Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

image.jpeg
Hoi , mijn naam is Andre,
Ik ben pas in het bezit van een Emco F1-p Mill ,
De Assen X,Y,Z,A werken perfect. Via een breakout board (HG08- mach3)
De spindle motor word apart aan gestuurd door een Servo drive genaamd: HG2S-16035 mét een braking circuit genaamd: BRKC-180 (volts)
(Zie tekening in de foto)
Op de spindle motor is een rotery encoder geplaatst, én mechanisch verbonden.

mijn probleem is een raadsel voor mij, ik heb, zover ik weet, alles geprobeerd om mijn spindle motor draaiend te krijgen. de spindle motor is een DC-motor van max. 180 volts, op de spindle motor is een rotery encoder geplaatst, met de uitgangen A en B en Z( maar de Z gebruik ik niet). het breakout board (5-assen)is een HG08 mach3, besteld bij (CNC4YOU) de Assen X,Y,Z, en A, werken perfect. De B ingang word gebruikt voor de spindle motor. ingangen zijn: gnd, VCC, CK, CW, EN (EN Niet aangesloten). De eerste 5 zijn aangesloten op een DG2S-16035 Servo drive (met 8 ingangen totaal) via een UTP kabel. ingang 1(CK) 2(CW) 3(GND) 4(NOT USED) 5/6(VCC) 7(Extern DC power) 8 (Extern DC gnd). de Encoder ingang van de DG2S-16035 is verbonden via een UTP kabel aan een Encoder Interface, en de Encoder Interface is weer verbonden met de rotery Encoder op de spindle motor. samengevat: ik heb alle draden, kabels, gecontroleerd op breuken, maar alle kabels zijn goed. De instellingen in Mach3 (zie foto's). Ik heb voor de zekerheid alle componenten gewisseld met nieuwe componenten, dat wil zeggen, de DG2S-16035, de External Braking Circult Connector, Encoder Interface, en zelfs het Breakout board(HG08), de rotery Encoder, on The spindle motor, het resultaat was het zelfde, geen draaiende spindle.

Ik heb alleen foto's met de extensie . JPG, PNG, maar er kunnen geen JPG, PNG, pic's worden geplaatst hier.....

Ik hoop dat jullie mij kunne helpen met dit probleem.

Andre...
11337
Laatst gewijzigd door andre13442cnc op 16 jan 2016 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door hilberth »

Hoe je plaatjes upload? Hier staat hoe: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068
Think it, draw it, make it.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

hilberth schreef:Hoe je plaatjes upload? Hier staat hoe: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068
Ok, alvast bedankt voor de info....
Gebruikersavatar
Baileybots
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2011 15:47
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door Baileybots »

Vraag: werkt de servo drive wel als je hem direct aan de pc hangt? en de setup software draait? lees namelijk in je betoog niets over dat je de drive heb geconfigureerd? en of getest? doet hij dan wel of ook niet? hoe heb je bedacht e.e.a. aan te sturen? 0-10V, step dir, of??? :idea:
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

Baileybots schreef:Vraag: werkt de servo drive wel als je hem direct aan de pc hangt? en de setup software draait? lees namelijk in je betoog niets over dat je de drive heb geconfigureerd? en of getest? doet hij dan wel of ook niet? hoe heb je bedacht e.e.a. aan te sturen? 0-10V, step dir, of??? :idea:
met deze software (servoconfigurator3) kan ik de waardes uitlezen van de servo drive, zie foto.
de waardes zijn, volgens mij, een voorstel voor de instellingen.
http://www.cncdrive.com/Servoconfig3.html
met ANALYSE kan ik de motor starten, maar valt direct in storing, mét de waardes op de foto...


11338
Gebruikersavatar
Baileybots
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2011 15:47
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door Baileybots »

Plaatje is zo klein dat ik het allemaal niet kan lezen, maar ik geloof wel dat je je probleem in de servo drive en of motor hebt zitten, als e.e.a. in de test modes via de software al niet wil werken..... :?:
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

Ok, ik zal er me in verdiepen, alvast bedankt
Gebruikersavatar
Baileybots
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2011 15:47
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door Baileybots »

Nog even ter aanvulling/overweging:

Het lijkt er op dat mogelijk - de instellingen / aansluitingen / werking, ect van de encoder niet goed zijn.
Als hij wel op start maar daarna gelijk in storing gaat kan het mogelijk zijn dat de drive de motor aanslingert maar niet de gewenste gegevens terugleest en daarom de zaak in storing gooit?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door benkr »

1. waar woon je, misschien woont er iemand vlak bij je die eens kan komen kijken.

2. die foto's zouden heel verhelderend zijn denk ik, mits ze van goede kwaliteit zijn, die ene foto die ik nu zie is gewoon te slecht om daar wat in detail op te zien.

Ja, die servodrive moet eerst in de testmode goed werken anders heeft de rest geen zin, configureren en controleren dus.
Vraagje, die encoder en de signalen daarvan, heb je die wel goed aangesloten, zijn heel vaak differentieel (2 draads per signaal)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door benkr »

Zie dat je die hebt aangesloten met een UTP kabel, let op! sommige UTP kabel hebben een ingebouwde twist, dat werkt hier niet, let daar op.
Heb even in de driver manual gekeken en zie daar dat je geen standaard computer UTP kabel kunt gebruiken, dan kloppen de de aderparen niet en dus is het geheel storingsgevoelig, als de kabel een twist heeft dan werkt het helemaal niet. Gewoon zelf een kabeltje maken, connectortjes kopen en met zo'n tang van 3,95 bij de bouwmarkt er aan knijpen.

De encoder moet wel op de drive worden aangesloten met 6 draden, anders heb je dat kleine aanpassingsprintje nodig wat in het drivermanual hfdst. 3.1.4 wordt genoemd. Dus A+, A-,B+,B- +5V en GND.

Vermoed dat hier het euvel wel mee zal zijn opgelost.
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

Ik zal eerst alles op een rijtje gaan zetten....
Alvast bedankt voor de info.....én de moeite..

Andre
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

benkr schreef:Zie dat je die hebt aangesloten met een UTP kabel, let op! sommige UTP kabel hebben een ingebouwde twist, dat werkt hier niet, let daar op.
Heb even in de driver manual gekeken en zie daar dat je geen standaard computer UTP kabel kunt gebruiken, dan kloppen de de aderparen niet en dus is het geheel storingsgevoelig, als de kabel een twist heeft dan werkt het helemaal niet. Gewoon zelf een kabeltje maken, connectortjes kopen en met zo'n tang van 3,95 bij de bouwmarkt er aan knijpen.

De encoder moet wel op de drive worden aangesloten met 6 draden, anders heb je dat kleine aanpassingsprintje nodig wat in het drivermanual hfdst. 3.1.4 wordt genoemd. Dus A+, A-,B+,B- +5V en GND.

Vermoed dat hier het euvel wel mee zal zijn opgelost.
In bovenstaande tekening van dit onderwerp, staat dit aanpassingsprintje als "encoder interface"
A+, B+, +5V, GND, zijn correct aangesloten.....
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

andre13442cnc schreef:
benkr schreef:Zie dat je die hebt aangesloten met een UTP kabel, let op! sommige UTP kabel hebben een ingebouwde twist, dat werkt hier niet, let daar op.
Heb even in de driver manual gekeken en zie daar dat je geen standaard computer UTP kabel kunt gebruiken, dan kloppen de de aderparen niet en dus is het geheel storingsgevoelig, als de kabel een twist heeft dan werkt het helemaal niet. Gewoon zelf een kabeltje maken, connectortjes kopen en met zo'n tang van 3,95 bij de bouwmarkt er aan knijpen.

De encoder moet wel op de drive worden aangesloten met 6 draden, anders heb je dat kleine aanpassingsprintje nodig wat in het drivermanual hfdst. 3.1.4 wordt genoemd. Dus A+, A-,B+,B- +5V en GND.

Vermoed dat hier het euvel wel mee zal zijn opgelost.
In bovenstaande tekening van dit onderwerp, staat dit aanpassingsprintje als "encoder interface"
A+, B+, +5V, GND, zijn correct aangesloten.....
De UTP kabel heeft geen twist, de spindle motor van de machine heeft volgens de vorige eigenaar, gedraaid, in deze situatie ...
andre13442cnc
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:18
Contacteer:

Re: Emco F1-p Mill , spindle motor probleem

Bericht door andre13442cnc »

andre13442cnc schreef:
benkr schreef:Zie dat je die hebt aangesloten met een UTP kabel, let op! sommige UTP kabel hebben een ingebouwde twist, dat werkt hier niet, let daar op.
Heb even in de driver manual gekeken en zie daar dat je geen standaard computer UTP kabel kunt gebruiken, dan kloppen de de aderparen niet en dus is het geheel storingsgevoelig, als de kabel een twist heeft dan werkt het helemaal niet. Gewoon zelf een kabeltje maken, connectortjes kopen en met zo'n tang van 3,95 bij de bouwmarkt er aan knijpen.

De encoder moet wel op de drive worden aangesloten met 6 draden, anders heb je dat kleine aanpassingsprintje nodig wat in het drivermanual hfdst. 3.1.4 wordt genoemd. Dus A+, A-,B+,B- +5V en GND.

Vermoed dat hier het euvel wel mee zal zijn opgelost.
In bovenstaande tekening van dit onderwerp, staat dit aanpassingsprintje als "encoder interface"
A+, B+, +5V, GND, zijn correct aangesloten.....
http://www.cncdrive.com/downloads/Diff_ ... manual.pdf
Plaats reactie