Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Tastertje-idee

Bericht door fcnh »

Arie Kabaalstra schreef:Het staat erbij wat het zijn. .. uitdruk pennen. ..Deze pennen worden gebruikt in spuitgietmatrijzen om het product uit te stoten, maar ook wel in dieptrek stempels om de strook te lichten
Je zou er de contact pennen van kunnen maken. .Er een draadje op snijden om er een tastbaarder van te maken..Dat wordt lastig. ..Ze zijn gehard :lol:
Neen, ik zou er geen draad op willen snijden maar in de kop van een boutje een gaatje boren van 2mm en het staafje er in plakken. Naar het voorbeeld dat Dabit heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat moet prima gaan..

maar...

https://www.jeveka.com/nl/catalog/penne ... pennen/g+c

Je kunt ook gewoon een doosje van de gewenste maat bij Jeveka kopen.. komt qua kosten op ongeveer hetzelfde uit.. en je hoeft er niets meer aan te doen.. :)

Voor mijn eigen tastertje heb ik eens een doosje van 100 2mm pennetjes gekocht.. 2x8 geloof ik.. 't blijft "tientjeswerk"...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Eerste paar VHM kogels zodat ik ze kan evalueren zijn binnen.
De CNC draaibank zit zo'n beetje op het punt dat-ie langzaamaan onderdeeltjes uit kan gaan spugen.

Binnenkort de tekeningen eens een update geven en een prototype maken van de variant met verstelbare kogelring.

(ik ben jullie niet vergeten...)
Laatst gewijzigd door DaBit op 28 dec 2020 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Inmiddels een aardig idee wat ik met een CNC-draaibank kan en hoe ik daar een beter apparaat mee maak met minder zweetdruppels. Die draaibank diet het heel aardig, dus weer eens terug waar het om te doen was.

Tekeningen nog wat aangepast dus. Ben er nog niet mee klaar; de lijmverbinding van staafjes in het 'sterretje' gaat ook verdwijnen bijvoorbeeld; ik kan nu mooie centrale asjes met complexere vorm in 1 keer draaien.

Maar dit wilde ik jullie alvast niet onthouden; eens kijken wat er aan commentaar op komt :lol:

Afbeelding

4 stel-inbusjes rondom. De kogelring is onder 45 graden afgeschuind, een viertal M2.5 stelschroefjes met punt maken het mogeliijk om die ring ietwat te verschuiven. Met 4 stelboutjes is dat waarschijnlijk ook makkelijker en logischer dan met 3; van 3 stelboutjes word ik gestoord.
Die 4 stelboutjes en de afschuining drukken de kogelring tegen het huis aan, weg flexibiliteit. Mooi, dat zag ik nou net niet helemaal zitten met de vorige oplossing met de boutjes van onder af en de kogelring als veer.
Zit er nou eentje wat losjes ooit, dan doen schotelveertjes onder de afstandsbussen dat ook nog.
Met die stelschroefjes kun je de boel stukmaken als je bokito gaat spelen, maar stiekum is de bovenlaag van geanodiseerd aluminium behoorlijk hard.

Bijkomend gevolg is wel dat het huis in diameter gegroeid is omdat ik wanddikte nodig had; nu 57mm. Moet het printje ook een beetje groeien.

Afbeelding

Vorm van het huis is ook veranderd. Met deze vorm kan ik makkelijk het hele huis in 1 opspanning maken en nadraaien in 1 continu pad van rechts naar links. Dan is-ie zo glad als een babyhuidje, komt-ie mooi uit de anodisering en alles is concentrisch. Die extra metaalmassa komt wel van pas als je het ding in ijlgang tegen de machineklem aan laat varen, minder kans dat er iets krom gaat.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

DaBit schreef: Maar dit wilde ik jullie alvast niet onthouden; eens kijken wat er aan commentaar op komt :lol:
Grote Smurf! Duurt het nog lang?

DaBit: Niet lang meer!

:lol:


Veelbelovend!
Wanneer is de eerste test met de nieuwe opstelling?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Nog een beetje tekenen aan de centrale as. Daarna denk ik dat er nog servomotor-monteren op de Emco tussendoor komt; de riempjes zijn al een ruime week onderweg van UK naar NL dus die zullen eerdaags wel in de bus vallen.

Dat is dan niet alleen de motor monteren, maar dan moet ik ook nog iets van een spindel-indexpuls fabrieken en een servodrive tunen. Kost meer dan een avondje. Maar dat betaalt zich kwa tijd wel terug; kunnen indexeren en gaten boren op de draaibank scheelt weer een opspanmal maken voor de freesmachine.

Daarna schat ik zo dat de eerste serieuze test van die servo op de Emco deze behuizing word....
Beetje titaniumdraad moet ik ook nog hebben om meerdere dingen in het anodiseerbad te kunnen hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Sterretje en opname-as in de steigers, details komen ook mede dankzij een lesje constructiedingetjes van Linki:

Afbeelding

Afbeelding

V-groefjes in het 'rode' deel zouden licht hol moeten worden (da's makkelijker te maken dan wat extra materiaal weg). Als de flens op de opname-as dan via een isolerend iets (groen) de staafjes in die groef drukt dan is de locatie bepaald. Zonder lijm, dat word afkicken voor deze epoxyfanaat :lol:

Of ik iets van een fiberringetje zoek voor dat groene ding of een randje draai waar iets duns op gaat moet ik nog even over prakkizeren.

Centrale M5 gat loopt helemaal door de as. Een stelschroefje houd de veer tegen. Tapt makkelijker, en ik kan prutsen met de veervoorspanning.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En voor dat rode ga je dan technisch keramiek gebruiken ?
Als je het van kunststof maakt, ga ik er in ieder geval nooit een bij je bestellen. ;-)
O nee, dat werd isoleren geanodiseerd aluminium natuurlijk. :oops:
Blijf ik me toch afvragen of de starre verbinding stylus <> 3 asjes via een rubberen/fiber/ander flexibel ding op die manier gegarandeerd blijft.
( niet om de theoretisch volledig correcte 5 punts kinematisch verantwoordde klemming af te kraken, maar )
Ik vind een aluminium schijfje met 3 gaatje rondom, pennentjes er in met loctite toch nog steeds de simpelste oplossing.
En om die gaatjes rondom te boren is hulp, of een simpel opspanmalletje ook nog wel te bedenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:O nee, dat werd isoleren geanodiseerd aluminium natuurlijk. :oops:
Yup, dat is het simpelste voor mij. Aluminium freest prima, is makkelijk te verkrijgen voor hobbysmurven, en anodiseren is het werk ook niet.
Blijf ik me toch afvragen of de starre verbinding stylus <> 3 asjes via een rubberen/fiber/ander flexibel ding op die manier gegarandeerd blijft.
( niet om de theoretisch volledig correcte 5 punts kinematisch verantwoordde klemming af te kraken, maar )
Ik zie zo gauw niet waarom niet? Rode ding zit dmv 3 boutjes met voorspanning verbonden met de tasteras en dat rode ding bepaalt.

Enige gezeik is natuurlijk dat op het moment dat het 'groen' iets indeukt omdat het kruipt dat het vlak waarin de staafjes liggen en de opname-as niet meer haaks staan. Dat pleit dan wel weer voor een kraagje draaien en er een heel dun isolerend laagje op te doen. Schijfje vloeipapier ofzo.

Raar idee: Of eens simuleren wat aluminium ipv staal doet kwa vervorming, kan die ook het anodiseerbad in. Kwa degelijkheid zou een stukje geanodiseerd 2024-T6 of 7075-T651 het best prima moeten doen lijkt me. Basismateriaal 78HRB, toplaag ~55HRC, de truuk is alleen om de toplaag dik genoeg te krijgen.
Ik vind een aluminium schijfje met 3 gaatje rondom, pennentjes er in met loctite toch nog steeds de simpelste oplossing. En om die gaatjes rondom te boren is hulp, of een simpel opspanmalletje ook nog wel te bedenken.
Die gaatje rondom boren zou straks niet zo'n probleem meer moeten zijn, voor zover het dat al was (malletje met 3 paspennetjes op 120 graden, verticaal, gaatje boren, draaien, gaatje boren, draaien, gaatje boren).

Ik maak me meer zorgen om de maatvastheid en anodiseren van die zeg 3xD diepe gaten (niet blind dan, overigens). Lekker consistent aanetsen kun je het niet; waterstof en verzadigde NaOH oplossing komt niet makkelijk weg. Consistent anodiseren is vervolgens ook niet makkelijk; de stroomdichtheid in dat gat gelijkmatig zien te krijgen is ook niet simpel.

Aan de andere kant: als ik die hele tasteropname+sterretje uit 1 stuk aluminium kan fabriceren en de pinnetjes erin kan krimpen of desnoods lijmen met een minimale laagdikte dan is dat misschien verderop in het proces wel wat ellende in de trant van gekoeld en bewogen zuurbad, lage stroom en lange anodiseertijd waard.

Hmm.. 't is toch ook nooit simpel he? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Simulatie is quick&dirty, maar het geeft een ordegrootte.

Afbeelding

Na gaatjes boren en pennetjes monteren liggen die net zo goed niet exact in 1 vlak als met de V-groeven, maar wel stabiel vast.

'stijfheids-technisch' zou er niks op tegen zijn om het hele centrale deel uit 1 stuk aluminium te maken. De stylus is vele malen minder stijf.

'uitzettings-coefficient-technisch' is er ook geen bezwaar. Voor 99% van de mensen is dat niet significant, en wat er overblijft weet daar wel mee om te gaan als het een keertje nodig is.

Houden we 'degelijkheid' over; aluminium is nou eenmaal niet zo'n degelijk materiaal. Lijkt me op deze plek ook geen bezwaar; het heeft weinig te lijden en een dikke anodisering voorkomt beschadiging van het stylus<->opname vlak.

Hmm... Het hele zwikkie uit 1 stuk in 1 opspanning gefabriceerd heeft toch wel een hoge aantrekkelijkheidsfactor...
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Tastertje-idee

Bericht door Lude »

Ik ben een klein beetje nieuwsgierig hoe het gaat met de 3D taster :?:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Slecht, om eerlijk te zijn.

Mijn eigen modelletje heeft inmiddels veel last van 'hangende contacten', dus soms net niet lekker terugkeren naar ruststand. Even jutteren met de contacten en het is weer weg, maar dat moet ik wel steeds regelmatiger doen. Ik heb de detectie-treshold van de contactweerstand al eens op 100 ohm gezet en de veerdruk verhoogd, wat eigenlijk niet uitmaakt. Tijdelijk werkt het, maar dat komt doordat je de boel 'verstoord' hebt.
De contacten pulsen met een hogere spanning en vermogen herstelt soms de weerstand, soms niet.
Er gebeurt op het oppervlak van hardstaal dus toch wat.

Zorgwekkend.


Dan de proto's van de nieuwe iteratie.
NC-programmas voor de draaidelen (centrale as, huis) en freesdelen staan klaar. Stukken 7075-T6 aluminium liggen klaar. VHM kogels liggen klaar. Titaniumdraad om de boel in de anodiseertank te hangen ligt klaar. Tapje M2,5 ligt klaar. Etc.

Experimentje met een gat van 3,2mm boren, anodiseren, en daar een stukje 1/8" VHM in monteren is geslaagd. Past vrij nauw, dus wegetsen en aangroeien is voldoende in balans.
Na het anodiseren direct de pin in het gat verlijmen en dan pas de anodisering sealen is waarschijnlijk nog een betere volgorde, maar dat ga ik pas proberen op daadwerkelijke teststukken van 7075-T6. Vergulden zie ik nog steeds niet als oplossing, maar mocht het nodig zijn dan weet ik waar ik de benodigde werkstoffen kan krijgen om het contactspul van een goudlaagje te voorzien.

De hoofdreden dat er niet al een paar proto's draaien is eigenlijk voornamelijk 'het machinepark'. Ik had besloten dat ik met de ge-CNC-de Emco een stuk beter werk af kan leveren dan met enkel de frees, en het pad duidelijk voor ogen. De Emco moet z'n hoofdspil kunnen positioneren en met een livetool gaten kunnen prikken. Nu, gremlin hier, spook daar, dat lukt sinds kort, en verrekte mooi ook zeker als je een mooi scherp HSS freesje in die livetool stopt. Daar word DaBit vrolijk van. Kan ik dan eindelijk?

Nee, nog niet; mijn aanname dat je op een draaibank geen last hebt van omkeerspeling is in ieder geval voor de X-as niet waar, en backlashcompensatie of niet, je ziet het en er is licht maatverschil tussen de 'duwende' beweging en 'trekkende' beweging. Niet acceptabel. Zucht. :|

Vanochtend om 11 uur heeft de postbode dus een kokertje afgegeven afkomstig van Machinefabriek Harderwijk waar een stukje trapeziumspindel en een stelletje bronzen moertjes in moet zitten. Als dat spindeltje op z'n plek zit zou de Emco voldoende naar m'n zin moeten zijn om de onderdelen met een zodanige nauwkeurigheid te maken dat ik er ook blij mee ben.
Heb ik die Emco nou perse nodig? Nee hoor. Op de frees kan het ook en indien nodig is hulp ook maar een telefoontje ver weg. Wil ik het anders? Eigenlijk niet; ik heb nog steeds het idee dat het verreweg de beste manier is om de gewenste delen te maken.Wel had ik gehoopt dat het apparaat sneller in staat was geweest dit klusje te doen.

Maar als de nieuwe X-as spindel op z'n plek zit en ik heb geen gremlins meer waar ik niet omheen kan sturen dan ben ik er nog niet. Het gedonder met de huidige taster begon ook pas een aardige tijd na ingebruikname.
Ik had me eigenlijk al bedacht dat het protospul aan een Pokeys57E hangen en gedurende langere tijd data loggen (met zo'n Pokeys aan het netwerk en een cronjobje op de thuisserver geen enkel probleem) wel een goed plan zou wezen.

Oftewel:
Is het project op de achtergrond geraakt en verdrongen door andere interesses? Nee, dat niet. Emcootje CNC-en, livetool erop, servo erop voor positioneren hoofdspil, allemaal min of meer voor de tasterproductie.
Komen ze nog? Jawel, het zit nog steeds in de planning.
Wanneer dan? Kan nog wel enkele maanden duren; er zijn wat zaken die meer tijd kosten dan gepland en ik zal langduriger moeten testen. En eigenlijk zit er teveel tijd in machines prepareren voor het doel en dat is nog niet voorbij ook niet.
Mijn interesse is weg, vind je dat erg? Nee hoor, heel begrijpelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Leeuwinga »

het leven van een jonge? ondernemer kan hard zijn.
MAAR....nooit opgeven!
Succes, Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ach, ondernemer? Ik zie het nog steeds meer als service voor de forumleden omdat er eigenlijk nergens voor normaal geld iets fatsoenlijks te koop is. De bedragen die ik ervoor vraag zijn zodanig dat ik er niet gauw armer van word, maar van vakkenvullen bij de Appie H zou ik rijker worden denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie