Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door Arie Kabaalstra »

ziet er heel professioneel uit..

welke besturing ga je gebruiken?.. Ik zou zelf kiezen voor EdingCNC, maar da's bekend hier op het forum.. . :lol:

met EdingCNC heb ik voor mijn eigen draaibankjes ( Emco 5 CNC ) een Teach-in Macro geschreven.. ik kan met de Userbuttons een cyclus programmeren en direct uitvoeren.. als ie goed is.. kan ik em meteen opslaan in een partprogram.. als ik dan alle cycli voor een onderdeel heb geprogrammeerd, afgelopen en opgeslagen, dan kan ik het partprogram laden, en het volgende onderdeel in één keer draaien..

Ik zou op de deur een Touchscreen en een Keyboard monteren.. met een externe start en stop knop, een electronisch handwiel en een Noodstop.. dan ben je helemaal klaar..
't idee van de Kabelrups bovenop de machine, da's een goeie.. heb ik ook eens gezien bij een TOS draaibank.. maakt inderdaad dat de kabels uit de bende in de kast blijven.. ik heb ook met een Chevalier draaibank gewerkt waar de rups aan het machine in een goot lag, altijd vuil en spanen er op.. niet meer schoon te krijgen..
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

Mogelijke opbouw van de assenaansturing (met dank voor de tips aan Bert Eding):

1-- Een conventionele servomotor met servodrive en meetlineaal per as is prijzig.
Dit aansturen vraagt bovendien een prijzige sturing, dit kan niet met de USB CNC

2--Er zijn tegenwoordig moderne servodrives die een stap/richting interface hebben,
deze kunnen wel perfect met de USB CNC aangestuurd worden.
Ik zou kunnen kiezen voor servomotoren met een rod meetsysteem achteraan op de motor
en positie terugkoppeling naar de sevodriverunit
Dit zou als motor kunnen zijn:
10189
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... rvo-motors

Als driverkaart zou het dan dit kunnen zijn:
10188
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... rvo-drives

Dit zijn dus moderne servo's die als aansturing een stap/richting interface hebben.
de positieterugkoppeling vanaf de RODpositiemelder achter op de motor gebeurt op de driverkaart.
Zodoende kan een dergelijke servodrive/motor met de USB CNC perfect aangestuurd worden.

3—Een stappenmotor met positieterugkoppeling geeft het voordeel van: geen stappenverlies,
geen moeilijke afregeling te vragen en toch prijsgunstiger te zijn dan een sevosysteem.(+-1/2 tov. servo)

Als stappenmotor met positieterugkoppeling kan ik kiezen voor een pakket met motor en drive:
Voorbeeld voor de X-as een 4.0 NM systeem en voor de Z-as een 8NM systeem
10190
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... er-systems

4-- Als low kost oplossing zou ik kunnen kiezen voor stappenmotoren zonder terugkoppeling
(met het gevaar voor stappenverlies)en telkens per as een respectievelijke stepper drive.
10192
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... penmotoren

10191
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... nsturingen
Laatst gewijzigd door rt3ps39 op 02 apr 2015 20:30, 8 keer totaal gewijzigd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door Damocles »

Ik zie niet in wat een servo motor en meetlineaal in sé te maken heeft met teach-in.
USBCNC heeft geen analoge output denk ik, waardoor je die servo's nooit kan aansturen zoals het zou moeten.
Step-Dir op een servo is niet zo zinvol. Dan kan je er beter gewoon goede stappen motoren aan hangen in mijn ogen. Zeker voor een draaibank, daar is het nogal vaak maar 1 van de 2 assen die bewegen.
Met LinuxCNC en de MESA hardware kan het wel. Ik denk een 350euro voor de MESA hardware en software is gratis. Dan krijg je analoge uitgangen waarmee je servomotoren wel kan aansturen zoals het hoort.

Je kan in LinuxCNC dan 2 encoder handwielen als input hebben die in MDI mode rechtstreeks de 2 assen bewegen.
Het teach-in gedeelte moet je dan wel zelf schrijven in de vorm van macro's. Volgens mij is er geen PC software die een teach-in functie ingebouwd heeft. Dit is wat ik aan het doen ben momenteel op mijn chinees freesbankje maar dan met stappen motoren en gewoon de parallel poort. Dan kost het helemaal niets aan sturing, op een 2e parallelle poort na, 25 euro of zo.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

Damocles schreef:Ik zie niet in wat een servo motor en meetlineaal in sé te maken heeft met teach-in.
USBCNC heeft geen analoge output denk ik, waardoor je die servo's nooit kan aansturen zoals het zou moeten.
Step-Dir op een servo is niet zo zinvol. Dan kan je er beter gewoon goede stappen motoren aan hangen in mijn ogen. Zeker voor een draaibank, daar is het nogal vaak maar 1 van de 2 assen die bewegen.
Met LinuxCNC en de MESA hardware kan het wel. Ik denk een 350euro voor de MESA hardware en software is gratis. Dan krijg je analoge uitgangen waarmee je servomotoren wel kan aansturen zoals het hoort.

Je kan in LinuxCNC dan 2 encoder handwielen als input hebben die in MDI mode rechtstreeks de 2 assen bewegen.
Het teach-in gedeelte moet je dan wel zelf schrijven in de vorm van macro's. Volgens mij is er geen PC software die een teach-in functie ingebouwd heeft. Dit is wat ik aan het doen ben momenteel op mijn chinees freesbankje maar dan met stappen motoren en gewoon de parallel poort. Dan kost het helemaal niets aan sturing, op een 2e parallelle poort na, 25 euro of zo.
Gegroet Damocles,
Mijn zwaard was al gevallen en ik moest me nog corrigeren.
Ik wilde eigenlijk een stukje schrijven over de verschillende mogelijheden
van een assen aansturingen en niet over een NC sturing op zich.
Alvast bedankt voor je tip over de Linux CNC, ik bekijk dit ook eens.
Ik denk dat ik op mijn tweeassige draaibank met een CPU5A3 Starter 3 assen
al een heel eind kom als sturing, voor € 219,00 ex btw, gratis update
en een heel ruim pakket aan G-codes
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=54
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

Arie Kabaalstra schreef:ziet er heel professioneel uit..

welke besturing ga je gebruiken?.. Ik zou zelf kiezen voor EdingCNC, maar da's bekend hier op het forum.. . :lol:

met EdingCNC heb ik voor mijn eigen draaibankjes ( Emco 5 CNC ) een Teach-in Macro geschreven.. ik kan met de Userbuttons een cyclus programmeren en direct uitvoeren.. als ie goed is.. kan ik em meteen opslaan in een partprogram.. als ik dan alle cycli voor een onderdeel heb geprogrammeerd, afgelopen en opgeslagen, dan kan ik het partprogram laden, en het volgende onderdeel in één keer draaien..

Ik zou op de deur een Touchscreen en een Keyboard monteren.. met een externe start en stop knop, een electronisch handwiel en een Noodstop.. dan ben je helemaal klaar..
't idee van de Kabelrups bovenop de machine, da's een goeie.. heb ik ook eens gezien bij een TOS draaibank.. maakt inderdaad dat de kabels uit de bende in de kast blijven.. ik heb ook met een Chevalier draaibank gewerkt waar de rups aan het machine in een goot lag, altijd vuil en spanen er op.. niet meer schoon te krijgen..
Gegroet Arie
Zelf werk ik reeds enkele decinia als mechanica technieker in een bedrijf dat wel weet wat verspaning is.
Kogelomloopspindels en geleidingen behoren zodoende voor mij redelijk tot de basis.
Wat de sturing betreft zegt mijn buikgevoel hier USB CNC.
Maar hoe jij dat bij je Emco opgelost hebt is voor mij redelijk Chinees, voor de gebruikte termen.
Vandaar dat ik probeer bij te dragen waar mogelijk en me heel luisterbereid opstel waar ik kan bijleren.
Ik heb heel beslist oren naar jou oplossing, hoe je de teach inn macro voor elkaar bracht.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=2974 (voldoende leesvoer)
Mijn kogelomloopspindels heb ik voor elkaar en begin nu uit te kijken naar de assenaandrijvingen.
Daarna komt de sturing, graag "teach inn" gericht zeker ter sprake.

Stel:
Ik voorzie op mijn kogelomloopvijzen stappenmotoren met terugkoppeling
10190
Voor de X-as een Closed loop steppersystem 4.0 Nm en
Voor de Z-as een Closed loop steppersystem 8.0 Nm (indien he koppel mechanisch voldoet natuurlijk)
Ik monteer een ROD impulsgever op de spindelaandrijving met klauwplaat.
Ik koop de CPU5A3 Starter 3 assen en download hiervoor de update software.
Ik sluit de ROD impulsgever en de stappenkaarten aan op
de hiervoor voorziene ingang op de USB CNC.
Ik sluit de motoren en de respectievelijke terugkoppeling aan
op de respectievelijke drivers
Ik voorzie een PC met Windows 7, klavier en (touch)scherm
Ik voorzie per as een MPG handwiel en de nodige knoppen, in plaats van een PO Pendant
omdat ik de bank als teach inn wil gebruiken,
kan ik 2 MPG handwielen aansluiten op de CPU5A3 Starter 3 assen?

Mvg. RT3ps39
Laatst gewijzigd door rt3ps39 op 04 apr 2015 10:52, 5 keer totaal gewijzigd.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door mostudio »

Ik ben bezich met bert voor rs485 e.d. uit te sturen van uit usbcnc dus zoals ik het doe met de servos op me werk x.y.z positie sturen en dan het centralen go comand sturen.
Zo krijg je een echte simultaane beweging.
Je geeft in de drive op hoe snel hij op zijn gewensten positie moet zijn. Dit stel je voor alle drive het zelfde in.
Dus het comando dat je controler stuurd is gewenste pos en de snelheid als alles is verzonden dan pas het go comand.
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

mostudio schreef:Ik ben bezich met bert voor rs485 e.d. uit te sturen van uit usbcnc dus zoals ik het doe met de servos op me werk x.y.z positie sturen en dan het centralen go comand sturen.
Zo krijg je een echte simultaane beweging.
Je geeft in de drive op hoe snel hij op zijn gewensten positie moet zijn. Dit stel je voor alle drive het zelfde in.
Dus het comando dat je controler stuurd is gewenste pos en de snelheid als alles is verzonden dan pas het go comand.
Gegroet Mostudio,
Srry maar dat is boven mijn petje, ik ben een mechanica man en zoek eerder een reeds bruikbare oplossing.
Zeker verder uitzoeken zou ik zeggen en als het klaar is , dan komt er mss wel iets bruikbaars beschikbaar.
Alle succes toegewenst RT3ps39
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb een Weiler omgebouwd naar CNC
Met behulp van Turnmaster Pro (onder windows)
Assen worden aangestuurd met DC servomotoren en servo drivers
zie ook:

https://www.youtube.com/channel/UCi2rCQ ... eaQGv2_kGQ
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

Leeuwinga schreef:Ik heb een Weiler omgebouwd naar CNC
Met behulp van Turnmaster Pro (onder windows)
Assen worden aangestuurd met DC servomotoren en servo drivers
zie ook:

https://www.youtube.com/channel/UCi2rCQ ... eaQGv2_kGQ
Gegroet Mr. Leeuwinga,
Straks zie ik al het bos nier meer van de bomen.
Als ik denk aan sevos zie ik nu meteen al een duurdere oplossing.
Ik denk dat ik het voorlopig hou bij een voor mij haalbare tussenoplossing:
Stappenmotoren met terugkoppeling en een USB CNC sturing van Bert Edinga
Eerst eens verder uitzoeken als ik realiseerbaar en uitvoerbaar is met mijn
beperkte kennis in de electronica en software,
eerst dit stap voor stap dat proberen te begrijpen.....
Hoe kan ik met een USB CNC tot een oplossing komen
voor een moderne "teach inn" draaibank
Mvg. RT3ps39
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt met de nuancering 'teach in'?
De meeste makkelijk beschikbare oplossingen leveren CNC.
En waarom denk je dat het zo lang geduurd heeft voordat CNC draaibank leveranciers teach-in mogelijkheden gingen aanbieden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt met de nuancering 'teach in'?
De meeste makkelijk beschikbare oplossingen leveren CNC.
En waarom denk je dat het zo lang geduurd heeft voordat CNC draaibank leveranciers teach-in mogelijkheden gingen aanbieden.
Gegroet Hugo,
Ik wil het gewoon goed uitzoeken en luister naar alle gegeven raad.
Gestart met een degelijke basis ( SIMT8 draaibank) daar kogelomloopschroeven op.
Daar stappenmotoren aan met terugkoppeling, dat is voorlopig mijn uitgangdpunt.
Daar nu een USB CNC aan
Onderdelen tekenen in Creo Parametric
Die 2D modellen laden in mastercam en codes genereren.
Die codes post processen naar USB CNC
Dat lijkt me een gezonde moderne werkwijze.
Daar heb je redelijk wat bagage nodig om dat allemaal goed te beheren
Het ander uiterste is een teach inn,
Via "voorgeknabbelde menus" ga je de gewenste geometrie gaan ingeven
in je scherm aan de draaibank , heel laagdrempelig , zonder dat je G codes hoeft te kennnen.
Codes genereren en draaien.
Leg me dat dan graag maar eens uit in verstaanbare woorden( en niet in G codes),
waarom dat het zo lang geduurd heeft voordat CNC draaibank leveranciers
teach-in mogelijkheden gingen aanbieden?
M.v.g. RT3ps39
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rt3ps39 schreef:Leg me dat dan graag maar eens uit in verstaanbare woorden( en niet in G codes),
waarom dat het zo lang geduurd heeft voordat CNC draaibank leveranciers
teach-in mogelijkheden gingen aanbieden?
Ik verwacht: omdat dat toch een stukje lastiger is dan 'gewoon' CNC.
Een besturing is niet bedacht om tussendoor, stap voor stap, een programma op te bouwen.
Maar je hebt geluk, je maakt toch eerst CNC, en voegt er dan 'teach in' aan toe.
En kun je met enige fantasie en truucjes wel iets maken wat aan je wensen voldoet.

Eigenlijk denk ik dat het het ook een prijs kwestie geweest is, dus dat de CNC draaibank eigenlijk te duur was om ook als teach-in te werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door Arie Kabaalstra »

inderdaad.. je begint met het CNC maken van je draaibank.. het Teach-in gebeuren is niet meer dan wat handige snippers code die je al dan niet aan elkaar knoopt tot compleet programma..

vergis je niet.. ik ben ook hoofdzakelijk mechanicus .. alleen ben ik vreselijk nieuwsgierig.. dus heb ik mezelf door de jaren heen geleerd om ook software te schrijven, macro's te schrijven voor Excell, maar ook EdingCNC, nu?.. ik heb even een "paar dagen vakantie" na het afleveren van 52 Titanium Horloges.. dus ben ik mezelf aan het "inleren" met een Arduino Microcontroller en het programmeren in C..

Programmeren is niet meer dan een reeks opdrachten en voorwaarden in een logische volgorde neerpennen.. :)

Mijn Teach-in Emcootjes, da's gewoon een kwestie van EdingCNC eraan knopen.. en vervolgens een Macro bestand volstorten met handige stukjes Parametrische code.. Programma's dus die met waarden die je in een dialoogje ingeeft een bewerking gaan uitvoeren.. tot het onderdeel voldoet aan de maatvoering die je hebt ingegveven..

'k ben redelijk handig met programmeren heb ik gemerkt.. er zitten wat "lollige" functies in de G-Code van EdingCNC.. LOGMSG bijvoorbeeld.. daarmee kun je Tekst en waarden van parameters naar een bestandje schrijven... Ok... dat wil dus zeggen.. als ik die tekst handig indeel.. kan EDINGCNC zijn EIGEN programma's maken middels dit Commando.. Leuk!.. en als dat tevens het programma is wat automatisch geladen wordt bij het opstarten.. en Herladen bij een wijziging.. ,dan toont de machine na het invullen van een dialoogje, meteen hetgeen ie gaat doen op het scherm.. da's toch redelijk Teach-in te noemen.. :)
rt3ps39
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2012 20:41
Locatie: Kortrijk West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ombouw Conventionele draaibank naar teach inn

Bericht door rt3ps39 »

Ik herneem het volgende graag nog eens: stel dat ik het volgende uitvoer:

Ik voorzie op mijn kogelomloopvijzen stappenmotoren met terugkoppeling
10190
Voor de X-as een Closed loop steppersystem 4.0 Nm en
Voor de Z-as een Closed loop steppersystem 8.0 Nm (indien he koppel mechanisch voldoet natuurlijk)
Ik monteer een ROD impulsgever op de spindelaandrijving met klauwplaat.
Ik koop de CPU5A3 Starter 3 assen en download hiervoor de update software.
Ik sluit de ROD impulsgever en de stappenkaarten aan op
de hiervoor voorziene ingang op de USB CNC.
Ik sluit de motoren en de respectievelijke terugkoppeling aan
op de respectievelijke drivers
Ik voorzie een PC met Windows 7, klavier en (touch)scherm
Ik voorzie een PO Pendant met handwiel, handig bij het uitnullen en instellen.
De PO pedant sluit ik aan op de CPU5A3 Starter 3 assen op een daarvoor voorziene ingang.

Vragen:
Heb ik met de CPU5A3 Starter 3 het juiste model vast om
mijn 2 assige draaibank verder op te bouwen als CNC?
Hoe krijg ik in Creo parametric getekende draaistukken in de CPU5A3 ?


M.v.g.RT3ps39
Laatst gewijzigd door rt3ps39 op 04 apr 2015 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie