400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Gebeurd tot nu toe enkel bij het omhoog gaan, zojuist weer en daar kan je aardig saggerijnig van worden :evil: :mrgreen: Geen weerstanden gebruikt overigens...
Deze week toch maar de bekabeling nog eens nalopen en Mach3 opnieuw installeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door benkr »

Die 0 - 5 voor step en dir zijn wel degelijk microseconden, kijk hier maar eens:

http://www.cnc1.eu/files/images/stories/mach3/Motor.jpg

Voor sommige drivers is die 5 echter zelfs nog te weinig, voor bepaalde Leadshine drivers en vele Chinezen moet het 10 zijn.
hobbyfrees
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2011 15:29
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hobbyfrees »

Wat gebeurt er als je het frees programma laat lopen zonder de spindle aan te zetten. Als de z as dan niet stalt is het interferentie van de spindle op je step dir signaal. Er zit dan ergens een aardlus.

Gr Edwin
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Flupke85 »

Ik heb een tijd lang het probleem gehad met te korte pulzen, en 5 us was dan te kort, en 10 is perfect. Dit klinkt anders dan dat probleem... Je kunt het altijd proberen
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door hrscharft »

Klinkt misschien als een hele suffe oplossing maar heb je de geluidskaart van je pc al uitgeschakeld?
Ik had een soortgelijk probleem en nadat ik de geluidskaart heb uitgeschakeld was het weg. Mach geeft zo'n mooie ploeng als ie klaar is met een bepaalde handeling zo nu en dan en dat stoorde blijkbaar op het IO signaal naar de seriele poort.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

- Step/dir pulse gebeuren voor de Zas op tien ingesteld
- Geluidskaart staat voor zover ik heb kunnen vinden allemaal uitgeschakeld

Laten lopen met de spindel uit heb ik nog niet gedaan, al vermoed ik dat dat het probleem ook niet is aangezien het probleem zich soms op exact de zelfde punten herhaald, wanneer de voedingsnelheid omlaag/omhoog gaat verplaatst het probleem zich ook. Machine had er voorheen geen last van dus zal wel weer goed gaan komen.

Gister nog even een lang programmaatje laten lopen, een uur lang ging het prima totdat :lol: :

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Mnah, weer van alles geprobeerd in de hitte van afgelopen week, heel veel vrolijker werd ik er niet van. Afscherming van de bedrading grotendeels gecheckt en hier en daar wat aangepast. Dikke multikabel van besturingkast naar machine diverse malen anders gelegd, Mach3 opnieuw geinstalleerd, andere computer geprobeerd, etc.

Kernelspeed op 60000Hz, Step/dir pulse standaard op 5.


Een aantal voorzichtige ''conclusies''.

- Met de spindel uit lijkt het programma goed te verlopen, echter is het met de spindel aan ook een aantal keer goed gegaan. Bleek wel een aarde(afscherming) draad bij een doorverbinding van de spindelkabel niet helemaal lekker te zitten maar na het opnieuw aansluiten weinig verbetering.
- Wanneer er een progragamma met veel regels in Mach3 wordt uitgevoerd gaat de machine boven een bepaalde snelheid (3/400mm/m) haperen/stotteren, als dit tever wordt doorgevoerd uiteindelijk stappen verlies en de rest van de ellende.
- Wanneer er een programma met veel regels in Mach3 geladen is heeft de machine het ook moeilijk om op snelheid te joggen, voornamelijk de Zas lijkt er last van te hebben.
- Wanneer een programma wordt uitgevoerd op lage snelheid, zeg iets van onder de 500mm/m gaat het eigenlijk altijd goed lijkt het, wanneer de snelheid omhoog gaat is het bijna wachten op een hangende Zas.
- Met een ''leeg'' Mach3 geheugen kan ik de Zas zo snel joggen als ik wil zonder stappenverlies.
- Eerder deze week een fiks aantal keer last gehad van Mach3 error '' External movement Not connected[Movement warning]'' verbinding tussen de Leafboy77 en de computer viel dus aantal keer weg.

Of het nou ergens in de bekabeling niet helemaal lekker zit of dat beide computers kuren hebben(geloof ik niet zo) weet ik niet maar voorlopig gaat de speurtocht nog even door :lol:

Edit: toch maar eens met hogere kernel speed proberen, misschien dat met de spindelaansturing erbij deze toch nog te laag staat.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Eigenlijk weinig nieuws, maar de ''movement errors'' zijn in ieder geval verdwenen, diverse USB kabels geprobeerd met allemaal het zelfde resultaat, totdat ik er eens een probeerde met ferrietspoeltjes om de kabel, geen errors meer gezien.

Nog wat fotootjes van een (zo goed als) complete beturingskast.

Afbeelding

Afbeelding
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door Dingenman »

Mooi dat het nu goed gaat!
Ben ook met dergelijke opstelling bezig met kleine Dell pc aan binnenkant kastdeur icm Leafboy.
Waar kan ik jouw type drukschakelaars en lampen kopen?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Z-as zit nog steeds af en toe dwars wel hoor. Bekabeling naar de z-as motor in de machine en in de besturingskast uitgesloten, microsteps op de driver met verschillende instellingen geprobeerd, lagering en aandrijving op de machine gecheckt. De z-as klinkt ook niet fijn bij het tot stilstand komen, beetje ''kloenkerig''.

Schakelaars zijn als ik het goed heb uit M22 serie van Eaton met de bijpassende led lampjes.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Omdat de Zas en ik het niet eens konden worden heb ik de vertraging eruit gehaald en tijdelijk de motor direct op de kogelomloop gezet. Tandpoelies en riem zijn van uit China onderweg hierheen dus over een week of wat zit het spul weer zoals het zat maar dan zonder vertraging.

Ondanks dat de CNC draaibank nog steeds in de verbouwing zit was het ding nu toch wel makkelijk om even snel wat mee te proberen/maken 8)

Afbeelding

Afbeelding

Met het freestestje zojuist geen problemen met stappenverlies op de Zas, maargoed nog even afkloppen.



Afbeelding
Laatst gewijzigd door FSSF op 28 dec 2016 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Na weer wat andere geslaagde projecten is het weer raak. De machine heeft onlangs een uur of zeven continu staan frezen zonder problemen. De volgende dag heeft de machine na een freesklusje nog een paar uur op ''stand by'' aangestaan, ik wil de boel wat opzij joggen... niks, voedingen plat. Na een nieuwe voeding in de schakelkast te hebben geschoven bleek dat het probleem de Zas driver is waardoor de voedingen uitgeschakeld worden.
Nu heeft Benkr laatst voor mij heel fijn een kapotte driver gerepareerd dus dat kwam goed uit, nieuwe driver geïnstalleerd en alles werkte weer zoals het hoort, totdat ik boel weer even liet voor wat het was en ineens een naar geluid hoorde, zelfde verhaal :evil: .

Ik meet geen sluitingen in de bekabeling naar de stappenmotor, beide poolparen rond de 1,8 ohm. Als de sluiting ontstaat terwijl de machine in werking is kan in me voorstellen dat er ergens iets niet lekker zit, maar dat het tot twee keer toe in stilstand is gebeurd vind ik vreemd. Iets anders dan de bekabeling naar de stappenmotor toe kan het eigenlijk niet zijn toch?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door DaBit »

In stilstand is inderdaad wel raar. Als het tijdens bewegen zou gebeuren zou je nog kunnen denken aan een kabelbreuk in de kabelrups, maar zoveel draaiuren heeft het spul bij jou ook nog niet.

Ik ben wel benieuwd wat jij 'een naar geluid' noemt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 400 x 800 aluminium portaalfrees bouw

Bericht door FSSF »

Tsja zie dat maar eens te omschrijven :lol: Dacht eerst dat er weer eens wat van de machine af was gerold, maar het geluid had toch meer weg van een scherpe knetterende bzzzt.

Met de kapotte componenten die vorige keer met de driver retour zijn gekomen even op onderzoek uit geweest in deze driver. Nogmaals kapotte hall switch en mosfet transistor, als ik de nummertjes goed vertaald heb.

Er over nadenkend... zou het kunnen zijn dat door de opwarming van de motor er sluiting in de spoelen ontstaat? Ik heb iets gelijkaardigs in ieder geval wel met de ontsteking van mijn motorfiets meegemaakt. Ik weet dat de stappenmotoren behoorlijk warm mogen worden maar er zijn wat keren geweest dat de Zas stappenmotor toch echt wel loeiheet was tijdens het frezen, misschien dat de isolatie hierdoor toch beschadigd is geraakt. Lijkt mij niet heel reëel maar dat is momenteel wel de enige oorzaak die ik kan bedenken.
Laatst gewijzigd door FSSF op 28 dec 2016 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie