CNC dreadnought

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC dreadnought

Bericht door DaBit »

Met een spiraalfrees heeft die 'freeskracht-vector' een behoorlijke Z-component. Zou zo gevoelsmatig nog wel eens meer kunnen zijn dan de krachten in XY (hoe vaak er bij mij niet al een werkstuk uit z'n opspanning getrokken is..).

Grootte-orde is een tiental Newton voor een 3mm freesje in aluminium oplopend tot ca. 250N voor wat wij hobbyisten 'zwaar staal verspanen' vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door Tiny »

Verspaningskracht is makkelijk te bepalen. Je neemt het maximale koppel en de freesdiameter. Dan zie je meteen dat een spindel met een hoog vermogen ook meer verspaningskracht zal opleveren. Elk voordeel heb zijn nadeel
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC dreadnought

Bericht door benkr »

Als die krachten inderdaad niet zo groot zijn in X- en Y- richting waarom dan 8+Nm stappenmotoren?
Hier geef je toch zelf aan dat je er juist wel grote krachten verwacht of niet dan?
Als die grote motoren niet nodig zijn dan moet je ze ook niet gebruiken, levert alleen maar minder snelheid op per saldo.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

Grote stappenmotors omdat ik uitgekeken was op kleine motortjes waarmee ik al zo vaak die SBR16's heb aangestuurd en ik die motoren ook nog wil gebruiken voor een 2e cnc machine met de 40 mm hiwin (C1) kogelomlopen die ik hier heb.

Verder begrijp ik met mijn beperkte kennis over motoren dat als een motor veel kracht over heeft dat hij meer microstappen kan doen, dus feitelijk nauwkeuriger je machine aanstuurt.

8.6 nm overigens.

Dat was een tilbutt (Noors voor koopje) van Wantai fabriek die ze vanuit Duitsland verzendt, dus dat scheelt ook enorme verzend- en importkosten en ook de BTW. Nu krijg ik die BTW wel terug, maar wat de verzender zelf rooft aan zogenaamde 'administratiekosten' dat ben je kwijt.

Koop je 't zelfde hier ben je 't dubbele kwijt. Gewoon goed zoeken op ebay!
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door Tiny »

Je koopt dus de motoren te groot omdat je die op een machine wilt gaan plaatsen met een 40 mm kogelomloop. Waarom ga je dan al die tijd, moeite en centen steken in deze machine met SBR geleidingen ??

Massatraagheid van een grote motor zou best wel een tegen kunnen werken voor de nauwkeurigheid vrees ik
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

Tiny, d'r hangt 30 kilo aan die Z-as.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door Tiny »

en voor die 30 kg heb je die 8 Nm motoren nodig ??
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

@dabit, 250N is nog altijd stuk minder dan die 600N van de zwaartekracht als hij schuin hangt. Dus dat klinkt mij goed in de oren :)

Wat betreft de absolute kracht waarmee zo'n frees het materiaal wegslaat. Fiks wat van die kracht wordt misschien omgezet in warmte. Dan gaan verder al die krachten alle kanten op lijkt me daar frees ronddraait. Vraag is dus wat de maximum X,Y en Z componenten zijn van die krachten. Nu is de spindel in zijn spindelbox al tegen de 30 kilo. Dus de eerste 300N waarmee de kracht in Z-component naar boven gaat, die vangt het gewicht van de spindelbox al op, pas boven de 300N zal de kogelomloop iets moeten opvangen. Dan de Z-component naar beneden maak ik me ook niet overdreven zorgen om.

Interessant zijn de maximale X en Y componentwaardes. Pas daarna is het interessant om berekeningen los te laten op hoe lang die krachten aanwezig zijn, waarmee je kunt berekenen hoe ver de afwijking zou kunnen zijn, zo de frees, spindel, spindelbox of kruistafel in die richting meewil.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

@Tiny, welke kracht wil jij 30 kilo mee torsen?
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door Tiny »

diepchess schreef:@Tiny, welke kracht wil jij 30 kilo mee torsen?
Die 30 kg draai ik met gemak met een 1 Nm motortje omhoog. Vraag is alleen bij welke snelheid, versnelling wil je dat doen en wat voor soort spindel heb je.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

kogelomloop: 1605
spindel: GDK100-24Z/3.2

Maar ik wil die stappenmotoren op grotere microstepping zetten. Ik heb DQ860MA als microstep drivers erbij. Ik kan die op meer pulses per omwenteling zetten. Als ik dat doe, dan levert die motor toch minder Nm of heb ik dat verkeerd begrepen?
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door leopard »

Volgens mij is dit weer helemaal in details aan het verzanden met discussies over niet berekende krachten en onbekende factoren.
Ik denk dat de hele constructie het (weer) niet gaat worden.

Ik begrijp er helemaal niks meer van, wel oversized motoren gaan kopen met het oog op toekomstige projecten, maar niet investeren in (ook herbruikbare) fatsoenlijke geleidingen.

Ik zat nog even het begin van het draadje te lezen, onder andere.
diepchess schreef:@stef, Dit is de opengewerkte constructie, er komen overal nog 3mm dikke staalplaten overheen zodat het gesloten kokers zijn (of bijna gesloten in geval van de brug).

Met simpele CNC vlakslijper hoop ik de staalplaten individueel beetje vlak te slijpen.

Mislukt die vlakslijper, ja - dan zit ik met een probleem, want er zijn ontzettend veel platen en stukjes die je beetje wilt vlakslijpen hier. De kleinere platen zouden nog kunnen op de BF25 hier (doe ik wellicht voorbewerking op, maar dat is gezien zijn Z bereik al enorm behelpen natuurlijk. Ze moeten dan vlakliggen en dat is met een klein bed natuurlijk enorm gepriegel.
Eerst de 3mm staalplaten vlak gaan slijpen en daarna gaan lassen?
Dan lijkt mij het vooraf vlakken ook niet zoveel nut hebben.
En hoe ga je de andere stalen constructiedelen op maat maken en bevestigen? Ook lassen
Hoe zie jij dat Deepchess?

Oh ja, die simpele CNC vlakslijper, moet die ook nog gebouwd worden? Dat Topic heb ik dan even gemist.

Als die vlakslijper het eerste struikelblok is dat zoals Deepchess zelf al stelt kan eerst beter de aandacht daarop gericht worden………..

Ik ben benieuwd wanneer dit luchtkasteel gebouwd gaat worden.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door diepchess »

En hoe ga je de andere stalen constructiedelen op maat maken en bevestigen?
Met schroeven.

5mm en 6mm waar ik ze in de 10mm dikte vastzet en stevig dikker waar het vlak op vlak betreft (bijvoorbeeld waar de brug vastzit aan de verticale zuilen.

Laten we niet de 'vlakslijper' mooier maken dan het is. Zo'n plaat zet ik vast met het workmate principe. De geleiding is er dus alleen voor om het kleine slijpsteentje juiste hoogte in het Z-vlak te laten houden.

Het opspannen kost dus wel even tijd voor elke plaat :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC dreadnought

Bericht door Arie Kabaalstra »

Simpel en vlak slijpen zijn ook 2 woorden die NIET in één zin passen.. Ik las ook iets over vlakken met een BF 25?.. gaat em echt niet worden..

een plaat die al niet vlak is, kun je niet zo maar even op een slijpmachine gooien en er dan van uit gaan dat ie er vlak vanaf komt.. ja.. zolang je de magneetplaat aan laat staan.. wat er allemaal bij het bouwen van een (CNC) machine komt kijken.. daar heeft onze "grootmeester" geen kaas van gegeten.. en dat maak je jezelf ook niet eigen door het in de praktijk te ondervinden.. we zitten hier met een prachtig kip-ei verhaal..

Ik zou de plaatdelen schrapen.. dat heeft 2 voordelen.. je plaat is altijd spanningsloos.. en 't duurt zo lang.. dat .. nee.. ik hou mijn mond verder... :lol:
Plaats reactie