Verticale CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Verticale CNC machine

Bericht door willy wonka »

Hi all,

Voorheen al eens een project begonnen met de bekende alu profielen op dit forum.
Maar uiteindelijk gestaakt omdat ik op het punt stond om te verhuizen en het uiteindelijke ontwerp toch niet helemaal was zoals ik wil.

Met andere plannen in het vizier ben ik de zoektocht opnieuw begonnen. De aanschaf van een kant en klare freesbank was geen optie (duur voor oud spul). Een HBM bankje was het ook allemaal net niet.

En na veel inlezen en info ontvangen toch besloten om voor zelfbouw te kiezen

Wat ga ik er mee doen:
- Ervaring opdoen in het CNC frezen.
- En uiteindelijk een aantal prototypes te maken in het Aluminium.

Werkbereik van 300 (l) x 400 (b) x 300 (h) is meer dan voldoende.

Bij gebrek aan metaalbewerkingsmachines (behalve een kolomboor) moet ik helaas veel uitbesteden.

Het wordt in ieder geval een verticale frees. Die lijkt het beste bij mijn eisen te passen.

Materiaal waar de frees van wordt gemaakt wordt staal (zie allerlei soorten, koud gewalst, warm gewalst).
Moet nog uitzoeken welk staal ik nodig heb, en waar ik dit het beste kan bestellen.

Bij gebrek aan metaalbewerkingsmachines en om de kosten van het uitbesteden zo laag mogelijk te houden, probeer ik alles zo simpel mogelijk op te bouwen. Ik heb verder geen achtergrond in werktuigbouwkunde. Dus met veel lezen op fora, hoop ik toch een degelijke machine te bouwen.

Momenteel ben ik bezig aan het ontwerp van de basisplaat.
Ik probeer zo veel mogelijk gebruik te maken van kokers voor de stevigheid.
Staalplaten zijn 10mm dik.

Op onderstaande afbeelding komt vervolgens weer een staalplaat, waarop de x-as geleidingen worden gemonteerd.
Maar dit is nog even wat meten hoe de aandrijving van de x-as gaat lopen.
Op de kopse kant komt ook weer een staalplaat.

Problemen waar ik sowieso tegenaan ga lopen is hoe ik de machine haaks krijg.
De boel moet dus sowieso gevlakt worden.

Brand maar los met feedback :)

Afbeelding
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Verticale CNC machine

Bericht door mjeuring »

Hoe ga je de platen aan elkaar monteren? Wat is het doel van al die platen?
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door buitermark »

Bij verticale CNC machine moet ik gelijk aan https://www.buildyourcnc.com/item/cnc-m ... eenLean-v1 denken, maar dat zal je vast niet bedoelen bij de afmetingen die je aan hebt gegeven..
Afbeelding

Wel een hele nette machine als je grote platen wilt bewerken en krap in je ruimte zit, maar ik denk dat je een kolom-/bedfrees bedoeld ?
Afbeelding
Om Arie's Beagle maar weer eens als voorbeeld te gebruiken... http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=51
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door Rob65 »

Gezien de kennis en beschikbaarheid aan machinerie om zelf dingen te doen stel ik voor een machine te kopen.
Vaak wordt gedacht dat zelfbouw (veel) goedkoper is dan kopen, maar dat betwijfel ik ten zeerste als zelfbouw uitmondt in het laten maken van alle onderdelen (en het werk).

Als ik naar andere berichten kijk die je op dit forum geschreven hebt dan is het allemaal wel erg vaag. Je wilt iets en daar dan een machine voor bouwen of kopen. Maar zonder te weten wat dat iets is wordt het wel heel moeilijk...

Wil je iets commercieels gaan ondernemen dan valt het te overwegen om op de markt naar een 2e hands professionele machine te zoeken.

Bedenk je ook dat zelfs bij zelfbouw van de machine je al snel enkele duizenden Euro's armer bent: stappenmotoren, drivers, CNC kaart/software, spindel, rails-geleidingen, kogelomloopspindels en noem maar op.
En als je echt aluminium wilt gaan bewerken denk dan ook heel goed na hoe je de boel wil koelen/smeren en de spanen af wilt voeren.

wij hebben vorig jaar eindelijk de stap genomen om onze hobby portaalfrees te vervangen door een 2e hands Bridgeport. Die was uiteindelijk niet eens heel veel duurder dan de zelfbouw portaal-machine maar geeft wel veel meer mogelijkheden.

Reken voor je besluit om zelf te gaan bouwen dus eerst eens heel goed uit wat alles gaat kosten. Vergis je daarbij zeker niet in het geld dat je aan het werk moet uitgeven.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

+1 @Rob65 ( maar zo oud ben jij toch helemaal nog niet ? :lol: , trouwens heel lastig als dat je leeftijd zou zijn, moet je em elk jaar veranderen. :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

die afbeelding.. jee.. da's lang geleee.. heb ik de Beagle al weer zo lang?.. en wat ie allemaal gemaakt heeft in de tussentijd..

Als ik nu nogmaals een Machine zou moeten bouwen.. zou ik serieus een Epoxygranieten machine overwegen.. malletje van goedkoop meubelplaat..
Basis van de geleidingen in strippen staal.. die moet je dan wel even laten slijpen dat ze ECHT vlak zijn... maar dat zijn ook de kosten niet.. als je de hele machine van staal wilt gaan maken.. dan moet je ALLES slijpen.. en dan gaat het optellen..

een andere optie, die ik nog niet gezien heb.. maar die best wel eens intressant zou kunnen zijn.. een "Beagle-esque"machine, maar dan opgebouwd uit Alu systeemprofielen, naderhand volgestort met Epoxygraniet.. je bouwt dan als het ware een Epoxygraniet machine, maar je laat de bekisting lekker zitten.. Epoxy-experts.. is dat een Optie?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verticale CNC machine

Bericht door DaBit »

Tuurlijk is dat een optie.
Nu is epoxybeton wel bijna krimpvrij maar niet helemaal, dus dat de boel helemaal vlak blijft kun je vergeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Verticale CNC machine

Bericht door willy wonka »

Een ontwerp van Epoxybeton is als leek zonder fatsoenlijk metaalbewerkingsgereedschap wel makkelijker te realiseren denk ik?
Moet sowieso gevlakt worden, maar een stuk minder werk dan mijn eerste tekening.

m.b.t. de vaagheid zoals sommige aangeven. Deze machine wordt niet gebruikt als productie, zoals ik al aangaf (dit gaat waarschijnlijk uitbesteed worden. Uiteraard ook afhankelijk hoe het gaat lopen).
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door Rob65 »

willy wonka schreef:Een ontwerp van Epoxybeton is als leek zonder fatsoenlijk metaalbewerkingsgereedschap wel makkelijker te realiseren denk ik?
Dat denk ik niet.
Het lijkt zo simpel: even een paar stalen strips in een bak leggen en er een epoxyhars/grit mengsel in gieten, maar voordat je alles recht hebt gemonteerd, het juiste grit hebt gevonden en alles netjes hebt afgewerkt ben je een flink aantal uren kwijt.

Ik zou eens beginnen met de verschillende draadjes op dit forum te lezen over dit onderwerp. MoStudio en DaBit hebben allebei een epoxygraniet basis gebouwd en daar veel over geschreven en gefotografeerd.
Neem eerst al die informatie eens in je op, ga dan bedenken hoe je het zou willen maken en ga daarna wat proefblokjes gieten.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verticale CNC machine

Bericht door DaBit »

Waarom vinden zoveel mensen toch dat je een complete werkplaats vol machines moet hebben voordat je iets zou kunnen maken?

Mijn machine is vrijwel volledig geconstrueerd met een accutolletje als hoofd-constructiegereedschap. Ik had een CNC machine staan toen ik 'm aan het bouwen was, maar daar had ik weinig aan omdat vrijwel alles te groot was om erop te passen. Spannende manieren om ijzer te zagen e.d. heb ik ook niet. Ik heb een klein lintzaagje, maar daar word je ook alleen maar minder moe van dan van de zaagbeugel.

D'r zijn maar 3 stukken gereedschap echt van belang:
- Die grijze blubber tussen de oren
- Die twee grijpertjes die je ook gebruikt om te krabben als het jeukt.

En de rest is eigenlijk bijzaak.

Maar ook ik denk dat je beter eerst een machine kunt kopen. Iets als een BF25 kan in de handen van een kundig iemand hele mooie dingen uitspugen, ombouw naar CNC hoeft de wereld niet te kosten (mijn BF20 heeft lang gedraaid met z'n originele trapeziumspindels+3 stappenmotortjes).

Heb je een tijdje met de BF25 oid gespeeld en ben je toe aan wat anders, dan weet je tenminste een beetje wat je nu eigenlijk hebben wil en die BFxx dingen hebben een redelijke restwaarde dus zo duur is die exercitie uiteindelijk niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Verticale CNC machine

Bericht door Leo.D »

Met alle respekt, maar het model aan het begin van dit draadje doet me meer denken aan een omgevallen boekenkast dan aan een machine.

In een vorige draadje http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8767 lijkt het erop dat je al een heel eind op weg bent en waaraan diverse mensen al veel tijd hebben besteed.
De doelstellingen wijken nauwelijks af, ervaring opdoen en werkbereik, dus waarom niet je vorige project afmaken ook al voldoet die niet geheel aan de wensen? Vervolgens hiermee ervaring opdoen en meenemen in een nieuwe machine.


Groet, Leo
Plaats reactie