Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door orderit »

kun je geen balgje uit de modelbouw gebruiken deze zijn klein en zeer flexibel.
worden gebruikt voor waterdichte doorlaat en as bescherming
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Mocht dat lukken dan heb ik wel weer een ander probleem: dan moet ik ervoor zorgen dat mijn motorvriendjes daar geen lucht van krijgen
Je moet het ook technisch anodiseren noemen, en als je een beetje gelegeerd aluminium gebruikt, en je hebt een beetje geluk, wordt het een viezig grijs kleurtje, dat hoeft geen motorvriendje het meer. :mrgreen:
( je isolerende laag heeft daar geen last van )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Demi water haal je toch gewoon bij de tuinbroekentoko?..
Wat bedoel jij met tuinbroekentoko? Ik kwam vanmiddag toevallig langs de halfords, 3 euro de liter. Ja daag.
En als je motorvriendjes erachter komen.. dan geef je ze gewoon het recept.. kunnen ze het lekker zelf doen.. : )
Ik zeg altijd tegen mensen dat ze zelf maar moeten komen helpen. Scheelt al 80% van het werk :mrgreen:
Niels schreef:Zwavelzuur haal je bij de betere automaterialenzaak of accuboer.
Kleurstof is de poedervorm van Dylon kleding kleurstof verkrijgbaar in de supermarkt of betere toko (surinaamse of chineese toko bedoel ik dan)
Demi water haal je uit je condensdroger of in de supermarkt.
Zwavelzuur had ik. Natronloog ook. Salpeterzuur ook al (is dat nou normaal dat ik dat gewoon van het schap kan trekken?). Demiwater nog wat te weinig; dat dat spul een paar euro per liter moet kosten daar trap ik niet in.
Nu jij :mrgreen:
Er ligt momenteel een blokje afval-alu in het zuur te borrelen; ik kon het niet laten :mrgreen:

We zullen wel zien. Alu heb ik eerst met een Dreft-sopje gepoetst en zou grijzig en dof moeten worden in de natronloog. Maar ondanks dat het flink bruiste deed het dat niet. Water verspreidde zich wel netjes in een gladde laag, dus het zou opzich z'n nut gehad moeten hebben. Het salpeterzuur-bad na de natronloog deed ook weinig zichtbaars, maar die fles kan goed al 20 jaar oud zijn (toen kon ik het nog gewoon bij de drogist kopen). En na een half uurtje in het zwavelzuur ziet het er eigenlijk ook nog gewoon hetzelfde uit.

Nouja, even spelen is leuk :)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

orderit schreef:kun je geen balgje uit de modelbouw gebruiken deze zijn klein en zeer flexibel.
worden gebruikt voor waterdichte doorlaat en as bescherming
Hmm, goeie, ik zal eens kijken. Als het maar gen siliconen of epdm ofzo is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door janplastiek »

afscherm balgjes vind je ook op motor(fietsen) om geen vervuiling te krijgen in de remkabels zit er bvb bij Batavus, (toch op mijn fiets :lol: )
of op handrem kabels

http://www.serie04.com/nl/404-cable-de- ... xxxxx.html
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Resultaat eerste anodiseer-spielerei geheel volgens verwachting :lol:

Bubbeldebubbel:

Afbeelding

Maar toen ik weer terug kwam in de schuur lag de 5356 lasstaaf die ik gebruikt had om de anode aan te sluiten vrolijk in twee stukjes...

Afbeelding

Het anodiseren heeft niet lang genoeg geduurd blijkbaar. Het enige dat wel goed geanodiseerd is, is dat weggevroten stuk lasdraad :mrgreen:

Afbeelding

Volgens mij had ik de stroom gewoon te hoog staan. Ik lees 12amp/vierkante voet als ik wat rondgoogle. Da's 13mA per vierkante centimeter. Ik had 2 ampere voor dit kleine blokje, toch 3x teveel.

Ik zal nog eens een serieuze poging doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Wie mist er een loodslab aan zijn dak bij jou in de buurt? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien is zo'n lasstaafje toch niet zo zuiver.
En zat het wel goed vast? Als het tijdens het proces beweegt isoleren de reeds geanodiseerde oppervlakken al, en maakt het dus geen kontakt meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Niels schreef:Wie mist er een loodslab aan zijn dak bij jou in de buurt? :mrgreen:
Da's mijn balanceerlood :mrgreen:
(en dat is serieus zo)
hugo stoutjesdijk schreef:Misschien is zo'n lasstaafje toch niet zo zuiver.
Ik zou verwachten van wel eigenlijk, anders weet je helemaal niet meer wat voor eigenschappen je van je las kunt verwachten en da's voor constructieve doeleinden toch best essentieel.
En zat het wel goed vast? Als het tijdens het proces beweegt isoleren de reeds geanodiseerde oppervlakken al, en maakt het dus geen kontakt meer.
Waarschijnlijk niet; je word eigenlijk geacht om de aanvoer met een titanium boutje stevig vast te schroeven of een andere degelijke bevestigingsmethode. Of titaniumdraad gebruiken.

Ik zal het testje eens herhalen met een stripje EN-AW5754 (dan weet ik wat ik heb) met een stroomdichtheid afgestemd op het oppervlak en laag genoeg om het bad niet in temperatuur op te laten lopen. Dat kleine bakje kan amper warmte kwijt en het moet koel blijven anders lost de gevormde oxide weer net zo hard op als het vormt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

Kan het zaakje niet in de koelkast?
dan heb je ook geen warmteprobleem :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door janplastiek »

ik heb een gelast frame (om met zuignappen zware platen op te heffen) laten anodiseren, toen het terug kwam waren alle lassen zwart geworden.
het koper, silicium en lood-gehalte in aluminium bepaald de (goede) anodiseerbaarheid.

http://www.bil-ibs.be/sites/default/fil ... iseren.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

Zit 's te denken: is er geen staalhard kunststof die niet geleidt? Aramidevezel ofzo??
Koolstofvezelplaat is ook lekker stijf maar dat geleidt weer..
Ik heb namelijk het idee dat het electronisch een stuk eenvoudiger wordt als de diverse onderdelen (kogels en staafjes) geisoleerd tov elkaar geplaatst kunnen worden..(voor mij in ieder geval wel..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Epoxybeton :mrgreen:

Da's half om half serieus ook. Heel stijf is het niet, maar daar staat tegenover dat wapenen simpel is. Vormvast is het wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Aramide is troep om te verwerken.. 't is met een gewone schaar niet te knippen.. en het hecht niet goed aan je kunsthars.. waardoor je het moet verwerken in combinatie met glas- of koolvezel.. (koolvezel is weer een geleider ja.. )..

er zijn "verspaanbare " soorten Keramiek.. erg vormvast.. maar bros..

Wellicht dat een "Forged-laminate" voldoende stijf is?.. in de Horlogerie worden door onder andere Audemars Piguet kasten gemaakt van "forged Carbon".. carbon vezels en hars worden in een Mal samengeperst..die mal is als een soort "Smeedmatrijs" vormgegeven.. daar krijg je een enorm dicht laminaat van..
Plaats reactie