Low budget protaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. daar heb je meteen het grootste nadeel van een Portaalfrees mee te pakken.. Ik heb daar vandeweek nog eens over nagedacht.. "Waarom bouwen we een machine zoals we em bouwen".. omdat ik geen portaal, maar een kolomframe heb.. en dan hebben we ook nog iemand die een Bedfrees gebouwd heeft.. (vast bed, en de freeskop op een X, Y, Z geleiding.. daar treedt de Torsie op in de Y-as, als je over de x-as aan het verspanen bent.. (en een beetje als je over de Y as verspaant).. bij een Kolom is het allemaal redelijk constant.. je kop staat laag op de kolom als je aan het "hakken" bent.. en de uitlading van de kop is constant omdat de tafel beweegt..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Elke topologie zo z'n voor- en nadelen. Een frees met bewegend portaal levert een groot werkbereik op voor een gegeven vloeroppervlak en je hebt niet zo'n kolom in de weg staan (had ik met de BF20 veel last van).

Overigens word een kolomfrees met hetzelfde bereik van een beetje portaal ook een lomp ding. Een 'C' is nou eenmaal geen erg stijve vorm, dus je hebt 'een beetje' extra materiaal nodig. Voordeel is dan wel weer dat je daar behalve gewicht verder geen last van hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is een portaal frees verreweg het meest eenvoudige concept voor een hobbyist om te bouwen.
Bewegend portaal of bewegende tafel, doen ze omwille van de ruimtewinst met bewegend portaal. Maar bewegende tafel is natuurlijk nog simpeler.

En een vastbed machine is eigenlijk op de meeste punten ideaal.
Kunnen onbeperkt grote (of zware) dingen op tafel, omdat ie toch stilstaat, heel grote toegankelijkheid, en voor de constructie hoeft alleen het gewicht van het gereedschap mee genomen te worden ( wat bij de portaal ook een voordeel is )

Vraag maar aan create, die heeft zo'n mooi bedfreesmachsjien ;-) .
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
koencnc
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 nov 2015 19:52

Re: Low budget protaal frees

Bericht door koencnc »

bedankt voor alle reactie's! 250N lijkt me inderdaad aan de hoge kant. Maar over enigeeren is altijd beter. Even een foto update. Na het bericht omtrent stijfheid ben ik nog eens goed gaan kijken waar dat vandaan komt en hoe te verbeteren. Daarna ben ik nog eens de schuur ingelopen om te kijken welke materialen/ spullen we nog meer hadden liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tekst en uitleg :?:

Ik kies ervoor om de x-as aan te sturen met 1 motor i.p.v. Kosten zou een reden kunnen zijn maar ook het feit dat 2 motors exact hetzelfde aansturen bloed zweet en tranen gaat kosten. Al zal het op mijn nauwkeurigheid niveau wel meevallen. Meer een principe kwestie, dus 1 motor waarbij iedere spindel exact hetzelfde verdraaid.

COM (centre of mass) ligt netjes tussen de 2 lagers dus dat ik ook in orde.

verder...

De y-as en z-as kwa tekeningen klaar. Komende dagen nog even stoeien met de x-as en dan zullen we gaan beginnen!

Tips zijn altijd welkom!!!!

~gegroet
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Sven »

Ik heb datzelfde pad voor het aandrijven van de dubbele spillen.

Als je het zo wil doen zou ik nog een voorziening (bij mij m16 draadeind) boven de pulleys maken om te voorkomen dat ze naar elkaar toegetrokken kunnen worden. Jouw ontwerp is stijver dan het mijne maar ik zou de mogelijkheid wel vast intekenen voor het geval dat.

En neem ook een bruikbare manier mee om de riem te kunnen spannen. Ik vond dat een ingewikkelde puzzel.
Uiteindelijk de twee rollen aan weerszijde van de motor om hoog verplaatsbaar gemaakt.

Maar voor wat het waard is, ik zou nu altijd voor closed loop stepper kiezen, een per kogelomloop.
Maar da's nie low budget meer... ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Riemspanning op de motoras, daar is ie niet echt voor gemaakt, neem dan in ieder geval een zo dik mogelijke as, en niet zo'n naar 6.35mm afgedraaide versie ( die in de lager vaak gewoon 8mm zijn zag ik laatst ).
Verder heb je natuurlijk verschillende rek per X-as, eentje met 1/4 riemlengte, de ander met 3/4. En dat verwisselt bij het veranderen van de richting.
Maar is waarschijnlijk voor jouw geen probleem.
En je kan later altijd nog op elke as een motor zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

Een paar dingetjes:

- De lagering van je kogelomlopen is axiaal niet bepaald stijf. Als je brug heen en weer gaat komt er een buigmoment op die dunne stripjes aluminium, vooral omdat de lagers en het punt waar de strips vastgeschroefd zitten zo'n eind uit elkaar staan. Ik zou toch eens kijken of je niet nog ergens kunt schoren, en anders maar 20mm dikke platen oid. Afstand tussen vastschroeven en lagers kan volgens mij ook nog wel kleiner.

- Radiaal idem; als je de riem spant verbuig je gewoon die iele plaatjes en staan je kogelomlopen in een soort van banaanvormige V.

- Ik neem aan dat je even gekeken hebt welke lengtes riem je standaard kunt krijgen, en of dat past?

- Zoals Hugo zegt: motor pakken met dikke as. Ik zou 8mm al iel vinden, ook omdat de riemschijf niet strak tegen het lager in het motorhuis zit maar er 10-15mm vandaan. Liever 10-14mm.

- De buigradius van je kabelkettingen is krap en kan makkelijk groter. Vinden je kabels leuker.

- Riempoelies op je Z-as kunnen ook groter. Heb je minder last van rek en tandflankspeling.

- Ik zou de 'bodem' nog 10-20cm verhogen, dus eigenlijk een 'doos' eronder zetten. Heb je meteen een mooi plekje om je elektronica en PC te monteren en is het 1 apparaat waar je een stekker in kunt stoppen en klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk he?.. dat het eigenlijk qua kosten de rotmoeite niet is.. je hebt 1 motor minder.. maar 3 tandriempoelies en een lange tandriem extra nodig..

't aansturen is ook het grote probleem niet.. er zijn hier zat mensen met een 2-motorige aandrijving op het portaal.. die kunnen je van alles vertellen omtrent het aansluiten, aansturen en uitlijnen..
met zo'n riemconstructie achterop help je meteen één van de sterkste punten van een portaalmachine om zeep.. je kunt niets meer doorschuiven...

'k zou er nog maar eens goed over na denken..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef:Riemspanning op de motoras, daar is ie niet echt voor gemaakt, neem dan in ieder geval een zo dik mogelijke as, en niet zo'n naar 6.35mm afgedraaide versie ( die in de lager vaak gewoon 8mm zijn zag ik laatst ).
Now he tells me :) :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Riemspanning op de motoras, daar is ie niet echt voor gemaakt, neem dan in ieder geval een zo dik mogelijke as, en niet zo'n naar 6.35mm afgedraaide versie ( die in de lager vaak gewoon 8mm zijn zag ik laatst ).
Now he tells me :) :)
Kon daar nog iets aan bijgestuurd dan ? ( je zal wel weer niet geluisterd hebben :lol: )
En zo'n enkele tussenriempje zit toch vaak niet zo strak als zo'n lange, omdat je daar eigenlijk de rek al uit de riem wilt spannen. Op een klein stukje is dat stukken minder belangrijk.
Maar buiten dat verbaas ik me er steeds over dat mensen motoren bestellen met as 6.35, dat is voor amerikanen, die kunnen toch al niet construeren. :mrgreen:
En als ik die motor dan zie zit verderop gewoon een dikkere as in de lager, afgedraaid zonder meerwaarde dus. Dat noemen ze in managers termen een verlies-verlies situatie. ( maar dat zul je ze niet horen zeggen want er wordt van ze verwacht dat ze alleen win-win verkopen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door mostudio »

Er is wel een oplossing. .. kost weer wat meer dan een twede motor er bij ma ja .
Motor vervange voor een prop met pully er op dan op de prop as de motor. Geen last van lagerbelasting van de motor.
Spannen van de riem geeen probleem.
Spanrol met exenter gat met bout er in.

Opmerking de lagers op de spindels die ik zie in jouw ontwerp zijn zelf instellende lagers in alu huisje. Kosten 3 a 4 euro p.st.
Ik heb er mee gewerkt zijn leuk voor simpel asje maar niet voor jouw ontwerp.
Je kan beter nog twee 6000 lagertjes met een sim ring er tussen gebruiken en de binnen ringen naar elkaar toe trekken als het echt goedkoop moet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Low budget protaal frees

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En zo'n enkele tussenriempje zit toch vaak niet zo strak als zo'n lange, omdat je daar eigenlijk de rek al uit de riem wilt spannen. Op een klein stukje is dat stukken minder belangrijk.
Ik zou verwachten dat dat niks uitmaakt zolang-ie maar een voorspanning groter dan 0 heeft?

In het belastingsgebied waar we het hier over hebben (bijna niks) gedraagt zo'n riem zich als lineaire veer zou ik zeggen. Dus als ik nu begin met voorspanning 0 en ik trek er met 100N aan met de motortjes, dan rekt die riem X millimeter. Heb ik nou 100N voorspanning dan is die riem al X uitgerekt. doe ik er nog eens 100N bij dan heb ik 2X. Verschil is nog steeds X...

Tegen wapperen en klapperen zal het wel helpen.
Maar buiten dat verbaas ik me er steeds over dat mensen motoren bestellen met as 6.35, dat is voor amerikanen, die kunnen toch al niet construeren. :mrgreen:
Als het echt voor amerikanen was, dan was die as 6.35" :lol:
mostudio schreef: Je kan beter nog twee 6000 lagertjes met een sim ring er tussen gebruiken en de binnen ringen naar elkaar toe trekken als het echt goedkoop moet.
En dat truukje werkt nog verbazingwekkend goed ook....

Tikje meer wrijving dan echte hoekcontactlagers (niet spannend), lagere axiale belastbaarheid dan echte hoekcontactlagers (eveneens niet spannend hier).
Andersom is trouwens een tikje stijver, dus buitenringen tegen elkaar en een shimringetje tussen de binnenschalen. Wel iets lastiger te construeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door hainjedaf »

Zo duur zijn 32xx lagertjes toch ook niet?
Ik heb overal 32xx met shims. Moet alleen nog .05 shims hebben.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Low budget protaal frees

Bericht door mostudio »

Dubbel rij hoekcontactlager heeft speling vanzich zelf niet veel maar toch.en is niet nastelbaar. Een 6000 lagertje van skf kost nog geen 5 euro.
Het probleem met sim ringen is dat de dunste maat 0.05 mm is en dat is echt te veel voorspanning. Je praat hier over een 0.01 of nog minder. Dus het makkelijkst is een sim ring van een 1 mm op de buitenring. Kom je lekker voor je lagerhuis op een volle maat uit. As ligte perspassing moer m10x1 fijne spoed makkelijk af te stellen. In de moer borgboutje met een stukje brons er onder kan je hen borgen op de schroefdraad zonder het te beschadigen.
Die moer maak je makkelij zelf.

Moer maken borg bout gat maken stukje brons of alu er in lijmen met borgmiddel.borgbout er in en de m10x1 tap er weer doorheen en mooier kan je het niet hebben.
De lijm druk je met de borgbout wel een klein beetje los zodat de borgbout borgt
Plaats reactie