y as lageren

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

y as lageren

Bericht door microstep »

hallo

ik ben gestart met bouwen van mijn machine ,had al een as klaar maar heb er een foutje in gezien
namelijk ,de as zit gelagerd tussen 2 lagers aan elke kant een ,hiertussen moer van kogelomloop
ik had niet gezien dat deze niet perfekt uitgelijnd waren zodat as bij verschijven door motor
op en neer ging,en er spannig op moer kwam,nu is mijn vraag ,is het nodig dat de as aan beide zijden gelagerd is?
deze zit toch vast in de moer en aan stappenmotor met koppenling,
mijn freesbankschroef stond niet haaks tov freestafel (dacht dat dit normaal haaks staat maar blijkbaar niet )

groeten
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: y as lageren

Bericht door erikkate »

Ik draai ook al een poosje zonder, dus slechts aan 1 kant opgespannen maar daardoor gaat de kogelomloopspindel wel erg dansen op hoge toeren / hoge snelheden. Het is dus aan te raden (wat ik ook zeker ga doen) om de kogelomloopspindel aan beide kanten op te sluiten met lagers.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: y as lageren

Bericht door Testa-Rossa »

Machineklem opnieuw uitlijnen op je freesmachine en de betreffende delen opnieuw maken?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: y as lageren

Bericht door microstep »

hallo

ja leuk bedacht ,haha er is meer werk aan dan verwacht ,maar als het dan weer werkt is het toch fijn
ik heb nu deze as getest met mach +- 3uur laten werken de as heeft geen zichtbare op en neer bewegingen
het is iets van 5 honderste , en toch voelde ik dit tudens draaien met hand (wringen) heb getest zonder 2de lager
en heb gezien dat machine die ik nabouw ook zonder 2de lager werkt (machinetype revo 540)
daar ik maar op een klein oppervak werk 50mmx50mm denk ik van dit zo te laten ,en eens te proberen
miscien mijn volgende machine anders bouwen? (terwijl deze nog niet af is )
maar ik heb wel ondervonden dat motor zeer warm krijgt +50° C is dit normaal en wat als de machine
8 uur draait? 150° ,een kennis heeft piezo elementen op 12 volt mag ik deze ertegen monteren?
deze koelen wel enorm af (worden gebruikt voor blik te koelen in auto)
of is deze hoge temp normaal? zijn de lagers hiertegen bestand?

groeten
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: y as lageren

Bericht door erikkate »

Die elementen die je bedoelt zijn peltiers, geen piezo. Je kunt de motors koelen op een elegante manier, maar het moet niet nodig zijn. Hoe meet je de temperatuur, op gevoel of met een instrument?
So many projects, so little time.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: y as lageren

Bericht door microstep »

hallo

ik heb die 50° gemeten met thermometer die tot 150° kan (zo een industrieele in inox)
wat is de max temp dat stappenmotoren mogen krijgen?en mag deze bv 8uur na elkaar werken
in cnc toepassing ?

groeten
Plaats reactie