Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Tonybryden »

Vakken vullen bij ah zal het niet worden dabit..
rijk worden doen wij hobbyisten niet...
volhouden dan komt de taster er zeker..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:De bedragen die ik ervoor vraag zijn zodanig dat ik er niet gauw armer van word, maar van vakkenvullen bij de Appie H zou ik rijker worden denk ik.
Dat zal wel, maar..... dit is véééééél leuker ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ja, daarom doe ik ook niet aan vakkenvullen :mrgreen:

Help-een-ander afspraak van vanavond gaat niet door; ik zal de trapeziumspindel eens uitpakken..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Tastertje-idee

Bericht door Niels »

Is die spindel al uitgepakt of zit ie al weer in het olie-papiertje? :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

Sociale verplichtingen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Die spindel zit allang in de Emco....

Verder langdurige testen met tot nu toe nog niet voldoende succes om met een gerust hart die dingen te kunnen maken. Mijn eigen taster is voorzien van VHM kogels en staafjes ipv hardstaal en een klein beetje extra electronica, iets dat de situatie sterk verbetert maar niet tot foutloos helaas. Gaat een week of 7 goed, daarna kun je hooguit een honderdtal punten tasten voordat je een 'hanger' hebt en je aan de naald moet jutteren om het te herstellen en soms gaat het al eens in de 3-4 punten fout. Ik heb vorige week de middelpunt-gat-tast-routine 3x moeten starten voordat het lukte.
Haal de boel los, assembleer het weer, probleem is weg. Tijdelijk althans.
Wel of geen argon lijkt weinig uit te maken.

Positief nieuws: wat lijkt te werken als de contacten 'moeilijk' beginnen te doen is ze een korte puls met hogere spanning geven. 5V en 12V werken niet, 20V was wel succesvol. Volgende test eens kijken of de energieinhoud van een ca. 220uF elcootje ook genoeg is om dit effect te bewerkstelligen.

Ik heb inmiddels genoeg manieren om rotte contacten weer te herstellen, maar nog geen snelle manier om de contacten weer rot te maken voor de volgende test.

Verder iets dat ik eigenlijk niet wil, maar nader onderzoek wijst uit dat deze mannen goede verguldoplossingen hebben. Ik geloof er nog steeds niet in, na een paarduizend schakelacties is er van dat goud ook niet veel meer over denk ik zo. Maar het is een keer een experimentje waard als de rest faalt.

Overigens ook nog een bugje gevonden in de software: ik heb het meegemaakt dat een TL-balk een valse trigger voor elkaar kreeg. Software kan dus nog wel een extra controlebitje in de communicatie gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Positief nieuws: wat lijkt te werken als de contacten 'moeilijk' beginnen te doen is ze een korte puls met hogere spanning geven. 5V en 12V werken niet, 20V was wel succesvol. Volgende test eens kijken of de energieinhoud van een ca. 220uF elcootje ook genoeg is om dit effect te bewerkstelligen.
dit "trucje" wordt in de modelspoorwereld ook toegepast.. de nieuwzilveren rails oxideren natuurlijk.. langzaam.. maar toch.. een apparaatje wat pulsen hoge spanning door de rails stuurt moet dit verhelpen.. ik heb verslagen gelezen van modelspoorders die hier erg tevreden over zijn.. zeker als je een grotere baan hebt.. is het soms lastig om erbij te komen..

zodra je "treintje"op hoge snelheid rijdt.. gaat het wel goed.. maar op langzame snelheid, dus met lage spanning.. kan het wel eens problemen geven.. (met name in wisselstraten , zoals in schaduwstations).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Ja, en bij grote treintjes idem, daar hebben ze de prikspanningspoorstroomloop (ik breek nog steeds m'n tong over die term en dan heb ik 'm toch minstens 1000x uitgesproken) voor in gebruik om door vliegroest en blaadjes op het spoor heen te prikken.

Maar het blijft een vraag hoeveel energie (in Joules) er nou voor nodig is. 0,6mJ was dat niet in ieder geval :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Linki »

Is een coating van rhodium misschien een betere oplossing.

Is zeer corrosie bestendig, heeft een lage soortelijke weerstand en is hard.

Edit:
Wat leesvoer.
https://materion.com/~/media/Files/PDFs ... erials.pdf
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door audiomanics »

Anders zijn op het gebied van long-life low-power relais-contacten nog wel wat leuke materialen te vinden, zoals zilver-nikkel en andere leuke legeringen:
http://www.electronic-products-design.c ... -materials
en
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... sMkH1r-hyg
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Linki schreef:Is een coating van rhodium misschien een betere oplossing.
Is zeer corrosie bestendig, heeft een lage soortelijke weerstand en is hard.
Ahja, rhodium als puur contactmateriaal of als rhodium/palladium legering. Hoe kan ik die nou vergeten.
Da's een betere oplossing dan goud in ieder geval.

Volgens mij hebben wij hier in Oss nog zo'n ouderwetse goudsmid zitten die meer kan dan juwelen uit een catalogus verkopen en ringen op maat maken. Ik kan eens vragen wat-ie moet hebben voor het rhodineren van een paar vierkante millimeter van een HM kogeltje en staafjes. Als de prijs meevalt is dat alleen al voor het experiment leuk.
Overigens levert die Betzmann Galvaniksysteme nast galvanisch goud ook galvanisch rhodium.
audiomanics schreef:Anders zijn op het gebied van long-life low-power relais-contacten nog wel wat leuke materialen te vinden, zoals zilver-nikkel en andere leuke legeringen:
Ja, 90Pt-10Ir of 69Au-25Ag-6Pt klinken ook heel bruikbaar.

De meeste traditionele schakelaar/relaiscontactmaterialen zijn echter niet geschikt omdat ze de schuifbeweging van contacten nodig hebben om rotzooi van het oppervlak te schrapen. Normale contacten maken eerst contact, en dan schuiven ze nog een klein stukje. Dat mechanisme mist de taster.

Ik heb ook het idee dat het langzaam verslechteren van de contactweerstand geen oxide-kwestie is maar een vervuilings-kwestie; van een oxidelaag zou wolframcarbide ook geen last van moeten hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

tampon-galvaniseren lijkt me het handigste proces. Ik hoef ook niet het hele staafje en kogeltje te voorzien van edelmetaal; een paar mm2 is genoeg. Voor dat tampongedoe heb je alleen een beetje van die vloeistof voor nodig met tenminste 5g/l goud.

Ik geloof alleen nog steeds niet in goud. Dat spul heeft nog steeds de neiging om onder druk aan elkaar te verkleven, precies wat nu net heel wenselijk is bij elektrische contacten maar niet bij schakelaars waarvan je heel veel schakelacties wil. En de druk is best hoog, die kan op het contactoppervlak best oplopen tot zuiguitdeduim 1GPa.

Rhodium, ja, daar geloof ik opzich wel in. Nu nog geloven dat het een oppervlak-corrosie-probleem is ipv vervuiling.

Als ik morgen in de buurt kom eens langs de lokale goudsmit. Die behoort ook te kunnen rhodineren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb Haveman eens een keer gebeld voor speciale connector pennen ( waarom zou je ze kopen als je ze ook zelf kunt maken ;-) ).
Zeg maar wat je er op wilt hebben, wij doen dat zo, heb je een voorbeeld pen, kijken we wat er op zit, krijg je hetzelfde.

Dus ik denk dat ze weten waar ze het over hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie