Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

Laat ik je eens vragen:
Wat wil je doen met een Z-as bereik van 200mm?
Wil je met een frees van 10cm lengte (!!!!!) door 10cm dik materiaal heen ploegen??
Ik frees nu zo'n 10-12 jaar en de keren dat ik 4cm dik materiaal of iets dikker op mijn tafel gehad heb zijn op 1 hand te tellen. Freesjes met een werklengte van 5cm of meer zijn ook vrij ongebruikelijk..
Bij die hele lange slag Z-assen zijn de constructies ook meestal zo gemaakt dat er een heel instabiel geval ontstaat..
Als je hogere dingen wil bewerken is het beter om het "ding" een stuk in het bed te kunnen laten zakken. Zoals bijvoorbeeld je 4e As. Daar frees je toch nooit onder de hartlijn van de kop dus zou je dat hele ding makkelijk op ca 6cm onder het maaiveld kunnen monteren zonder in te boeten op de stevigheid van de machine.
(Ja, ook dat kan de Opensource)

Oh Ja, Waar woont Joran Bloem eigenlijk.. Misschien is eens kijken bij wat echte machines leerzaam..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 20 jun 2016 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Als iemand zo een open source machine kan bouwen met minstens de specificaties van die van 8000 van marchantdice, en misschien ook nog voor een lagere prijs, dan graag!

Werkbereik moet 750x400x150mm zijn, en ik heb 4 assen nodig. Dat werkbereik maakt het fabriceren van wat ik wil maken veel makkelijker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

Beter voor minder dan 8000euro ex btw .. Ik denk dat ik die uitdaging wel aandurf.. hoewel ik dus gewoon BTW moet rekenen.. ik ben geen bedrijf, maar de aankoop van de onderdelen kan mogelijk via het bedrijf van je vader.

volgens de configurator wordt je werkelijke bereik dan 801 x 447 mm
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door benkr »

Nu ga je het omdraaien, iemand moet die machine bouwen en als het jou dan bevalt dan wil je hem wel hebben, zo werkt het dus echt niet.
Jij bent de initiator en de man met de centen en anderen gaan jou (misschien, maar dan niet op deze manier) helpen.
Inmiddels zijn er een paar van deze machines gebouwd, die kun je allemaal gaan bekijken voordat je gaat starten.
En wijzigingen, zo veel je maar wilt, het wordt jou machine.
Joran Bloem
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2016 13:29

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Joran Bloem »

Nee, als iemand de machine voor me kan bouwen met 4 assen en het juiste werkbereik binnen mijn budget, dan wil ik hem hebben. Onderdelen via het bedrijf van mijn vader kopen mocht van hem, dus dat scheelt al wat in de totale kosten. Ik ben al blij als iemand met ervaring en de juiste kennis voor mij een cnc machine wilt bouwen!

Ik heb ook gewoon een t-gleufplaat nodig. Hoe moet ik dan een werkstuk in het bed laten zakken? Als je een manier weet hoor ik dat graag, want extra stevigheid en precisie kan geen kwaad. De hoogste werkstukken zulleen allemaal worde. gemaakt met behulp van een 4e as, en voor de rest heb ik niet meer dan 60mm z-slag nodig in het uiterste geval.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door michel pet »

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

Dat is net zo'n 13 uit een dozijn zwabber als de High-Z speeltjes.. daar weet ik er ook nog wel een paar van te koop.. Helaas wordt er commercieel teveel van dat spul aangeboden, maar dat hebben hier ook al veel mensen gezegd.. Maar natuurlijk staat het je vrij om daar in te stinken..
Wil je serieus aluminium, messing, brons etc bewerken moet je wel met wat serieuzer spul aankomen.. het budget is er om iets moois te bouwen waar je minimaal 10 jaar (en waarschijnlijk wel 20 jaar) veel plezier aan beleeft..
Uit ervaring weet ik (en gelukkig vele anderen met mij) dat er een paar dingen zijn die zo'n machine voldoende stijf maken om compromisloos te kunnen werken:
- bij een bewegend portaal moeten beide zijden aangedreven worden en haaks stellen (tandem-homen) automatisch uit gevoerd worden
- minimaal ondersteunde geleide stangen, liever nog lineaire geleidingen met dubbele wagens op alle assen (HiWin bijvoorbeeld)
- kwalitatief goede kogelomloopspindels en moeren (Isel, RexRoth etc)
- Zeer stijve opstaande zijden, liever geen, zoals bij de Opensource
- Voorkeur voor servo's met terugkoppeling in plaats van steppers. Zoals de Hybrid's van Leadshine (geen stapfouten meer)
- stabiele (professionele) controller zoals CPU5A4E van Eding
- Uit software bestuurbare spindelmotor, keuze 1,5 of 2,2 KW

En die zie je heel weinig te koop commercieel.. Dus zelf (laten) maken is dan het devies.. Misschien dat er eens een fabrikant dit wil oppakken en eindelijk iets goeds op die (hobby-)markt wil zetten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door michel pet »

heb je een punt.
moet zeggen dat me 6040 het best ok doet her en der wat punten aanpassen en klaar.
ok het is niet een bank die klok je rond kan draaien en altijd goed spul levert maar voor de hobby niks mis mee.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Linki »

http://www.bzt-cnc.de

Is het bekijken waard.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door Sven »

audiomanics schreef:hoewel ik dus gewoon BTW moet rekenen.. ik ben geen bedrijf,
Die volg ik niet...
Als je geen bedrijf* bent dan MAG je geen btw in rekening brengen.

* Stichtingen moeten geloof ik soms ook btw rekenen
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door assink »

Kees moet voor z'n inkoopdelen BTW afdragen, dus hij kan slecht een machine in de BTW regeling aan de TS verkopen. Dus de TS kan ook geen BTW terug vragen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cnc machine voor rc auto delen van aluminium.

Bericht door audiomanics »

@assink :
Juist!!!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie