer cnc freaks zijn die je beter kunnen adviseren, echter bovenstaand werkt voor mij.

Groet
Ruud
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: welke vacuumppomp ?

Bericht door wstoof »

Hoi
Ik ben ook sinds kort aan het rondkijken naar informatie voor zelfbouw van een vacuum grid tafel.
Ik wil graag op de plasma-cnc-portaal die ik aan het bouwen ben ook zo nu en dan hout willen frezen.
Zou o.a. heel graag mijn eigen keukenblok willen bouwen uit spaanplaat/meubelplaat ( dan hebben "bepaalde" personen in mijn omgeving eindelijk ook eens genot van min hobby ;-) )
Van staal met plasma snijden weet ik wel het een en ander, echter hout frezen is totaal nieuw voor mij.
Ik wist overigens tot voor kort niet dat hout zo erg poreus is, en al helemaal niet MDF was dan ook zwaar verbaasd toen ik onderstaande filmpje tegen kwam....
http://www.youtube.com/watch?v=Egw6lSHc ... re=related
De vacuum tafel welke ik wil bouwen moet een volledige plaat hout op kunnen passen , dus ongeveer 2,44 meter bij 1,22 meter.
Ik vraag mij af wat voor capaciteit de pomp moet hebben (Aantal M^3 per uur en de gewenste onderdruk )
Weet er iemand of er daarvoor een vuistregel bestaat ?

Zat eerst te kijken naar een olie-vacuum-pomp maar dat blijkt niet z'n beste keus te zijn (voornamelijk vocht zorgt ervoor dat het gauw is afgelopen met de pomp)
Met behulp van Venturie werking is denk ik de capaciteit te klein, voornamelijk in M^3 per uur.
Voor de vacuum pomp kijk ik nu meer naar het soort dat hier wordt aangeboden
http://www.cnc-plus.de/index.php?cat=c5 ... pumps.html
Maar mogelijk is 200mBar veel te weinig onderdruk ?
Plaats reactie