3040T goede machine voor een beginner?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door andrefc101 »

lbeuker schreef:Misschien is het niet de meest geschikte hobby voor in een appartementencomplex. Dat kan natuurlijk ook een conclusie zijn.
dat is in ieder geval een waarheid als een koe..... je gaat tenslotte ook geen dikke V8 af lopen stellen in je woonkamer....
.....al brengt dit me wel op een idee, ff vragen straks thuis....
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door assink »

ik dacht dat er hier wel meer mensen op een appartementen complex zaten met een portaalfrees?
Er valt natuurlijk genoeg aan te doen om het geluid te beperken, zoals een omkasting.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door andrefc101 »

Een portaalfrees in een geluidsarm kassie, aardige uitdaging denk ik...
Eens een keertje iets frezen is dan wel heel iets anders dan productie denk ik. Misschien dan toch handiger om te kijken of je dat ding dan kan stallen bij een familielid, vriend, relatie of what ever.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door lbeuker »

Ik kan anders vanavond wel even de dremel in een stuk plexiglas zetten voor de beeldvorming. En dat waarschijnlijk x 1,5 doen :)

Vooralsnog is het alleen voor wat prototyping. Maar mocht ik het voor elkaar krijgen wil ik misschien wel kleine oplages maken.
Maar misschien moet ik naast wat voor machine dan ook het hele idee nog eens even goed overzien.

Soms ben je gewoon iets te enthousiast he :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door DaBit »

Als ik in een appartementencomplex woonde dan zou ik gewoon die frees neerzetten. Bijkomend gedoe hou je toch. Of je nou in een schuur zit en extra maatregelen moet nemen opdat het spul niet wegroest, of in een appartementencomplex waar je misschien wat aan de herrie moet doen (zal wel meevallen; de hoge snerp van een klein freesje in plexiglas komt niet door de muur heen)

Er staat heel toevallig een 3040 te koop nu.....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door michel pet »

3040 heeft als nadeel de spindels en de dc motor de 4060 heeft knapen spindel en watergekoelde motor met 800 of 1500 motor en stil.

http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-3040T-Rou ... SwA4dWJvzd

info.

http://www.ebay.co.uk/itm/USB-3-axis-CN ... SwBnVW8m-N
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door lbeuker »

Hoe moet ik dat zien ? Is zon 3040 een minimale instapper, en heb je meer stabiliteit en een stiller systeem als het gewoon minder hard moet werken voor hetzelfde?

Is een 4060 zoveel beter dan alleen een groter printeroppervlak? Hij is natuurlijk wel meteen 2,5x zo duur dus dat moet haast wel.

Zijn deze machines dan wel het 'goedkoop uit china' niveau ontschoten trouwens? Of mag je hier ook nog aardig aan de bak?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door michel pet »

spindels zijn beter geen speling echt kogelomloop dus .
motor is een Knape stille motor bij de 3040 is het een dc motor die ook niet goed te regelen is van af de kaart wat de 6040 model kan.
ebay.co.uk kopen scheelt je btw en snel thuis.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door DaBit »

lbeuker schreef:Zijn deze machines dan wel het 'goedkoop uit china' niveau ontschoten trouwens? Of mag je hier ook nog aardig aan de bak?
Kijk naar de prijs van een 'echte' CNC-machine met vergelijkbaar bereik, en trek je conclusies...

Maar maak het niet erger dan het is: het is niet zo dat je nou een bergje krom ijzer koopt dat je nog zelf in een CNC mag meppen ofzo. Die dingen doen het gewoon, en voor wat jij ermee wil goed genoeg ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door lbeuker »

Ah dan zou het dus wel een goed begin zijn. Eens kijken of ik er met die te koop variant uit kan komen.
Klein beginnen is wel zo makkelijk denk ik.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door lbeuker »

Het te koop ding gaat trouwens niet door. Dus kunnen we weer verder puzzelen :)

Ligt het aan mij of is er voor de huis tuin en keuken machientjes niet echt een 2e hands markt?
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door lbeuker »

Zo... na een weekje verder lezen, puzzelen nog meer lezen, wat hobbyen en nog meer lezen ben ik al aardig wat verder.

Ik heb al even met wat 3d materiaal een simpel ding gebouwd. Erg leuk voor het leerconcept, maar je merkt idd dat het hele flex gebeuren veel meer impact heeft dan je op het eerste gezicht zou denken. In elk geval prima om de software en beweging etc te testen.

Hoewel een alu zelfbouw wel verschrikkelijk tof is om te doen, heb ik voor nu niet de tijd daar echt de nodige aandacht in te stoppen. Als ik eenmaal iets heb staan kan ik altijd er nog wat nieuws bij bouwen.


Voor nu twijfel ik alleen sterk aan het volgende:
Rond de 500e. Lekker goedkoop starten, zal je vast goed wat plastic mee kunnen frezen/zagen. Vooral in verhouding goedkoop starten
http://www.ebay.nl/itm/NEW-3-AXIS-3040T ... 5731.m3795

En totaal onvergelijkbaar, deze 2. Wel 3x zo duur, maar dan meteen iets beter uitpakken met ballscrews en een 1500w spindle


Pro: Limit switches (volgens de plaatjes, even navragen uiteraard)
http://www.ebay.nl/itm/DE-ship-3-axis-C ... SwBnVW8m-N

Pro: USB (limit switch volgens de plaatjes, even navragen uiteraard)
http://www.ebay.nl/itm/USB-3-axis-CNC-6 ... SwBnVW8m-N


Die limit switches zijn voor het homen toch? En kan je ook makkelijk werken zonder?

Ik heb eigenlijk ook wel een voorkeur voor USB. Is dat nog af te raden? Of komt die parallele voorkeur vooral voort uit hobbyisme omdat je dan lekker zelf met de draadjes kan spelen?

En wat ik nog niet heb kunnen vinden is hoe een watergekoelde spindle werkt. Is dat een gesloten circuit? Of staat er een emmer water naast? :)
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door michel pet »

usb werkt veel stabieler als printer poort.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3040T goede machine voor een beginner?

Bericht door Sven »

Ik ben benieuwd wat Dabit daar over gaat zeggen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie