4e as, paar vragen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

4e as, paar vragen

Bericht door DaBit »

Ik heb wat werk voor een 4e as, misschien toch maar eens zo'n ding bouwen. Het zal voornamelijk kunststof en aluminium zijn wat-ie ziet. Maar voordat ik aan het tekenen sla een paar vragen.

Basisidee is een 160mm klauwplaat, 50mm holle as+flens die de machine zelf moet maken in een doos van dikkere aluminiumplaat; voor/achter 25-30mm, de rest 15mm ofzo. Aluminium ipv staal is een beetje voor het gewicht anders word het ding niet meer te tillen vrees ik. Hoewel dat toch al wel eens een probleem kan worden.
As aan weerskanten van de doos lageren met 32010X kegellagers en aan de achterkant een M50x1,5 moer om de lagers op te spannen.
Aandrijving met een 1,1kW/3000rpm servo, een 15mm HTD5 tandriem, 112 tands stalen Taperlock riemschijf op de 50mm as, 20-28 tands riemschijf op de servo.
De rem in de eerste instantie nog niet doen, wel voorbereiden dat er eentje op kan.

Dat zou een relatief eenvoudig te construeren dingetje worden.

Vraagjes:

- Zou die vertraging van slechts zo'n 1:4 tot 1:5 met een tandriem werken, of zou dat ook met de inertie van de klauwplaat+flens+riemschijf nog niet stabiel genoeg zijn? Eigenlijk heb ik wel graag dat-ie ook nog wat toeren kan maken zodat-ie bruikbaar is als armeluis-draaibank.
- Kan dat: de as aan weerszijden lageren, of moet dat eigenlijk met 2 lagers in een O/X-opstelling aan de klauwplaat-kant?
- Is iets als 57x10mm of 60,3x10mm S355J2H/1.0576 dikwandige naadloze buis deels af te draaien naar 50mm en daarmee bruikbaar als as? Dat spul staat in ieder geval in de catalogus van de lokale staalhandel. Ik heb een vriend van me ooit heel onvriendelijk horen doen tegen een stuk gasbuis in de draaibank en da's volgens mij redelijk hetzelfde spul.....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door janplastiek »

ik denk dat je toch beter wat oppast met gasbuis, is toch zeer zacht om er een as van te maken.
bij een aanrijding zal deze toch snel ombuigen of een slag krijgen, doe dit op een redelijk toerental en de 4de as davert van je freesbank af.

zit er geen firma in de buurt die hydraulische cilinders maakt of hersteld, vraag daar een stuk restbuis of een verongelukte cilinder waar het huis al ongeveer de juiste diameter heeft.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door jacksat »

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:
- Zou die vertraging van slechts zo'n 1:4 tot 1:5 met een tandriem werken, of zou dat ook met de inertie van de klauwplaat+flens+riemschijf nog niet stabiel genoeg zijn?
Al eens naar een harmonic drive gekeken?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:ik denk dat je toch beter wat oppast met gasbuis, is toch zeer zacht om er een as van te maken.
bij een aanrijding zal deze toch snel ombuigen of een slag krijgen, doe dit op een redelijk toerental en de 4de as davert van je freesbank af.
Ik leef nog steeds een beetje in de veronderstelling dat een stalen pijp van 50mm buitendiameter en 5mm wanddikte een degelijk ding is :lol:
zit er geen firma in de buurt die hydraulische cilinders maakt of hersteld, vraag daar een stuk restbuis of een verongelukte cilinder waar het huis al ongeveer de juiste diameter heeft.
Kweenie, moet ik eens kijken. Is opzich wel een goeie.
jacksat schreef:Kan je daar iets mee
Hmm, iets te compact; ik zou 20-25mm dikke rondstaf toch gewoon door willen kunnen steken als het effe kan. Dan maar geen MT3 konus.
Kost verder toch weer 100 euro voor-ie hier is en het lijkt me niet eens minder moeite om daar wat mee te doen. Een stuk pijp over het deel dat tussen de lagers zit afdraaien naar 50mm en op het einde een M50x1,5mm draad snijden klinkt ook simpel. Maar tegelijk gaan dan de alarmbellen rinkelen: als het simpel klinkt zit er meestal ergens een cobra in het riet.

Wel heeft die de lagers aan weerskanten zitten, dus dat beantwoord eigenlijk al 1 vraag.
andrefc101 schreef:Al eens naar een harmonic drive gekeken?
Jawel, alleen verlies ik dan de optie om wat harder rond te kunnen draaien en een beitel aan de Z-as kolom te schroeven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: Ik leef nog steeds een beetje in de veronderstelling dat een stalen pijp van 50mm buitendiameter en 5mm wanddikte een degelijk ding is :lol:
water of gasbuis is st33 welke door de loodgieter toch ter plaatse kan geplooid worden met een krikje en enkele latten en enkele blokjes ;-)
Gelaste en naadloze dikwandige stalen voor hydrauliek cilinder naargelang de drukklasse
volgens Din 2448, 2458 Kwaliteit St 37.0, St 52.0, St 52.3
http://www.anbuma.be/Essai/nl/prod_1.htm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door DaBit »

Hmm, die dikwandige pijp in de catalogus van de lokale staalhandel is S355J2H wat dan weer aardig lijkt op St52 voor zover ik die staalaanduidingen snap.
Het stukje tussen kegellager en klauwplaat-flens zou dan met die 60,3x10mm standaardmaat nog gewoon ~60mm buitendiameter met ~10mm wanddikte zijn en het deel dat tussen de lagers opgespannen zit 50mm met 5mm wanddikte. Hou je aan de binnenkant 40mm over, wat weer aardig klopt met het gat in een 160mm klauwplaat.

Klinkt ook met laaggelegeerd constructiestaal aardig wat robuuster dan de gemiddelde hobby-4e-as die ik tegenkom. Laat 't spul wat minder treksterkte hebben; de grote diameter maakt dat meer dan goed zou ik haast zeggen. Moet 't wel goed te bewerken zijn, en als ik eerlijk ben heb ik er eigenlijk de ballen verstand van.

Uiteindelijk is natuurlijk het hele gezeur: hoe kom ik aan de spulletjes. Een stukje pijp type roestend ijzer lijkt me voor een hobbysmurf nog wel te vinden, spannend ijzer is al gauw een probleem want als je als particulier zoiets wil hebben draaien ze allebei je poten uit en je uitgang achteraan is opeens ook wat groter kwa diameter.

Ik heb nog wel een kennisje in de grondboringen; die maken de boorpijpen van dikwandig 42CrMo4 (1.7225) meen ik. Zou ook wel wat kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door janplastiek »

daarom dat ik zeg dat je eens op de sloop een oude hydrauliek cilinder op de kop moet proberen te tikken ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

en een paar draaibeitels met VHM wisselplaatjes.. dat spul verspaan je niet makkelijk met een HSS toolbitje..
Let er ook op.. zo'n cilinder zou ook nog wel eens een Hardchroom laagje kunnen hebben aan de binnenkant.. en in zijn geheel oppervlakte gehard kunnen zijn.. dan wordt het wel even "spannender"

wat je ook zou kunnen proberen.. "Stoute schoenen modus" gewoon bij een machinefabriekje of constructiewerkplaats binnenwandelen, en eens informeren of ze een reststukje van de door jou geprefereerde staalsoort en afmetingen hebben.. alles beter dan St 37 is goed.. Stukje St 37-2 (1.1733) is al leuk.. C45 ook prachtig.. St 52.. helemaal gaaf..

Kan vaak voor "doe maar een handvol kralen" budget.. Toen ik nog een jong knaapje was.. knutselde ik thuis ook van alles.. leende het lasapparaatje van de buurman.. en haalde mijn staal bij een locaal landbouwmechanisatiebedrijf.. die hadden altijd wel een stukkie staal van mijn gading.. en dat kostte me echt niet mijn hele zakgeld.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door janplastiek »

meestal zijn enkel de zuigerstangen hard gechromeerd, om de stang te beschermen tegen roest en sleet, binnen in zit olie, smeert genoeg.
in een straal van 5km heb ik 2 klanten die cilinders repareren voor de havenkranen en dergelijke. Zij harden enkel de stang, de buizen zijn al gehoond als deze binnen komen.
ik heb zelf al menige zuigerstangen van de kraan van een oudijzerboer die de autowrakken met de kraanarm op de vrachtwagen tegen wilde houden en de stang beschadigde met de tig opgelast(met rvs en daarna terug met een powerfile gladmaken)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door DaBit »

Ik vind die hydrauliekcylinders een prima plan, maar ik zet nog wel een paar meer vislijntjes uit. Ik moet voornamelijk even weten waar ik met een grote boog omheen moet lopen. St37 dus bijvoorbeeld :lol:

Machinefabriekjes hier lokaal binnenlopen is vrij zinloos als je geen kruiwagen hebt helaas. Ging als jong menneke inderdaad prima, maar als volwassen vent niet. De vooringang heeft nooit goed gewerkt, maar de achteringang is ook niet meer zo toegankelijk als-ie ooit was dankzij de forse bult extra administratie en registratie in vergelijking met 'vroeger'. Maar je kunt ooit geluk hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Kaal St37 is nogal taai.. en het draait niet echt lekker.. da's de ellende..

zoals Janplastiek al aangaf hoe die hydrauliekbende in elkaar zit.. ja.. dat lijkt me wel "the way to go". je weet dan niet precies wat je hebt.. maar wel dat je wat goeds hebt.. :)

Hier in Friesland, zitten veel kleine bedrijfjes.. waar je ook als volwassen ( in elk geval volgroeide) kerel zo binnen kan lopen.. ik had de mazzel dat ik de locale smid een dienst kon bewijzen met het reviseren van de kilometerteller van zijn klassieke vrachtwagentje... zo kun je wel een potje breken.. :lol:

Oi!.. schiet me zo ineens een idee te binnen.. Autosloperij.. een oude Cardan as.. !.. daar kun je ook wel iets leuks uit fabrieken denk ik.. :)

Probeer het eens bij Verwijst in Uden..
avhamond
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 dec 2014 04:02
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door avhamond »

Hier in de regio rijnmond kun je het ook wel vergeten..
Ik heb locaal eens gevraagd of ze 2mm van een hub (15cm) af konden draaien.
Of ik even kon wachten ivm met vrijkomen van de machine...

Na 2 uur wachten kwam de beste draaimeneer mij vertellen dat hij er geen zin in had en dat ik weer naar huis kon. Ik ga nergens vanuit..maar 2 uur was gewoon belachelijk.

Ik moet erbij zeggen dat ik voor mijn werk veel in groningen/friesland heb gewerkt en de mensen komen daar stugger over maar zijn behoorlijk wat vriendelijker en "gewillig" om wat voor je te doen.
Dat is hier in de randstad helaas vaak anders.
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 4e as, paar vragen

Bericht door Leeuwinga »

Das ik ook toevallig, ben momenteel een 4e as aan het bouwen
vlgs het model SIMSONS zie foto:

9868

Wat gegevens:
De aandrijving is een servomotor 3000 RPM.
1e overbrenging 24-48 tands dan naar hoofdas opnieuw 24-72 tands
Ik maak op de motoras een tweede pull 24 tands die rechtstreeks dan de hoofdas (72T)
kan aandrijven.
De hoofdas is 40mm diamtr, X opstelling gelagerd lagers inw 40mm uitw 80mm
Klauwplaat 125mm
Centerhoogte 100mm
In het midden komt een remschijf met twee remblokjes (van ATV)
Om bij het indexen te zorgen dat de hoofdas echt geblokkeerd staat.
Cees
Plaats reactie