Folie snijden.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Folie snijden.

Bericht door wstoof »

Ondanks dat het toch nog wel een aantal weekjes duurt voordat eindelijk mijn nieuwe portaalmachine het doet kijk ik nu al weer een beetje verder rond.
Ik wil graag plakfolie gaan snijden, kom echter nergens een goed voorbeeld tegen hoe je dat moet doen.
Het liefst maak ik het zelf.
Ik denk aan een soort eurohals adopter welke ik op de machine plaats inplaats van de bovenfrees.
Wil het wel zo maken met een aangedreven 4e as ( mach ondersteunt dat netjes zag ik ) en een veer welke het geheel onder druk houdt.
Nu is mijn vraag: wat voor mesjes gebruik je hiervoor ?, of is het meer een soort snijwiel ?.
Heeft iemand ergens goed beschreven (foto's) gezien van voorbeelden, of er zelf ervaring mee ?.

groet, wouter
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Folie snijden.

Bericht door Floppy »

Heb je hier al eens gekeken? Hier staat zo'n sleepmes.
http://www.cnc-step.com/html/zubehor__c ... alfra.html
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Folie snijden.

Bericht door wstoof »

Dank je floppy
Ik was hem al eens eerder tegen gekomen, maar was de link kwijt.
Was toen ik het zag wel grappig om te zien dat meer mensen afzonderlijk van elkaar met dezelfde oplossing komen.
Ik heb zelf al eens een poging gedaan, echter de kwaliteit van de lager en eurohals houder (made in china) deden de test mislukken.
Binnenkort nog maar eens proberen denk ik.
Wat ik mij voornamelijk afvraag is hoe de "professionele" mesje er nou precies uitziet, en hoe de ophanging ervan is in het geheel.

Heb alweer een jaar of 10 geleden eens mesjes gekocht van het merk Roland , zitten nog steeds nieuw in het doosje... kon er toen niets mee .

Iedergeval, hier een foto van de roland mesje en mijn (tot nu toe mislukte) poging om een houder te
maken.

623
625
622
624
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: Folie snijden.

Bericht door rolandcube »

He dit komt in mijn straatje terecht. :P http://www.xs4all.nl/~bet/vinyl-cutter/ ... hoofd2.htm
Dit is de simpelste oplossing ik heb destijds een hp7550 plotter omgebouwd naar vinyl cutter, en met dit Mimaki mes houdertje kan je perfect stickers snijden, en het is geschikt voor jou roland mesje.

Het nadeel van de meshouder die je gebruikt is de lagering, die is gewoon veel te zwaar uitgevoerd.
Het Mimaki houdertje is uitgvoerd met 2 lichtlopende kogel lagertjes.

Gr. Pascal
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Folie snijden.

Bericht door mmelters »

Hallo,

ook ik zit na te denken over de beste methode om ook folie te kunnen snijden op mijn machine (die nog in bestelling is). Ik heb meshouders gezien met een 43mm montage, maar de frees zelf krijgt een (Elte) spindel, en dus geen 43mm opname. Nou wil ik eigenlijk niet elke keer die spindel eraf schroeven, om een folie te kunnen snijden.
Dus heb ik zitten denken over een oplossing. Ik wil een meshouder, die ik in een (ER-25) spantang opname kan plaatsen (dus in plaats van een spantang). Dat mesje moet toch al rond kunnen draaien, dus dat die spindel (ook) kan draaien mag volgens mij geen probleem zijn.
Iemand en mening hierover (of een beter idee?)
Alle ideeen zijn van harte welkom..

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Folie snijden.

Bericht door create »

Heej Marcel,
dus dat die spindel (ook) kan draaien mag volgens mij geen probleem zijn.
Is dat niet te zwaar om af te stellen? Een mesje die moet draaien weegt haast niets een paar gram denk ik. En de spindel is denk ik zwaarder dan een paar gram. Maar als het lukt dan heb je een goed idee te pakken,

succes en hou ons op de hoogte

gr Create
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Folie snijden.

Bericht door mmelters »

Hoi create,

dank voor de aanmoediging.
Ik wil dan ook een mesje inclusief lagering gebruiken (bijvoorbeeld zo'n mimaki houder). De spindel zelf hoeft dus niet mee te draaien (maar het mag wel). Op Ebay vind ik een duitse shop, die diverse gelagerde houders levert. Hulsje (laten) draaien waar zo'n meshouder inpast => klaar... (iemand een draaibank bij de hand om dit te fabrieken?)

De levering van mijn machine zal nog een week of 6 op zich laten wachten, maar ik hou jullie op de hoogte..

MvrGr,
Marcel
Plaats reactie