Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door jacksat »

Nu nog een kruis in de buis en je kan er met een tank(je) over.
DaBit schreef:

Afbeelding
[/edit]
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Nou... dat bedje is heel gedetailleerd ingetekend.. Daar kun je best wel een FEM op loslaten.. :)
Hij zegt dat-ie 'sick' is op een hoop punten, en ik krijg de contacts tussen de delen ook handmatig niet voor elkaar.

Afbeelding

Maar wat er nou sick aan is? Dat laat-ie dan weer niet zien. :roll:
jacksat schreef:Nu nog een kruis in de buis en je kan er met een tank(je) over.
Mwoah, is niet erg nodig. Zelfs dat stripje in het midden bovenin kan komen te vervallen; doet weinig, ook niet als ik puntbelastingen op de strips zet. Al laat ik 'm nog even zitten; kijken wat-ie te verwerken krijgt als de rest van het model er ook is.

Nog eens gekeken hoe ver die simulatie nu eigenlijk gaat, maar heel ver is dat niet. Met het gebied boven de vloeigrens doet die simulator niet veel en anisotrope materialen behandelt-ie ook niet anders dan isotrope materialen. Zal wel voor toekomstige uitbreidingen zijn.
Maartoch, voor mensen zoals ik die niet al 30 jaar constructeur zijn is het leuk gereedschap om zwakke punten en overtollig materiaal te vinden en wat inzicht te kweken.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Inmiddels wat aan het zoeken naar bruikbaar spul dat aan mijn grijpgrage klauwtjes blijft kleven.

Stalen koker van 250x250 is gevonden. Buis krijg ik nog bericht over, maar die lijkt ook wel te vinden te zijn. Staal voor ertussenin is geen probleem, da's overal te vinden.

Dan de geleiding. De meeste van die tweedehands kruisrol-geleidingen zijn toch iets te kort; bij 150mm slag houd het wel zo'n beetje op en de absolute lengte is meestal ook kort. Als ik toch bezig ben wil ik liever zo'n 250mm slag van de kruistafel; kan er naast 'gang-tooling' ook nog ooit eens een Kress/luchttolletje/slijpsteentje/polijstspul/spoel koperdraad voor wikkelen spoelen/whatever op. Beetje extra ruimte daar is gewoon nuttig.

Wil ik de bouwhoogte beperkt houden teneinde de draaidiameter boven het bed te maximaliseren, dan kom ik toch weer op die THK CSR karretjes uit die ik bij mijn freesmachine ook gebruikte. Scheelt zo 30-40mm. Alleen blijkbaar hebben meer mensen die dingen ontdekt; ze kosten inmiddels ook tweedehands een klein vermogen, al zijn de prijzen die ik kreeg dan wel weer voor heavy preload types met een niet-haaksheid in de 3 richtingen van 2um/100mm. Leuk spul doch licht overkill. Magoed, als de rest meevalt dan mag er ook wel eens ooit iets tegenvallen.

Nog wat rondgebeld/gemaild voor nauwkeurige trapeziumspindels, maar dat blijft tegenvallen. 0,1mm/300mm is nog vrij gangbaar, maar bijvoorbeeld mafaha raad af om 2 moeren te gebruiken om de boel spelingsvrij te stellen en raad sterk kogelomlopen aan. Nouja, aangezien de hele wereld kogelomlopen gebruikt op CNC-draaibanken en die mannen vast wel weten waar ze het over hebben....

Wederom een virtuele passessie, nog niet zozeer een echt ontwerp (zoals het nu zit kun je het alleen met luchtankers vastzetten, bijvoorbeeld):
Afbeelding

Aandrijfmotor kan eventueel onder het blok Russisch gietijzer, stekkers en waterslangen aan de zijkant eruit. Die motor heeft een diameter van slechts 108mm. Zou mooi zijn als de servo voor de Z-as eventueel ook onder het blok gietijzer past, maar daarvoor moet ik het spul echt zelf in handen hebben. Eventueel zou de aandrijfmotor ook nog in de basis kunnen, in de ronde pijp dus. Dan zit-ie ook lekker uit de weg.

Al met al word het met dat Russische gietijzer wel een knap lomp apparaat overigens. Begint een aardig eind richting de 130cm in de breedte te gaan.

Wat ik me nog afvraag:
- In de Z-richting kan ik forse krachten verwachten, bijvoorbeeld/voornamelijk bij boren. Maar hoeveel dwarskracht kan ik nou verwachten in de X-richting? Ik zou zeggen dat als de totale krachtvector op de beitelpunt 500N is dat het X-as aandeel niet hard boven de 100-150N uit gaat komen, maar klopt dat ook? Zo ja, dan kan ik wel wat spelen met de diktes van de kogelomlopen onderling.

- Hoe zit het eigenlijk met de stijfheid van die BF lagerblokken? Uiteindelijk maak je alles ranzig stijf en vervolgens hang je het op aan zo'n dunne sliert kogelomloopspaghetti en lagerblokje. Lijkt me bij een frees een groter issue dan bij een draaibank omdat het merendeel van de krachten probeert de basis te torderen en de geleiding plat te drukken, maar misschien wel iets om even bij stil te staan.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm, op het eerste gezicht een leuk plaatje. Maar iets langer kijken, denk ik: dat is wel heel lastig afschermen voor spanen, vooral dat stuk onder de 'klauwplaat'.
Met die z-as KO moer op die plek, mag de KO spil natuurlijk een stuk korter. Wat weer afscherming scheelt.

Is die hoofdas een onderdeel van de horizontale as van een freesbank ? ( zo ziet het er bij de FP1 ook uit, en een hele hoop andere freesbanken)
Welke spindel doorlaat heb je daar, cq. opname mogelijkheid voor een 3-klauw.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nico
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door nico »

DaBit het draaibank frame de rondepijp me vierkante pijp er om mist nog een voorziening om de rondepijp rond te houden, waardoor het slap is voor diagonaalbelastingen, een paar schijven of ringen in de rondepijp voldoen.
Groetjes Nico
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Hmm, op het eerste gezicht een leuk plaatje. Maar iets langer kijken, denk ik: dat is wel heel lastig afschermen voor spanen, vooral dat stuk onder de 'klauwplaat'.
Die ruimte onder dat groene ding word zowiezo dicht, al is het maar voor de stijfheid. Maargoed, daar kun je gewoon een passend stuk plaat met gat erin voor de KO-spil en een voorziening tegen spanen in die ruimte tegenaan schroeven dus dat is niet zo'n probleem.

Kogelomloop afdichten is nog wel te doen met zo'n gedraaide veer die er rondomheen valt, of een al dan niet metalen balg over de geleidingen+KO. Aan de klauwplaat-kant is nog wel ruimte te maken om de benodigde 1:8 a 1:10 te halen voor zo'n balg.

De andere kant ('vaste kop'-kant) is lastiger. Daar loop ik het risico dat het geheel weer breder word en dit zit al heel erg tegen de grens aan van wat ik nog wil. Of de slag van de X-tafel moet beperkt worden. Misschien eenzelfde principe als op mijn freesmachine hanteren; de balg daar komt het laatste stukje van z'n slag net ruimte te kort, maar kan losschieten omdat het met magneetjes vast zit. Voor die ene keer dat je de volledige slag nodig hebt best acceptabel.
Met die z-as KO moer op die plek, mag de KO spil natuurlijk een stuk korter. Wat weer afscherming scheelt.
Die moer plaatsen aan de kant van het vastlager is zowiezo het handigste; dat houd niet alleen de absolute lengte kort, maar ook de effectieve lengte die het werk doet.
Is die hoofdas een onderdeel van de horizontale as van een freesbank ? ( zo ziet het er bij de FP1 ook uit, en een hele hoop andere freesbanken)
Yep, alleen dan Russisch fabrikaat.
Zit degelijk in elkaar met dubbelrij-cylinderrollager + 2x hoekcontact aan de voorkant en kogellagers aan de achterkant.
Nadeel is dat-ie zo op de tekening wel heel erg lomp uitvalt, al is dat eigenlijk ook maar 10-20cm extra tov een eigenbouw-kop. Dat stuk gietijzer moet ik zowiezo binnenkort echt eens in het echt gaan bekijken; op de een of andere manier zijn foto's toch teveel 2D voor de computer tussen m'n oren.
Welke spindel doorlaat heb je daar, cq. opname mogelijkheid voor een 3-klauw.
MK4 met M16 trekbout. Ik denk niet dat een voorziening voor een klauwplaat standaard voorzien is, maar dat maken is toch simpeler dan een hele spindel lijkt me.
nico schreef:DaBit het draaibank frame de rondepijp me vierkante pijp er om mist nog een voorziening om de rondepijp rond te houden, waardoor het slap is voor diagonaalbelastingen, een paar schijven of ringen in de rondepijp voldoen.
Groetjes Nico
Nico,
Dat weet ik, had ik ook al bedacht. Als die buis 'ovaal' gedrukt word heb ik aan de epoxybeton vulling ook niet zoveel, want die word dan op de kritieke plaatsen op trek belast en in trek is de E-modulus stukken lager dan in compressie. Verder worden dan de zijwanden naar buiten gedrukt; die bieden daartegen geen enkele weerstand; daarvoor is het een te groot stuk blik.

Als ik geen plannen heb om motoren in die pijp te gaan plaatsen dan is een paar schijven plaatsen of desnoods horizontale stukken betonijzer nog prima te doen, weinig werk en weinig kosten. Maar mocht dat me niet uitkomen dan heb ik met geen enkele versteviging van de pijp ook vrede; zoals het er nu bij staat is het al serieus d'r over kwa buig- en torsiestijfheid.

Los daarvan geloof ik niet dat 'ze' straks op de proppen komen met een pijp met slechts 5,6mm wanddikte. De twee bedrijven die voor me aan het kijken zijn doen normaal gesproken niks met dat soort 'conservenblik' en vinden 20mm dikte eerder een leuk stukje blik om een lampje aan op te hangen dan iets waar je wat van maakt. Dus als er een stukje geschikts in de hoek ligt zal het wel een maatje lomper zijn.

Het hanteren van al die zware delen word een leuk geintje; op dingen zwaarder dan een kilo of 80 ben ik ook (nog) niet op ingericht. Ook maar zorgen voor een strategisch geplaatst hijsoogje zo hier en daar dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Breaker »

Waarom zet je de Z-as kogelomloopspindel eigenlijk niet op het verticale gedeelte aan de achterkant of voorkant van het bed? Dan houd je meer hoogte over voor het werkstuk. Lijkt me ook makkelijker af te schermen voor spanen. Er is meer plaats voor de moeren/lagers en aandrijving en beter toegankelijk voor onderhoud/afstellen. En straks meer vrijheid voor de constructie van de dwarsslede.

Ook qua krachten zou het weinig moeten uitmaken waar je de kogelomloop komt, de karren gaan de torsiekrachten opvangen, wanneer bijvoorbeeld de beitel helemaal aan de buitenkant van het werkstuk staat heb je hetzelfde krachtenspel.

Het waren zomaar mijn gedachten toen ik vanavond even met mijn bankje in de weer was... Dus stel ik de vraag maar :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sterker nog.. het zwaarste verspanen doe je op grote onderdelen.. je gaat een Asje van 10 mm niet met 2 mm snedediepte te lijf.. een schijf van ø100 wel.. monteer je de spindel dan aan die kant van het bed.. dan heb je minder moment als je zwaar verspaant.. als je licht klein werk doet.. dan maakt het niet zo veel uit dat de Spil een end verder zit..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Waarom zet je de Z-as kogelomloopspindel eigenlijk niet op het verticale gedeelte aan de achterkant of voorkant van het bed?
..
Het waren zomaar mijn gedachten toen ik vanavond even met mijn bankje in de weer was... Dus stel ik de vraag maar :oops:
Nou, ik vind het eigenlijk wel een hele goeie. Bij een frees zou ik het niet zo heel gauw doen, maar voor een draaibank klinkt het helemaal niet zo onlogisch...

Ga ik inderdaad maar eens doen denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Leeuwinga »

zou dit niet een mooi uitgangspunt kunnen zijn. ??
http://link.marktplaats.nl/m989125635
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Hmm, misschien wel, maar dan als 'oefenbankje'. Zelf wat spelen met een draaibank is nog steeds nuttig.
Toevallig heb ik vandaag na een tip van een forumlid nog achter een goedkoop Chinees bankje op Marktplaats aan gezeten die niet te gek ver weg stond, maar voordat ik in de auto kon springen moest het ding al heel veel meer geld opleveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door benkr »

Dat bankje is een leuk ding, Emco compact 8 kloon.

Lijkt wel een deel van de losse kop te missen, zie geen MC2 houder uit de kop komen en dat is bij mij wel zo dus die zit er denk ik niet bij.
Heb dezelfde maar dan van Emco, in een tijdloze bruikleen van mijn huisbaas, maakt hem niet uit waar het ding op zijn terrein staat was zijn uitspraak. Nu dus bij mij in de schuur. Heb er wisselwielen bij gekocht, DRO er op gemaakt en ben beitels aan het zoeken, liefst met wisselplaatjes, probleem is dat ze wel moeten passen en dus klein moeten zijn.
Ga er ook nog een keertje een snelwisselaartje voor maken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door javanree »

Helaas zijn deze klonen (heb precies zo'n ding, maar dan met Ferm label) vaak wel minder secuur dan echte Emco. Zo zit er bij mij veel zijdelingse speling in de aandrukrol, waardoor de riem relatief hard slijt. Mijn Emco Compact 5 CNC is veel beter uitgelijnd, vertoont minder speling en is veel stiller.

Volgens mij is trouwens pinole gewoon helemaal naar binnen gedraaid. Maar anders nog geen drama, die is vrij simpel na te maken.

Snelwisselaar : multifix Aa (of kloon : ik heb CreateTool en merk verschil met Axa of echte multifix niet , is de bank ook te slap voor ) past na licht vlakken van beitelslede (ik heb er dacht ik 2mm af moeten halen om goed met 12mm beitels met wisselplaat te kunnen werken, 10mm beitels zal af fabriek wel gaan vermoed ik) Beitels haal ik overal en nergens, maar die van rgdtools.co.uk en Glanze bevallen tot nu toe het best.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Mjah, de beslissing om zelf wat te freubelen is eigenlijk toch al gevallen. Hoeft niet perse de meest zinvolle weg te zijn; een freesmachine zelf bouwen vanaf 0 lijkt zinvoller te zijn dan een draaibank zelf bouwen vanaf 0. Maar ik vind het gewoon leuk en ik zal er wel weer een ontzettende pak van leren, iets wat ik ook niet erg vind.

Dat neemt niet weg dat een draaibankje om wat te spelen en ervaring op te doen nog steeds geen dom plan is. Moet dan alleen de wereld niet kosten kwa geld en oplaptijd, want het geld wat daarin zit kan ik (tijdelijk) niet in de zelfbouw stoppen. Wat dat betreft is zo'n 350-euro bankje misschien nog wel leuk.

Momenteel zit dit project overigens in de fase 'spullen vinden'. Voor pijp word gekeken, ben verder nog wat aan het bakkeleien met een Koreaan (dezelfde waar ook het spul voor mijn freesmachine vandaan komt) over CSR20 karretjes, rails, geslepen C5 kogelomlopen en de bijbehorende prijzen, maar communicatie blijft lastig. Deels omdat ze je gewoon echt niet snappen (en andersom) vanwege beheersing Engels, maar deels ook omdat ze 'prijs niet helemaal okee' niet willen snappen en dat vrij handig verstoppen in chinglish. Zou ik ook doen als ik Koreaan was met leuke spulletjes :lol:
En als ik de Z-as kogelomloop aan de zijkant ga zetten moet ik eens kijken of die CSR20 nog wel zo handig is. Dan is een 15mm rail (reduceert de hoogte tov 20mm) met licht voorgespannen normale karretjes zeker zo praktisch eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie