Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

The proof is eating the pudding......
Gewoon een bestellen kost je de kop niet.
Zeker de originele kost E100+ maar vergeet niet dat er engineeringskosten in een cnc
controller kaartje zitten, zowel aan hardware kant als ook in de embedded software.
Terwijl die Chinezen domweg alles maar kopiëren en met "kinderarbeid" printjes assembleren.
(En dit dan ook nog.... we zien het dagelijks op TV de grote smog problemen.

Succes met je project
Cees
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Ik vond via de zoekfunctie een bericht van Tantan van vorig jaar die nog een leafboy in de aanbieding had.
Zal morgen wel verstuurd worden :P
Nu dat probleem getackeld is ga ik me bezig houden met het stralen van de machine en een nieuwe verflaagje.
Ook ga ik hem even natekenen en Inventor en alles inmeten...
Tegen de tijd dat de KO spindels van Chai hier zijn heeft ie weer een mooi kleurtje.
Bedankt weer voor de tips mannen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:Terwijl die Chinezen domweg alles maar kopiëren en met "kinderarbeid" printjes assembleren.
(En dit dan ook nog.... we zien het dagelijks op TV de grote smog problemen.
Cees
Maar we willen wel allemaal een foute telefoon......
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Leeuwinga »

Maar we willen wel allemaal een foute telefoon......
Ja helaas er zijn domweg geen andere en om nu weer de trom te gebruiken gaat zo
moeilijk bij Whaps appen :mrgreen:
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

We willen ook alles naar LED ombouwen... Zelfde verhaal! Die LEDS komen allemaal uit China, Taiwan, Korea, Japan enz. En het fosfor dat gebruikt wordt in elke LED is ook geen prettig goedje. :roll:
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Inmiddels zijn alle belangrijke onderdelen nagetekend om de KO spindels en motoren in te tekenen.

11056

Bij Longsmotor gister avond een setje besteld:

http://www.ebay.nl/itm/German-Ship-Nema ... 1903300450

Tip: Contacteer Mary eerst voordat je iets besteld en vraag of het buiten Ebay om ook kan. Scheelde mij 15 euro.
Nog altijd via Paypal dus gewoon zekerheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door benkr »

Als ik je mag adviseren, probeer dan een andere motor te kiezen, die 9mH zelfinductie maakt dat je of met een hele hoge voedingsspanning moet gaan werken, of dat je echt geen hogere toerentallen kunt gebruiken.
Met de 36V voeding die je er bij krijgt wordt dit vrijwel zeker niets.
Heb je ook nog die Longs Motor drivers die je niet kunt tunen, in mijn beleving gewoon niet doen.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Het is de 23HS9430 uit mn hoofd en die heeft een inductie van 6,8mH. Door velen een aanbevolen set... :oops:
En die driver, de DM542A is een clone van Leadshine. Ook geen verkeerd dingetje is gebleken bij mn vorige frees.
Deze frees heeft een bedoppervlak van 450x160 met een effectief bereik van 290x140... Lijkt me niet nodig om daar meters per minuut te halen, of zeg ik iets geks? :oops:

De Leafboy77 is inmiddels binnen en reageert op Mach3.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door EBos »

Ik heb voor mijn machine de leadshine DM556 drivers. Bevallen mij prima.
Zijn digitale stepper drives. Stappen motoren draaien hier ook stiller door.

https://www.youtube.com/watch?v=iryj1bJlAd4

Meter per minuut heb je wel nodig. Ik neem aan dat je niet met 1000mm/min terug naar je home gaat....

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Alle DM drivers zijn digitaal en dat is een behoorlijk verschil met analoge drivers qua geluid. Staan genoeg filmpjes op youtube van muziekjes uit steppers haha.

Ontopic: Ik doel meer op 5 tot 10 m per minuut. Beetje snelheid mag wel.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

De KO spindels zullen een dezer dagen binnen komen en de elektronica is binnen.

Nou heb ik bij mijn vorige machine gebruik gemaakt van 2 kogellagers die aan de buitenkant opgesloten tegen elkaar zitten in een huisje, en de as zit aan de binnenkant opgesloten met een moer.
Maar ik was aan het denken... De krachten op de spindel zijn voornamelijk axiaal in plaats van radiaal. Kan ik niet beter de spindel met taats lagers opsluiten?? Ik zag bij het demonteren van de handwielen van de BFE65 dat deze spindels ook met taats lagers vast zitten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Dan kun je nog beter 2x taats + 1x groefkogellager of naaldlager gebruiken. Je hebt namelijk wel radiale krachten, en daar kan een taatslager niet tegen. Mijn BF20 lostte dat op door een boring in het gietijzer als glijlager te gebruiken.

Maar tegen de tijd dat je daaraan begint dan zijn 2 72xx hoekcontactlagertjes of desnoods een enkel 320x dubbelrij-hoekcontactlager een zeker zo betaalbare en compactere optie. Zo'n 32xx lager heeft een fractie ingebakken axiale speling, maar je hebt het dan over 7 micrometer oid. Lijkt me bij jouw machine niet de bepalende factor.

Gaat het echt om de goedkoop, dan kom je met de axiale speling van 2 gewone 6xxx kogellagers uitshimmen ook nog een heel eind.

Kijk eens bij lagerboer.nl of je wat geschikt kunt vinden. En anders heeft De Technoshop betaalbaar SKF.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Welke radiale krachten staan er dan op een spindel?? Even los van de zwaartekracht die op een horizontale spindel werkt ;) De radiale krachten worden door de zwaluwstaart geleiding opgevangen, en de axiale krachten door de spindels... Of moet ik terug naar school? :roll:

Voor de duidelijkheid: De steppers worden rechtstreeks op de assen gemonteerd zónder vertraging via tandriemen enz...
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Hobbymat BFE65 ombouwen naar CNC

Bericht door Flupke85 »

Hallo allemaal.

Lang geleden dat ik hier wat gepost en gelezen heb, maar ik ben weer terug. Door het bouwen van een nieuwe escaperoom was het virus even weg, maar ik heb vorige week dit project weer opgepakt.
Net voor het eerst wat baantjes gefreest vanuit mach3 :lol:

De 1204 en 1605 KO spindels doen het goed, maar de motoren liggen wéér dwars. De gebruikte motoren zijn van Longsmotor, Nema23, 3NM.
Net zoals mn vorig project heb ik boven de 1500 mm/min stappenverlies. Bij het vorige project dezelfde motoren gebruikt met DM542A drivers (op 36VDC) en de bekende gratis LPT1 bob op 24VDC.
Bij dit project dus de Nema23, 3NM steppers, Gecko 202 drivers (op 36VDC) en leafboy77 bob.
Nou heb ik bij het vorige project al flinke vooruitgang geboekt door de pulslengte in Mach3 op 8ms te zetten ipv 1 t/m 5ms, maar ook nu kom ik niet boven de 1500 mm/min uit, want dan hangen mn motoren vast.

Wie gebruikt deze motoren ook en haalt hogere snelheden??
Plaats reactie