Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

de pruil-lip?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Zo, vastlager X-as klaar.

Gisteren nog wat vuurwerk gemaakt. Net zoals driekwart van Nederland, maar dan goedkoper.
Afbeelding

Vandaag ermee verder gegaan:
Afbeelding

Viel nog niet helemaal mee. De eerste poging was een freeswerkje uit 1 stuk, maar koudgetrokken staal verandert dan al snel in een wokkel. Tweede probleem: meten met een schuifmaat is leuk, maar als je een paar metingen doet die je met elkaar moet verrekenen heb je al gauw een fout die oploopt.
Besloten om het ding maar uit 2 losse delen te maken, op de draaibank te stellen (met de meetklok), en te lassen. Plaat voor op de Emco ging vlekkeloos, lagerhuis niet zo. Ik had een tap die afbrak in 1 van de dekselgaten. Gewone tappen en blinde gaten zijn toch niet wat eigenlijk. Kostte veel moeite om die nog enigzins te verwijderen en de draad heel te houden; de optie om een groter gat te boren was er niet want er zit een 0,5mm wand tussen het lager en de boutgaten.
Dekseltje is trouwens gewoon een plat stukje staal; het lager steekt 0,025mm boven het oppervlak van het lagerblok uit. Dekseltje erop, en de boel zit axiaal opgesloten.

Dat lagertje is trouwens ook een leuk ding: een INA ZKLN1034-2RS. Dat ding kende ik niet, maar het is een dubbel hoekcontactlager met 2 losse binnenringen speciaal voor het lageren van spindels. Trek die binnenringen tegen elkaar aan, en je zet het lager onder 4,8kN voorspanning. Axiale runout word opgegeven als <2um, stijfheid als 325N/um axiaal , 25Nm/mrad kantel. Leek me ook wel een leuk ding om ooit eens nieuwe lagerblokken voor de frees mee te maken want die Chinese dingen hebben vast het eeuwige leven niet. Maar helaas, die krengen kosten nieuw dik 400 euro per stuk.
Het is toch niet een standaard elcheapo kogelomloopje wat ik gekregen heb geloof ik.

Lassen ging prima. De boel monteren, uitklokken, vastzetten, en met een paar puntlasjes vastzetten. De lasjes zijn heel klein tov de minimale staaldikte van 9mm dus het bleef allemaal netjes op z'n plek.

Past het naaldlager voor de andere kant nog?
Afbeelding

Yup. Kap kan nog mooi dicht.

Na een beetje zagen en boren:
Afbeelding

Het ruwe zaagwerk netjes op maat frezen en vastzetten met een paar boutjes is voor de volgende keer.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Tonybryden »

Ziet er netje uit Dabit.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mark v »

mooi die foto's erbij!

heb ik als leek het idee wat je bedoeld en wat er gebeurd
if everything else fails... read the manual
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door MichielB »

Ziet er goed uit. De mooie boutjes doen het hem :mrgreen: .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

MichielB schreef:Ziet er goed uit. De mooie boutjes doen het hem :mrgreen: .
Ja, alleen hebben we de maten 'te lang' en 'te kort' meegenomen :lol:

Nog een beetje verder gekomen. Naast dingen als dat loslager vastmaken, draaibank vastzetten aan de ondergrond, etc. nog wat aan de Z-as gedaan:

Afbeelding

Poelies (AT5 26t) en riem zijn overgebleven van de freesmachine, besloten om het daar maar mee te doen. De flens van de poelie is iets afgefreesd (wat een drama om zo'n ding in te spannen zeg) zodat ik dat stuk 9mm op de kogelomloop niet hoefde te gebruiken.
Poelies zijn op de assen gemonteerd met Loctite 603.

Het viel me tegen wat ik nog aan lengte stalen pijp op het Z-as moerblok kwijt kon als hete-spanen afscherming. Nouja, centimeter of 7 is toch al meer dan niks. Maar misschien toch eens kijken of er ergens zo'n veer te vinden is.

En zoals iemand anders al ooit zei: 'metaalafval bestaat niet'. Ik had nog net een mooi stukje profiel over. NEMA23 gatenpatroon+verdieping erin gefreesd, 2 M6 boutjes om het vast te zetten, klaar. Het is een lowcost ombouw...

Wel was ik zo slim geweest om eerst alle poelies op de assen te lijmen. Ja, dan past je beugeltje niet. :roll:
Gelukkig is die Loctite ook weer zo los. Men neme een grote vlam:

Afbeelding

Even tellen hoe lang het duurt totdat de waterdruppels die zich vormen op het aluminium verdwenen zijn, en dan nog 2x zo lang doorstoken. Dan zit je goed. Truukje van Linki, kun je blind op vertrouwen.
Als-ie warm genoeg is wip je 'm er zo af met een schroevendraaier (passing was al nauw om te beginnen)
De as van de motor zelf is op dat moment een graad of 50. Kun je nog gewoon vastpakken. Daarom dus: gaskraan vol open.

Inmiddels had ik net voor oud&nieuw ook een pakketje uit Hong Kong met zo'n Multifix houder erin. Daar ook maar meteen een lief klein stalen vulblokje voor gemaakt; frees stond toch nog te brommen.

Afbeelding

Ik kwam er ook achter dat een beetje doorvoeden met boren ook wel goed werkt. 2200rpm (durfde niet veel lager; voor boren heb je redelijk wat koppel nodig), 125mm/min voeding, en je duwt een 6mm boor zo zonder gedoe ineens door 40mm dik staal heen en het gat is nog recht ook :shock:
Met rustiger aan doen word het vanaf een 25mm diepte toch lastiger; dan hoor je spanen knarsen in het gat en moet je regelmatig terugtrekken.

Gemonteerd en uitgeklokt (parallel aan de X-as):
Afbeelding

Ik denk dat de A grootte Multifix ipv AA helemaal niet had misstaan. Maar dit is ook prima; kleinere dingen zitten minder snel in de weg.

Centertjes zijn ook gecontroleerd dat ze in 1 lijn staan. De drieklauw moet ik nog een poets/invetbeurtje geven.
Als dat gebeurd is kan ik verder met de elektriek; als ik de stappenmotoren aansluit zou het in principe al moeten werken...
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

Gaaf! Ziet er goed uit
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door FSSF »

Zo schiet lekker op zeg 8)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door skillalot »

Even zodat ik een beetje een idee erbij krijg waar we over praten, hoe groot is dat stalen blokje waar die multifix op staat?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Sven »

Bart, zeg nou eens eerlijk, is het niet vervelend dat het zo snel gaat?
Had je niet liever enorme hoeveelheden minuten verspild aan alles vanaf nul zelf bouwen? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:Even zodat ik een beetje een idee erbij krijg waar we over praten, hoe groot is dat stalen blokje waar die multifix op staat?
Ik gok 107.3 mm. :lol: Wat kunnen we winnen ?

Mooi hoor, werkt wel aanstekelijk, helaas moet ik weer wat voor klanten doen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

FSSF schreef:Zo schiet lekker op zeg 8)
Een werkende freesmachine, wat afvalijzer en wat vriendjes op dit forum (Linki heeft me heel uitstekend geholpen met een paar dingen) ter beschikking hebben scheelt een hele hoop! 8)
De boel gewoon simpel rechttoe-rechtaan-niksbijzonders houden scheelt ook; er zit eigenlijk niks op dat ingewikkeld genoeg is om naar tekenen+CAM te hoeven grijpen en 'in het werk' meten, naar de frees rennen, meteen maken en assembleren is ook wel snel.
Zoals gewoonlijk gaat er wel weer een aanzienlijk deel van de tijd op aan stoeien met de zwenktaster.
skillalot schreef:Even zodat ik een beetje een idee erbij krijg waar we over praten, hoe groot is dat stalen blokje waar die multifix op staat?
100x80x39mm. Koudgetrokken staal, dus heel voorzichtig beide zijden van het blok frezen anders trekt het zo krom als een banaan.

Voor het geval dat iemand anders met een zelfde Emco of kloon daarvan (Huvema bijvoorbeeld) hetzelfde wil:
De kamers voor de M6 inbusbout-koppen zijn 18mm diep gemaakt zodat standaard M6x30 boutjes passen. Van te lange bouten word het niet stijver, te diepe kamers zijn ook niet handig, dus dit was wel een aardig compromis.
T-gleuf moeren heb ik niet gemaakt; een gewone M6 moer schuift precies in die sleuven van de kruistafel.
Afstand tussen de T-gleuven is 75mm dus de gaten staan 12,5mm van de 100mm-kant af. Om wat meer flexibiliteit te hebben kwa heen en weer schuiven zijn de boutgaten op de 80mm zijde 20mm uit de kant geplaatst.
Tekeningen heb ik niet; al het spul is uit de losse pols gefreesd.

De plaatsing van het vulblok/multifix is nu zodanig dat ik het 'normale' draaiwerk (zeg tot 50-60mm) kan doen met zoveel mogelijk oppervlak van de kruisslede-zwaluwstaart in contact.
Sven schreef:Bart, zeg nou eens eerlijk, is het niet vervelend dat het zo snel gaat?
Had je niet liever enorme hoeveelheden minuten verspild aan alles vanaf nul zelf bouwen? :)
Ik heb nog steeds het idee dat die Emco een tussenstap is, een leertraject zeg maar. CNC-frezen heb ik ook moeten leren, en pas toen ik het een beetje kon wist ik wat ik nou eigenlijk wilde hebben. Ik vermoed dat ik over een jaar, twee jaar wel toe ben aan een maatje degelijker. Daarom dat ik deze CNC-ombouw wat simpel (zo'n L-profieltje om je stepper te monteren is nou niet echt het toppunt van goed ontwerp zeg maar) en goedkoop hou met voornamelijk gerecycled 'afval' (oud moederbord met 2 LPT-kaartjes, gerepareerde stepperdrives, reststukjes staal, etc.) en ik de leuke Parker servootjes enzo nog even op de plank laat liggen....
hugo stoutjesdijk schreef: Mooi hoor, werkt wel aanstekelijk, helaas moet ik weer wat voor klanten doen. ;-)
Ja, bij jou beneden staat ook nog iets leuks geloof ik :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door tuurbo »

Waar heb je dat leuke multifix dingetje besteld?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

http://www.createtool.com/

Verzending viel mee; 28 euro. Spul is met DHL verzonden, dus er kwam wel nog 40 euro aan bijkomende kosten bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie