Hoe tripex inspannen

Moderator: Moderators

casperb71
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:38
Locatie: Huizen
Contacteer:

Hoe tripex inspannen

Bericht door casperb71 »

Ondersteun een sociale werkplaats en zie dat men wat problemen heeft bij bevestigen van triplex materiaal op de machine. Nu ben ik zelf pas een maand met de CNC-techniek in aanraking gekomen dus heb nog niet veel ervaring.

De 0-lijn op de X-as en Y-as bestaat een houten lat waar men de triplex plaat tegenaan legt.
Dan worden op een aantal punten (5 mm van de rand) parkers in de triplex plaat gedraaid door in de onderliggende MDF-plaat.

Wat ik zie is dat het triplex aan de randen gaat bollen omdat men zo dicht op de rand zit.
Verder zie ik dat de triplex plaat soms in het midden wat omhoog komt waardoor en afwijkingen ontstaan.

Zij er tips hoe je plaatmateriaal, tot zo'n 18mm goed kan inspannen zodat er geen onnodige krachten op het materiaal komt? Bij 18mm zal dat een stuk minder zijn dan bij 6mm.

Nu zag ik een filmpje over kunststof nieten die men met een tacker in de onderliggende plaat schiet.
http://www.cncrouterparts.com/raptor-co ... p-316.html Vind dat persoonlijk erg handig.

Wie kan mij wat tips geven?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door hrscharft »

dubbelzijdig tape moet toch voldoende zijn voor triplex?
en anders langs de rand tacken en eventueel nog in het midden een paar op een plek waar je zeker weet dat de frees daar niet komt. Je zou deze plekken van te voren door de machine kunnen laten 'aanstippen'

Een mooi maar wel wat prijziger alternatief is een vacuumtafel. Ik weet natuurlijk niet wat het budget is voor alternatieven maar ik kan zo de voordelen inzien van plaat er op leggen en op een knop drukken. Lijkt mij iig wel tijd te schelen ten opzichte van parkers schroeven. Dit is trouwens ook direct een oplossing voor het probleem dat je in je andere topic stelt namelijk het 'uitspringen' van de kleine onderdelen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door DaBit »

Ik kreeg deze in de mailbox geworpen: http://www.cnccookbook.com/CCCNCRouterWorkholding.html

Da's wel een nuttig artikeltje voor je
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
casperb71
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:38
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door casperb71 »

hrscharft schreef:dubbelzijdig tape moet toch voldoende zijn voor triplex?
en anders langs de rand tacken en eventueel nog in het midden een paar op een plek waar je zeker weet dat de frees daar niet komt. Je zou deze plekken van te voren door de machine kunnen laten 'aanstippen'

Een mooi maar wel wat prijziger alternatief is een vacuumtafel. Ik weet natuurlijk niet wat het budget is voor alternatieven maar ik kan zo de voordelen inzien van plaat er op leggen en op een knop drukken. Lijkt mij iig wel tijd te schelen ten opzichte van parkers schroeven. Dit is trouwens ook direct een oplossing voor het probleem dat je in je andere topic stelt namelijk het 'uitspringen' van de kleine onderdelen.
Tja ik weet niet wat zo'n vacuümtafel kost, maar je weet zelf dat er in de zorg ieder Euro 6 keer wordt opgedraaid.
Tacken is inderdaad ene optie en ben info aan het verzamelen voor de kunststof nagels.
casperb71
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:38
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door casperb71 »

DaBit schreef:Ik kreeg deze in de mailbox geworpen: http://www.cnccookbook.com/CCCNCRouterWorkholding.html

Da's wel een nuttig artikeltje voor je
Ja kan ik wel weer wat mee en daar wordt o.a. ook gebruik gemaakt van kunststof nagels.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door hrscharft »

De grootste kostenpost van de vacuumtafel zit em denk ik in de pomp.

Er zijn hier op het forum verscheidene voorbeelden te vinden van mensen die voor een paar knaken zelf zo´n vacuumtafel gebouwd hebben.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een scharnierend raamwerk maken die je omhoog klapt, plaat er onder en het raam weer naar beneden. Als je dat raam aan de onderkant voorziet van bijvoorbeeld een reepje rubber of rubberachtig schuim dan gaat zo´n plaat ook nergens meer heen gok ik.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door rolandvs »

met een stofzuiger is vaak al voldoende vacuum te creeeren.
Dus lijkt me dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.
kwestie van proberen en zie wat je ervaringen zijn. om zoiets te maken.

Heb onlangs een proef gedaan met een soort doos van circa 40 mm hoog waar de
slang van de stofzuiger in kon aan de bovenkant wat gaten boren om vacuum te creeren. eventueel stukje
mdf eronder en zou meer dan voldoende moeten zijn.

We zijn nu bezig met 300 baddingen ( 45 x 200 mm )
te frezen. hiervoor sluit ik het vacuum af. leg plaat afval ( underlayment ) op de vacuumtafel plak met glasband
de contouren van het te frezen werkstuk erop en binnen dit contour wat gaten boren naar de vacuumtafel.

Hoe leg je nu de platen op de tafel altijd met schroeven of hoe werk je nu.
Vaak zijn met simpele ingrepen al grote vorderingen te maken.

Ook met toerentallen en snijsnelheden goed afstemmen kan in het geheel een groot verschil maken.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door wilfred1970 »

heb een venturi van marktplaats, worden gebruikt (ook op mn werk) bij robots e.d. in combinatie met zuignappen om de plaat vast te pakken welke door t buigcentrum wordt verwerkt...

Venturi= blokje waar je max. 4 bar druk op zet (gewone compressor), aan de uitgang maak je een vacuumtafel.
Genoeg voorbeelden te vinden hier en op t net.
Venturi gekocht voor 7.- dus ..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. met een stofzuiger zou kunnen.. maar bedenk je wel dat ie de aangezogen lucht gebruikt om de motor te koelen.. 3 keer raden wat er gebeurt als ie geen lucht meer krijgt?....
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door hrscharft »

heb een venturi van marktplaats, worden gebruikt (ook op mn werk) bij robots e.d. in combinatie met zuignappen om de plaat vast te pakken welke door t buigcentrum wordt verwerkt...
Die venturi's heb ik ook wel eens over gedacht maar hoe bevalt dat? En ten tweede is er een constante stroom van perslucht nodig om het vacuum vast te houden?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door brandaris »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. met een stofzuiger zou kunnen.. maar bedenk je wel dat ie de aangezogen lucht gebruikt om de motor te koelen.. 3 keer raden wat er gebeurt als ie geen lucht meer krijgt?....
Dan kan de centrale verwarming dus UIT ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. zolang de motor van de vacuumkachel het houdt ja... :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door janplastiek »

op mijn vacuümsysteem zit een aangepaste onderdruk klep (ingesteld op normale luchtdruk - 350mbar) die zorgt dat, als de vacuümtafel afgesloten wordt door een niet bewerkte lucht dichte plaat, de pomp nog steeds lucht bij kan zuigen.

8885 8884 8879
Breek de dag, frees een lijntje.
casperb71
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:38
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Hoe tripex inspannen

Bericht door casperb71 »

Mooi al die reacties over een vacuümtafel, maar ik denk zelf dat dit het niet gaat worden.
Ruimte is niet erg groot waar de CNC in staat en er is altijd stof. Veel stof en aan het eind van de dag is het ook een klus om alles weer schoon te zuigen.

Zelf denk ik dat ik het in de geleider ga zoeken of de proef op de som te nemen met de kunststof nieten.
Zal eerst wat aluminium profielen gaan bekijken voor op de 0-lijn van de X en Y-as.
Daarna bezien wat er in die profielen past om de plaat "klem" te zetten.

Een onderplaat met vast ingeboorde gaten zou een oplossing kunnen zijn om daar een bevestigingspunt in te plaatsen met een pen en daartussen een taps "bokje te maken".
Zal morgen de opties gaan bespreken.
Plaats reactie