Weer een BF25L ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door skillalot »

Zo, het plaatwerk is keurig op tijd binnen, kwartier geleden stond de vrachtwagen hier. Snel alles van de pallet af gehaald en de pallet weer meegegeven.
Achteraf denk ik dat 2mm toch ook al wel dik genoeg was geweest :lol: , maar goed ik kon zo snel geen peesrubber vinden voor 2mm plaat, om de ramen mee vast te zetten.

Gisteren twee van die "zware" metalen opbergrekken gekocht, aanbieding bij de gamma. Die eerst maar eens opzetten op halve hoogte, dan heb ik weer even wat werkruimte van 1840x920, want de werkbank ligt momenteel nog vol en ik heb geen idee waar ik alles moet gaan laten. En als ik daar mee klaar ben is het staal wat nu nog in de hal staat weer een beetje dichter bij kamertemperatuur en kan ik alles gaan verplaatsen. Dat wordt zwoegen...

Ik zal straks wat foto's maken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door skillalot »

Zo kwam het binnen...
Afbeelding

Onderkant vast gezet en in elkaar gehecht. De grote vlakken zetten gaat goed zo, de kleine randjes van 17mm is toch nog wel lastig. 3mm plaat is steviger dan ik dacht :lol:
Afbeelding

Vast een zijkant gezet en in elkaar gehecht.
Afbeelding

Binnenkant, deze kap zit met boutjes aan de onderkant vast.
Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst de andere kant en achterkant maken in elkaar zetten, en dan de boel af lassen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wordt een mooie omkasting zo.. en dat gaat je heel veel uren schoonmaken besparen.. alle zooi blijft nu lekker binnenboord.. :)

Ik merk het ook aan mijn machine met zijn omkasting.. als ik stevig sta te hakken,, deuren dicht.. geen centje pijn...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door DaBit »

Dat ziet er toch wel lekker uit zo!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door skillalot »

Kom er alleen achter dat ik iets vergeten ben. Ik heb op alle demonteerbare verbindingen randjes van 20mm aan het plaatwerk zitten, behalve aan die grote kappen bovenop, daar zit geen randje waar de achterplaat in het midden tegen aan gebout zou moeten worden. Dus die moet er nog bij.

En het achterpaneel heeft 4 randjes van 20mm, en die zijn toch wel erg lastig te zetten zo, dus ik denk dat ik die morgen toch maar even op werk om zet, scheelt weer als het ver vier tegelijk zijn.
De andere bovenkap zit ook al in elkaar gehecht, en de zijplaat van de eerste is helemaal afgelast en glad geslepen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door DaBit »

Och, stripje van 20 heb je er zo tegenaan gelast, toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door mickomatsu »

Zo zo dit wordt een mooie machine kast zeg.
Ben benieuwd als ie af is. Wil zelf ook zo iets om mijn machine heen straks.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door Zee&Zee »

die kast zal wel wat wegen met 3mm staal :lol: , scheelt wel iets met het rammelen, dat dan weer wel. Ipv helemaal aflassen kan je hem ook afkitten, met overschildebare kit. Scheelt je een hoop slijpwerk.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door DaBit »

Kast zal wel niet te tillen/vervoeren zijn neem ik aan? Anders kan ik eventueel wel de TIG erop loslaten; hoef je ook niet te slijpen.

Rammelen zul je wel niet zoveel last van hebben, maar het horen en zien vergaat je straks wel als de frees lekker bezig is in die klankkast :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door hainjedaf »

mooi hoor skillalot!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door skillalot »

Heb zelf ook een tig apparaat wat ik hiervoor gebruikt heb. Denk alleen dat ik toch mig las, trekt wat minder. Ik zit te denken om m te laten poedercoaten, dus moet hem wel aflassen.
Maar eens op zoek naar een enigzins betaalbaar mig apparaat, is nooit weg.
zeeschuim

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door zeeschuim »

alles boven water aan motorbootjes word tegenwoordig met kettinglassen, mig gelast en de rest krijgt een vette "fillet" van epoxyplamuur.
ik ben ervan overtuigd dat dat ook wel kan met de rest van de romp tegenwoordig.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door skillalot »

Alleen als ik de kast wil laten coaten springt die plamuur er weer uit, dus ik moet hem aflassen.
Vanmorgen even op werk het achterpaneel af gemaakt. De randjes even gezet, inklemmen onder een grote zetbank, en gewoon met de hand omduwen. Gelijk even afgelast en schoon geslepen. En nog even twee stripjes 17x450x3 gesneden (plasma) die ik vergeten was mee te bestellen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een BF25L ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua betaalbaar MIG Apparaat.. Ik heb zelf een (Ferm) Concept MiniMig.. Mini in zijn afmetingen.. maar 160A.. kan je leuk mee lassen.. heb mijn omkasting er ook mee gedaan.. al is die meerendeel gebout, en niet gelast.. het frame eronder echter.. is wel gelast..

die dingen zijn niet zo heel duur.. en ik ben er tevreden over.. 't is een goed apparaat.. mag ik wel zeggen.. (met 2 lasdiploma's en NEN-EN 287 Certificaat op zak... )
Plaats reactie